Společnost Atlassian, která nabízí podnikové systémy Jira, od února 2024 definitivně ukončí podporu IT systému Atlassian Jira Server. Firmy, které jej užívají, buď mohou přejít do cloudu, nebo na nový produkt Atlassian Jira Data Center.
Ten je však podle zástupců jednoho z platinových Atlassian partnerů v České republice, společnosti Onlio, výrazně dražší. Podle Jiřího Vovese z Onlio dává toto řešení ekonomický smysl pouze pro opravdu velké firmy.
„Typicky banky či nadnárodní korporace, které mají tisíce uživatelů. Pro ostatní by tak mohl být cestou přechod do cloudu, který má oproti on premise variantě velké množství výhod,“ říká Voves.
Pro FinTag.cz doplnil, že v závislosti na konfiguraci je Jira Data Center je několikanásobně dražší než původní velikost instance Jira Server. Navíc se u Jira Data Center jedná o typ licence předplatného. Platí se tedy opakovaně, většinou každý rok.
Jiří Voves dále vyvrací obavy mnoha českých firem svěřit data do cloudu. Tvrdí, že takové řešení bývá v mnoha případech z pohledu kyberbezpečnosti obvykle daleko lepší. Podle jeho slov má totiž málokterá firma takové finance a kompetence na to, aby si vlastními silami dokázala vytvořit kvalitní zabezpečení serverů při silném personálním zázemí.
Atlassian Jira Server skončí v únoru 2024
Atlassian Jira je stejně jako třeba SAP či různé CRM systémy nedílnou součástí informační páteřní sítě v mnoha českých středních i velkých firmách. Přičemž v drtivé většině případů české firmy využívají řešení Jira Server. Znamená to, že mají software nainstalovaný na svých vlastních serverech a o bezproblémový chod Jiry se stará interní IT oddělení. Jiří Voves pro FinTag.cz odhadl, že v Česku budou “stovky takových větších instalací”.
„Ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí roku 2022 společnost Atlassian oznámila, že obsluhuje 242 623 zákazníků ve více než 190 zemích s deseti miliony aktivních uživatelů měsíčně,” uvedl.
Jira Server přitom patří ke klíčovým produktům firmy. Ale od února příštího roku firma ukončuje podporu. Namísto něj nabízí produkt Atlassian Jira Data Center.
„Firmy se tak musí poměrně rychle rozhodnout, zda si výrazně připlatí za přechod na nový produkt určený do datových center, anebo budou služby a data migrovat do Atlassian cloudu,“ upozorňuje Jiří Voves.
Iformace o ukončení podpory produktu je podle Vovse velmi významná pro firmy, které Jira Server provozují online veřejně a potřebují mít vždy zajištěnou nejvyšší bezpečnost s posledními aktualizacemi. A pak pro firmy, které Jira Server používají jako klíčový nástroj a zejména pak pro firmy, které splňují obojí.
Zároveň pokračuje v nabídce cloudového řešení. Společnost Atlassian podle něj dbá na GDPR, servery má umístěné v Evropské unii. Také disponuje mnoha mezinárodními bezpečnostními certifikacemi a je členem Cloud Security Alliance.
Vyvrací obavy z toho, že přechod do cloudu vezme hodně času a peněz. Podle jeho slov je naopak pro menší firmy cloudové řešení „jednoznačně výhodnější“. Už kvůli tomu, že odpadají investice do hardwarové infrastruktury a levněji vychází i provoz systému. Migrace dat podle něj zabere zhruba týden.
Přechod do cloudu nabízí i příležitosti
Podle Jiřího Vovese by se odpovědní manažeři ale měli vždy důkladně rozmyslet, co všechno vlastně chtějí do cloudu migrovat.
„Zejména u malých firem určitě stojí za úvahu nejjednodušší varianta, kdy k přechodu dojde přirozeně a plynule. Což znamená, že v Jira Server dokončí aktuální projekty a nové již budou začínat v Jira Cloud bez migrace historických dat,“ vysvětluje.
Předjímá i situaci, kdy některé addony, přídavné moduly, v systému Jira Server v cloudu neexistují. Podle jeho slov uživatelé ani v tomto případě o funkcionalitu nepřijdou. Jen ji získají jiným způsobem.
„Firmy přitom mohou revidovat leckteré zkostnatělé interní procesy, jejichž obsluha je dosud stála velké množství času i peněz. A mohou začít pracovat efektivněji s podporou automatizace. To je právě jedna z těch ne tak viditelných výhod cloudu,“ uzavírá Jiří Voves.
–RED–