Dopravcům ubývá zakázek. Potvrzují zpomalení ekonomiky

520
dopravcum
Foto: Redakce FinTag

Kamionovým dopravcům ubývá zakázek. Podle sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia to ukazuje na pokles celé ekonomiky. Velké výpadky jsou podle sdružení v převozech spotřebního zboží, potravin a stavebních materiálů.

„Doprava je jedním z prvních indikátorů trendů v ekonomice. Před poklesem klesají objednávky, výrobci a obchodníci se nezásobují, a tak dále. Naopak před růstem se ekonomika na něj musí připravit, dopravit materiál, pak dodat zboží a pak se teprve čísla z výroby a prodeje projeví v ekonomice,” uvedl generální tajemník Česmad Vojtěch Hromíř.

Za rok 2022 nákladní automobily v ČR převezly podle dat Ministerstva dopravy ČR [MD ČR] 473 milionů tun nákladu. Což bylo meziročně o zhruba 27 milionů tun méně. Nejvíc ubylo vnitrostátní přepravy. Nákladní auta loni vnitrostátně přepravila 421 milionů tun. To bylo asi o 29 milionů tun méně než předchozí rok.

Pokles objemu přepravy pokračoval i v letošním prvním čtvrtletí. V něm nákladní automobily převezly podle ministerstva 95,2 milionu tun nákladu. A to je meziročně o 13 procent méně.

Poklesy u dopravců začaly již loni

Podle Hromíře první poklesy v zakázkách zaznamenali dopravci již na konci roku 2022. I když jim ještě nezasáhly do výsledků za celý loňský rok. Avšak za letošní první pololetí jsou podle něj zakázky v některých odvětvích o 15 až 20 procent nižší. Výpadky potvrzuje v přepravě stavebního materiálu, nikoli zatím v segmentu automotive.

Česmad Bohemia shromažďuje data od svých členů a sestavuje vlastní indikátor silniční dopravy, takzvaný barometr nákladní dopravy.

„Menší výkony už jsou i u mezinárodní dopravy, například v exportu zboží,” tvrdí Vojtěch Hromíř a upřesňuje: „Přepravní výkon v exportu za první tři měsíce letos klesl proti loňsku o zhruba deset procent.“

Podle Česmadu v posledních měsících kvůli špatné situaci na trhu některé menší firmy končí s podnikáním. Souvisí to právě se sníženou poptávkou a tlakem na ceny. Do situace promlouvá podle sdružení i fakt, že uběhlo 33 let od začátku svobodného podnikání a mnoho majitelů nemá komu firmu předat či kvůli vyššímu věku ukončuje svou činnost.

Noví dopravci se do oboru příliš nehrnou

„Noví dopravci se do oboru nehrnou,“ říká Vojtěch Hromíř s tím, že teď posilují hlavně střední a větší firmy, které za covidu omezovaly vozové parky.

Na fungování silniční nákladní dopravy má podle něj velký vliv i rostoucí cena nafty. Od začátku srpna podle údajů společnosti CCS zdražila o přibližně čtyři koruny.

„Skoková změna ceny je komplikací. A nepříjemné je, že to přichází v době poklesu zakázek, což vyvolává tlak na cenu. Také jsme se dostali na ceny nafty vyšší o 3,50 koruny za litr, než mají Poláci, kteří mají v oboru největší sílu,“ uvedl.

NKÚ: ČR zaostává ve všech hlavních ekonomických parametrech

Naopak prozatím stále silná koruna podle něj drží naši cenu nafty pod úrovní ostatních nejbližších sousedů. Situace se i v tomto ohledu ale zhoršuje. Kurz koruny 20.7. krátce překmitl přes hladinu 24,00 za euro. Takto slabá byla koruna naposledy loni v březnu. Od té doby se na své hodnoty pod 24 korun již ale nevrátila. Ještě letos v březnu se přitom obchodovala i za 23,35 za euro.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here