Letos se plně dokončí a zprovozní celkem 21 kilometrů zmodernizované dálnice D1. V polovině října stavebníci uvedli do provozu deset kilometrů mezi Souticemi a Loktem. V listopadu má být zprovozněn celý pětikilometrový úsek okolo Velkého Meziříčí a šest kilometrů úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.

Letošní stavební sezona na D1 má rekordní délku a rekordní počet omezení. Modernizovaly se úseky na 71 kilometrech z celkových 160 kilometrů mezi Mirošovicemi a Kývalkou.

„Letošní stavební sezona na dálnici D1 byla velmi náročná, a to jak z pohledu řidičů, kteří museli snášet rekordní množství omezení, tak z pohledu stavbařů… […] V příštím roce už bude situace přece jen jednodušší,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček [za ANO].

Příští rok se má modernizovat 49 kilometrů, z nichž osm má být hotovo na jaře. Fakticky tak budou práce v délce zhruba 41 kilometrů. Podle MD ČR platí, že celková modernizace dálnice bude hotova v říjnu 2021, možná i v září.

Práce na D1 jsou nyní zastaveny

Co platí nyní je, že během zimní přestávky jsou práce zastaveny a dálnice zprovozněna v plné šíři. Aktuálně tak na D1 Ředitelství silnic a dálnic [ŘSD] instaluje 160 kilometrů dlouhý páteřní optický kabel. Jde o vůbec nejdelší optický kabel ve správě ŘSD.  Tím dojde ke zvýšení rychlosti a přesnosti přenášených informací o provozu na dálnici D1.

Upřesněme, že vláda již na konci března tohoto roku rozhodla o navýšení letošního rozpočtu na investice do dopravní stavby o 6,5 miliardy korun. A to na celkových cca 113,5 miliardy korun. Cílem bylo podpořit zaměstnanost v zemi a zkvalitnit dopravní infrastrukturu, která je v Česku dlouhodobě neuspokojivá.

Vláda přidá na dopravní stavby dalších 6,5 miliardy korun

Dálnice D1 v čase

Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je nejvytíženější komunikací v celé české dálniční síti. Denně po ní v různých částech projede od 35 tisíc až do 100 tisíc vozidel. Nejvyšší hodnota je v okolí Prahy, proto bylo v letech 1996–1999 přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi. Přibližně 160 kilometrů dlouhý úsek Mirošovice – Kývalka se předpokládá provozovat nadále jako čtyřpruhový. Po desítkách let provozu je ale dálnice na konci plánované životnosti, proto se nyní nutné přistoupilo k celkové modernizaci. V oblasti Brna, mezi Kývalkou a Holubicemi, se rozšíření připravuje v nejbližších letech.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here