Letecká doprava je na 70 % výkonu před covidem

259
letecka_doprava
Foto: Pixabay.com

Světová letecká doprava se loni zotavila na 68,5 procenta úrovně před pandemií. Ve srovnání s rokem 2021 vzrostla o 64,4 procenta. Situace se začala lepšit v roce 2022 s obnovou leteckého cestování, zejména v letních měsících.

O vývoji v letecké dopravě informovalo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu [IATA]. Letecké společnosti přišly v letech 2020 a 2021 o desítky miliard dolarů kvůli protipandemickým opatřením. Nyní se situace obrací k lepšímu.

„Vlivem nedávného obnovení provozu v Číně bude oživení odvětví pokračovat. […] Očekává se, že tato dynamika bude pokračovat i v novém roce, to navzdory přehnaným reakcím některých vlád na znovuotevření Číny,“ uvedl šéf IATA Willie Walsh.

Čína od včerejška [7.2.] obnovila skupinové zájezdy svých občanů do dvou desítek zemí organizované cestovními kancelářemi. Mnohé země po čínských občanech ale požadují negativní test na koronavirus. Avšak test požaduje i Čína po zahraničních návštěvnících.

Letecká doprava roste o víc než sto procent

Zatímco evropští dopravci loni zaznamenali meziroční nárůst dopravy o 132,2 procenta, severoamerické letecké společnosti vykázaly zvýšení o 130,2 procenta. Ani to ale nestačí pro obnovení předpandemické úrovně. Analytici a zástupci odvětví opakují, že vše závisí na tom, jak rychle se podaří obnovit cestování do Číny a z ní.

„Je nezbytné, aby si vlády vzaly ponaučení, že omezení cestování a uzavření hranic mají na zpomalení šíření infekčních nemocí v globálně propojeném světě jen malý pozitivní dopad,“ zdůraznil v tomto ohledu Walsh.

I cestující z Číny do Česka už dokládají, že nemají covid

Některé letecké společnosti uvedly, že v příštích měsících začnou znovu otevírat některé linky do Číny. Například aerolinky Air France-KLM začátkem února informovaly, že od července začnou provozovat každodenní lety do Hongkongu, Šanghaje a Pekingu. British Airways od 23. dubna zahajuje lety mezi Londýnem a Šanghají.

Lety však budou méně časté než před pandemií. Podle aktuálních letových řádů by v roce 2023 mohlo být mezi Asií a Evropou stále podstatně méně letů než v roce 2019, vyplývá z údajů společnosti Cirium.

Covid tvrdě zasáhl do letecké dopravy

IATA na konci prvního pandemického roku 2020 odhadla ztráty leteckých společností v důsledku covidu v přepočtu na téměř čtyři biliony korun. V roce 2020 klesl počet přepravených cestujících na cca 1,8 miliardy lidí z 4,5 miliardy v roce 2019. Tržby leteckých společností propadly o cca 70 procent. Ztráty o něco vyrovnávala letecká nákladní doprava, příjmy z ní v prvním pandemickém roce vzrostly o cca 15 procent. To bylo z důvodů jak vyššího počtu letů, tak i cen.

Šest měsíců jsem byl bez práce. A teď znovu, říká pilot

Do vážných problémů se dostala i letiště. Podle jejich sdružení ACI Europe ztratily v roce 2020 letiště EU/EEA/Švýcarska a Velké Británie v meziročním porovnání na 80 procent cestujících. Ještě horší byla podle ACI Europe situace v zemích střední a východní Evropy. Ztráty Top20 evropských letišť dosáhly 16 miliard eur [cca 380 mld. Kč]. Což byl ekvivalent 60 procent výnosů za normální situace.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here