Vláda rozhodla o navýšení letošního rozpočtu na investice na dopravní stavby o 6,5 miliardy korun. A to na celkových cca 113,5 miliardy korun. Cílem vlády je podpořit zaměstnanost v zemi a zkvalitnit dopravní infrastrukturu, která je v Česku dlouhodobě neuspokojivá.

Podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka [za ANO] by mělo navýšení výdajů do dopravních staveb pomoci při současné krizi udržet úroveň stavebnictví a zaměstnanosti v oboru. Některé dopravní stavby byly přitom již kvůli nynější situaci zastaveny. V minulém týdnu dočasně zastavila své práce například stavební společnost Eurovia CS, která dosud pracovala na několika dálničních úsecích, včetně D1, a rovněž na některých železničních stavbách. Provoz má obnovit ale už zítra.

ŘSD a SŽ musí připravit projekty

V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury [SFDI] byly pro letošek naplánované výdaje v objemu 87 miliard korun. Ty byly ale postupně navyšovány z rozpočtových rezerv a evropských fondů. Plánované výdaje tak v posledních měsících stouply téměř na 107 miliard korun. A nyní nově na cca 113,5 miliardy korun.

Podle informací Ministerstva dopravy [MD] bude muset Ředitelství silnic a dálnic [ŘSD] co nejrychleji připravit projekty na opravy a údržbu nebo investice do státních silnic. Správa železnic [SŽ] pak má připravit další investice do železnice, a to ve výši celkem 3,5 miliard nad rámec současného rozpočtu.

Rozpočet SFDI ovšem nezahrnuje peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy, které spravují kraje. Těm stát v minulých letech poskytnul ročně na tyto cesty dvě až čtyři miliardy, letos zatím tyto peníze regionům neslíbil. Loni dal SFDI krajům a Praze více než 3,2 miliardy na opravy silnic II. a III. tříd. Rovněž městům a obcím bylo v rámci příspěvků na chodníky, cyklostezky či křížení místních komunikací poskytnuto takřka 1,2 miliardy korun.

Čeká se i na liniový zákon

Stále trvající problém Česka z hlediska výstavby zejména silničních dopravních staveb je dlouhodobá absence nového takzvaného liniového zákona, který letos v lednu v prvním čtení projednala Sněmovna. Cílem novely je urychlit povolovací procesy, které brání včasnému zahájení staveb.

„Pokud upravíme liniový zákon, přidáme polský nebo německý model, mohli bychom o rok až o dva uspíšit i třeba dostavbu dálnice D11 směrem na Polsko,“ řekl vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček s tím, že polská strana bude na hranicích se svou dálnicí S3 mezi lety 2023 – 2024 a mohou vznikat dopravní komplikace.

Podle MD je aktuálně ve zpoždění celkem 108 stavebních akcí, z čehož jsou tři desítky staveb dálnic. Mezi aktuálně [dle informací MD] aktivisty blokované stavby patří například dokončení dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, dostavba šedesátikilometrové části středočeské dálnice D3, úsek na D49 Hulín – Fryšták, obchvat Mikulova na D52 nebo úsek D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem.

Naopak podle mapy projektů MD je aktuálně je ve výstavbě 225,5 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, je to 113,1 km dálnic na zelené louce, 60,7 km modernizace D1, ke kterým přibude letos úsek v délce 10,3 km, a také 51 kilometrů silnic I. tříd, což jsou většinou obchvaty měst. Zprovozněno bude v roce 2020 celkem 80,8 km dálnic a silnic I. třídy, což znamená 21,3 km nových dálnic, 22,7 km silnic I. třídy a 36,8 km Nové D1.

„Konkrétně budou lidé moct využít nově dva dálniční úseky u karlovarské D6 u Řevničova nebo úsek dálnice D48 Rybí – Rychaltice,“ uvedlo MD.

SFDI loni investoval 95 miliard korun

V roce 2019 SFDI vynaložil na dopravní infrastrukturu více než 95 miliard korun. Největšími příjemci bylo již tradičně Ředitelství silnic a dálnic, které investovalo 45,3 miliardy korun a Správa železnic, která proinvestovala 43,3 miliardy korun, a další peníze investuje, jak vyplývá z její mapy projektů. Zbytek peněz šel, jak bylo uvedeno, na kraje, města a obce.

Letos v polovině ledna premiér Andrej Babiš [ANO] vyzval k rezignaci ředitele SFDI Zbyňka Hořelicu. Podle něj spolu s prvním náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem nezvládl situaci kolem zakázky k elektronickým dálničním známkám, kvůli které skončil ve vládě ministr dopravy Vladimír Kremlík [za ANO]. Zbyněk Hořelica však ve funkci zatím pokračuje.

SFDI funguje od roku 2001. Od té doby rozdělil na dopravní stavby více než 1,1 bilionu korun. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích.

–ČTK/DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here