Škoda Auto masivně sníží stavy zaměstnanců, to o zhruba 6 000 lidí. Audi zavírá svoji bruselskou továrnu. Evropský autoprůmysl je z velké části kvůli příliš ambiciózním zeleným opatřením EU v krizi, jakou nepamatuje.
Více v textu hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy na FinTag: Šéf automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer oznámil rozsáhlý plán snižování stavu zaměstnanců. V Česku automobilka zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí. Snižování stavů se má dotknout patnácti procent zaměstnanců automobilky. Mohlo by se tak týkat bezmála 6 000 tuzemských pracovníků. Půjde patrně zejména o ty agenturní, avšak postihne i kmenové zaměstnance. Ti agenturní tvoři zhruba desetinu celkového počtu zaměstnanců.
Zellmerova slova závažným způsobem potvrzují, že ani Škoda Auto není imunní vůči dopadům tuhých regulací EU a transformativním změnám globálního autoprůmyslu.
Také další evropské automobilky zápolí s poměrně slabou poptávkou, vysokými náklady na energie a pracovní sílu i s klesající konkurenceschopností zejména vůči Číně. Postihují je i nečekaně silné problémy při přechodu na elektromobilitu. Na 4 000 zaměstnanců, hlavně v Německu, propustí americká automobilka Ford.
Německé automobilky zavírají své provozy
Největší evropská automobilka, Volkswagen, matka Škody, se loni koncem roku dohodla s odbory na snížení stavu zaměstnanců o 35 000 lidí. Loni dokonce vážně hrozilo, že bude muset zavřít některé ze svých závodů v Německu. To se v její takřka devadesátileté historii nikdy nestalo. Byť tato hrozba pominula, patrně ne definitivně.
Na samém konci února dosloužila bruselská továrna značky Audi, jež rovněž patří pod křídla Volkswagenu. Práci tak ztratilo na tři tisíce tamních zaměstnanců. Město Brusel přišlo o svého vůbec největšího zaměstnavatele v rámci soukromé sféry.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
Po přibližně 70 letech úspěšné produkce vozů se spalovacím motorem, se automobilka Audi rozhodla roku 2018 přeorientovat na výrobu elektromobilů. Tuto revoluční přeměnu svého zaměření ale jako mnohé další automobilky ne zcela zvládá. Jak by mohla, když zájem o elektroauta je, jaký je.
Autoprůmysl: Symbolika je trpká
Je to symbolické. Právě v Bruselu, v tamních úřadech a institucích Evropské unie v čele s Evropskou komisí, vznikla mnoho regulací, kvůli nimiž se nyní evropský automobilový průmysl ocitá ve vážné krizi, jakou vlastně nepamatuje.
Fatální chybu už připouští i sama Evropská komise. Ta se sama v posledních dnech snaží o alespoň částečnou deregulaci. K tomu ji tlačí ale i vliv dění ve Spojených státech a tamní administrativy Donalda Trumpa. Otázka je, zda v Evropa s deregulací nepřichází pět minut po dvanácté.
Scholz žádá Evropskou komisi, aby zrušila dodatečná cla na čínská auta
Klíčovým důvodem nesnází evropských automobilek jsou vysoké ceny energií, které Brusel uměle zdražuje emisními povolenkami. A to více než kdekoli jinde na světě. Autoprůmysl v Evropské unii se ale i potýká s přísnými emisními normami a dalšími zelenými regulacemi, opět nejambicióznější na světě.
A konečně nejde jen o výrobce aut, nýbrž i o jejich subdodavatele. I ti tvoří nejen v Česku významný sektor pro celý autoprůmysl. Ale francouzský dodavatel autodílů Valeo už loni v listopadu oznámil snižování stavů. Restrukturalizace povede k zavření dvou jeho francouzských závodů, práci ztratí přibližně tisícovka zaměstnanců. Výrobce pneumatik Michelin zase zavře dva závody v západní části Francie, čímž o práci připraví na 1 250 lidí.
Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank
Když se kácí les, létají třísky! Tak to komouši dělali vždycky. Ani tentokrát tomu nebude jinak. Budeme se držet základní myšlenky Green dealu, dokud celý automobilový průmysl nezkolabuje. A potom ho levně koupí Číňani. Pokud to je od začátku ten zamýšlený cíl, tak to Brusel dělá skvěle.