Slevová akce Black Friday již jede na plné obrátky

0
171
black_friday
Ilustrační foto: Pixabay.com

Mnohé obchody již začaly nabízet slevy v rámci akce Black Friday. Ta připadá na pátek 26. listopadu. Některé z obchodů Black Friday protáhnou do dalších dnů. Slevy nabízejí e-shopy i kamenné obchody.

Ušetřit při akci Black Friday mohou nakupující tisíce korun. Slevy se pohybují od deseti procent až do 60, 70 a více procent. To podle druhu zboží. Dle společnosti Proficio dosáhnou e-shopy při letošní akci Black Friday až 20% mezitýdenní růst tržeb. Firma upozornila, že loni kvůli pandemii e-shopy zaznamenaly na Black Friday nižší růst tržeb než o rok dříve. Činil pouze deset procent. V předchozích letech byl více než 30%.

„Obrovský nárůst e-commerce v loňském roce způsobil, že akce tak trochu zapadla. Black Friday je dlouhodobě zajímavá příležitost jak pro zákazníky, tak pro e-shopy. Někdo na něj dokonce čeká celý rok, aby si mohl koupit zboží za výhodnější ceny,” vysvětlil výkonný ředitel firmy Petr Halík.

Black Friday přinesl e-shopům rekordní zisky i zájem

Firma dle jeho slov sledovala třítýdenní období před, při a po Black Friday u 50 internetových prodejců různého zaměření. Zatímco po oblíbené slevové akci tržby e-shopům klesají, loni se snížily přibližně o pětinu, rostou naopak v týdnu, kdy se koná.

K Black Friday se přidávají i obchodní centra

Ke klasickým e-shopům se přidávají i kamenné obchody. Mnohá obchodní centra [OC] již oznámila, že prodlouží nabídku slev určených na Black Friday na celý víkend nebo celý týden. To proto, aby se nakupující mohli více rozptýlit a nakupování bylo bezpečnější. Velký zájem očekávají především outlety.

Například Fashion Arena Prague Outlet připravila od 22. do 29. listopadu takzvaný “Super Week”. Podle ředitelky centra Lenky Čapkové se do něj zapojí většina obchodů. Víkend spojený s konáním Black Friday podle ní patřil v minulých letech k nejsilnějším v roce. V posledních pěti letech tento trend podle Čapkové ještě zesílil.

„Nejvyšší návštěvnost se o ´Black víkendech pohybovala okolo 50 tisíc zákazníků,” uvedla.

Prodejci zahájili letní výprodej. Slevy jsou i 70 procent a víc

Freeport Fashion Outlet u Znojma Black Friday rozšíří o sobotu a neděli. Obchodníci podle jeho ředitele Jana Procházky běžně zlevněné zboží nejméně o 30 procent zlevní o dalších v průměru 20 až 30 procent. Podle něj na outlety zatím nijak nedopadl problém nedostatku zboží, o kterém se začíná čím dál častěji diskutovat.

„Je to hodně dáno tím, že obchodníci budou stále vyprodávat zboží, které se nashromáždilo během pandemie. Celkově se v tomto roce podle analýzy centra snížila z dlouhodobého pohledu průměrná cena jedné prodané položky o více než deset procent,” uvedl.

Upřesnil, že návštěvnost a tržby centra Freeport Fashion Outlet jsou při slevovém víkendu v průměru o 20 procent vyšší než o adventních víkendech a o 40 procent vyšší, než je dlouhodobý průměr.

Black Friday po celý víkend chystá i Premium Outlet Prague Airport. Důležitější jsou pro něj ale vánoční akce. Ty podle mluvčí centra Aleny Gregorové trvají delší dobu. Avšak například u spotřebního zboží má podle ní větší význam právě černý pátek. V případě obchodů s módou zákazníci dle jejích slov nejvíce utrácejí v předvánočním období.

Online se kupují hračky, elektronika, kosmetika i knihy

Češi loni v internetových obchodech podle Asociace pro elektronickou komerci [APEK] a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška uvedl, že letos celoroční obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun. Objednat vánoční dárky na internetu je podle něj pro uživatele internetu v Česku již běžná záležitost. Aktuální průzkum APEK navíc zjistil, že objednat balíček pro své blízké v e-shopech plánuje letos 78 procent Čechů.

Šest procent kupujících letos na internetu podle průzkumu nakoupí všechny letošní dárky. Většinu dárků v e-shopech pak letos v součtu objedná 41 procent nakupujících. Alespoň některé zakoupí v internetových obchodech dalších 37 procent.

Češi na internetu nejčastěji kupují oblečení, obuv a doplňky

„Z průzkumu také vyplynulo, že nejčastěji budou vánoční nákupy vyřizovat on-line nakupující ve věku 25 až 34 let. V této věkové kategorii pořídí většinu letošních dárků po internetu téměř 56 % respondentů,“ dodává Vetyška.

A jaké zboží budou lidé do košíků internetových obchodů vkládat nejčastěji? Hned 40 procent respondentů výzkumu uvedlo, že letos na Vánoce objednají alespoň jednu hračku. Dalšími v pořadí jsou pak knihy [39 %], kosmetika, produkty pro zdraví a krásu či parfémy [32 %], oblečení a boty [31 %] a překvapivě také vstupenky na události [28 %].

„I když Češi budou nejvíce objednávat hračky, největších obratů dosáhnou e-shopy tradičně v kategoriích jako je elektronika, mobilní telefony či bílé zboží a také notebooky a počítače. Také letos čekáme rekordní výsledky a meziroční růst nejméně o 17 procent,“ upřesnil Vetyška.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here