Obvykle nefandím hamižným radnicím, ale přece jen jedna výjimka existuje. A týká se SUV! O co jde, popisuje ve svém komentáři v listě The Spectator Ross Clark. Jeho text pro FinTag přeložil Michal Achremenko.
Nefandím řidičům velkých SUV z Cardiffu, kteří si stěžují, že musí platit vyšší poplatek za parkování. Tak to zavedla tamní radnice vedená Labouristy. A zdá se, že se stane vítaným příkladem pro radnice ostatních měst. Řidiči automobilů, jejichž hmotnost přesahuje 2,4 tuny, zaplatí víc za parkování. A řidiči, jejichž automobil má hmotnost vyšší než 3,6 tuny, nedostanou parkovací povolení vůbec.
O kolik přesně bude poplatek vyšší, se ještě upřesní. Radnice zatím odsouhlasila fakt, že to bude více. Doposud činí parkovací poplatek v Cardiffu 35 liber [cca 970 Kč] ročně. Ve srovnání s výší nájemného je to směšně málo.
Parkování na Letišti Václava Havla vyjde i na 740 Kč za osm dní
Konečně tedy jedna radnice vytáhla do boje s nadměrnými automobily. Proč by jejich majitelé neměli platit více, když jejich miláčci zaberou více místa na silnicích? Na parkovišti? A ještě poškozují vozovku? Tak by to mělo fungovat v tržním hospodářství. Přece ten, kdo si pronajme stometrový byt, zaplatí víc než za byt poloviční. Za velký pokoj v hotelu také zaplatíte více než za malý. A tak je absurdní, že zrovna majitel Range Roveru, jehož miláček na parkovišti zabere místo pro dvě auta, platí stejně vysoký poplatek jako řidič Fiatu 500. Ten řidič „fiátku“, který na plném parkovišti už ani nezaparkuje.
SUV jsou prokletím našich měst
Na SUV nejsou dimenzována naše parkovací místa a naše uličky jsou jim těsné. Kdysi nám stačily, ale teď mají nadměrné automobily problém jimi projet a zaparkovat. V mnoha případech pak zaparkují na chodníku. Zdá se, že Labouristům je to trapné zakázat, i když to slibují. Navzdory tomu, že v Londýně je to už 51 let zakázáno.
Elektroautomobily byly několik let od poplatků osvobozeny. Až do dubna letošního roku jste mohli jezdit třítunovým elektrovozidlem bez placení silniční daně a jen s 5% daní z přidané hodnoty ze spotřebované elektřiny. To, pokud jste automobil nabíjeli doma. Není proto divu, že máme silnice samý výmol, když řidiče motivujeme k nákupu těžšího auta a v mnohých případech je ještě osvobodíme od poplatků určených na jejich údržbu.
Pak se těžko obhajuje povolení vjezdu aut do centra měst, když se tam ale i tak vecpou SUV. A pokud chcete proklínat den, kdy nebudete do města vpuštěni, jděte a kupte si SUV.
Návrh cardiffské radnice
Návrh cardiffské radnice nemá nic společného s honem na řidiče SUV. Snad si někdo nemyslí, že ty by snad donutilo vzdát se svých třítunových miláčků jen to, že by místo 35 liber za roční povolení k parkování platili 70 liber? Zpoplatňování prostoru v našich městech se musí promyslet komplexně.
Radnice vybírají daně za obsazenou plochu. Ale tu platíme v nájmu a hypotéce. Za pouhých 35 liber ročně ale mohou obyvatelé Cardiffu na celý rok obsadit několik metrů čtverečních ulice. Ti jistě namítnou, že povolení k parkování platí v městské dani, ale tak to není. Mnoho obyvatel měst automobil totiž nevlastní, a tak nepotřebují povolení k parkování. Rodiny bez automobilu tak masivně dotují rodiny s automobilem. Zatímco jejich sousedé na ulici parkují se svými SUV.
Spravedlivé by bylo, kdyby se snížila městská daň a zátěž by se přenesla na uživatele ulic. Městskou daň by nahradila daň z pozemku, která by byla uvalena na silnice. Úplně stejně jako je uvalena na soukromou půdu. Navíc by lidé, kteří využívají parkovací povolení, platili i komerční nájem. Tak jako ho platí na placených parkovištích. A výše této renty a pozemková daň by se odvozovala od plochy obsazené automobilem.
Motoristé, zvlášť vlastníci SUV, by frflali [remcali, pozn. red.]. Žádná vláda by se ale nemusela obávat politických důsledků tohoto rozhodnutí. Vydělá na něm prostě víc lidí, protože mimořádné příjmy se využijí třeba ke snížení obecních daní. Zkrátka a dobře: Proč bychom měli doplácet na SUV – silniční uzurpátory?
Pro FinTag přeložil Michal Achremenko
 
                
 
		

Že se to objevuje zrovna když ten Hřibův nástupce vyhrožuje stejným přístupem v Praze. Podivná náhoda!
To jsou zase nesmysly….
—————————-
Škoda Superb Kombi
Délka: 4862 mm
Šířka : 1864 mm
Plocha 9,062768m2
—————————-
Škoda Kodiaq
Délka: 4758 mm
Šířka: 1882 mm
Plocha 8,954556m2
.
Takže zase hon na čarodějnice…
👍
Zdražte jízdné MHD lidem kteří vstupují do MHD v džinách jelikož džínovina špiní sedačky a tak bychom mohli dál pokračovat lidé co kouří ,lidé což žvykaji žvýkačky ,Lidé co váží víc jak 100 kg 🙂
No to je zas 3,14čovina….soudruh ani neví, co je to SUV, ale už mudruje….je opravdu, ale opravdu rozdíl mezi off-roadem a Sport Utility Vehiclem, který může mít rozměry klidně toho Fiatu 500 – SUV totiž znamená křížence kategorií, ne automaticky 3 tunové monstrum…
Svatá pravda, SUV jsou fakt zoufalost, to jsou prostě anti-auta, úplně proti všem konstrukčním principům. A takové ty srandovní řeči, jak se do toho dobře nasedá a jak je z toho dobře vidět a jak je to bezpečný .. Ano, do Miaty se nasedá hůř, z Murcielaga je vidět hůř a nabourat s Pětistovkou Fiatem není nic extra .. Jenže .. Ale to vážně nemá cenu. Zoufalá doba, zoufalí lidé, zoufalá auta, zoufalé názory ..ZDAR!
Nemůžeme za to, že na takové auto nemáš – ty konstrukční principe…, že neřvete proti elektrokárám? Ty totiž ničí vozovky daleko více, baterka váží nesmysl…
Přesně !
Myslím si ale, že na pána útočíte neoprávněně. Svým způsobem má pravdu. Jejich výhodou je to, že ti ostatní, když mají auta menší, jsou v případě havárie srulováni dříve. Jenže už od pohledu na SUV vidíte, že mají těžiště výše, než klasické konstrukce automobilů. A z fyziky vyplývá, že čím je těžiště výše, tím horší parametry má vozidlo s ohledem na ovladatelnost a jízdní vlastnosti. To tak prostě je a nedá se s tím mnoho udělat.
Pokud tedy někdo chce mít sportovní dělo s vynikajícími jízdními vlastnostmi, se kterými by byl dokonce schopen ujet i policii, tak když do svého vozidla nasedne, musí mít pocit, že sedí na silnici. Dokonce i tak, že to při jízdě cítí v sedadle a hrboly ve volantu. Nic mezi tím bohužel neexistuje. Buď jedno, nebo druhé.
Ach jo….
tak 1) dnes už se s autem nedá jezdit jako s formulí, takže mírně vyšší těžiště není problém, podle této logiky bychom museli všichni jezdit ve sporťácích, protože ty mají přece těžiště níže než obyčejné kombi ne? Alespoň podle pana „konstrukčního principa“…
Se stejnou logikou je nebezpečné jezdit autobusem nebo náklaďákem – má to vysoko těžiště…
2) těžiště je jen jedním z mnoha faktorů, daleko podstatnější jsou schopnosti řidičů a celková konstrukce (zejména podvozkových skupin), tlumiče,zavěšení,pružení, tuhé nebo víceprvkové nápravy ap…jejich sladění, můžu vás ujistit, že se svým „těžkým“ SUV projedu okruh rychleji a bezpečněji než vy ve Fábii…
Jasně, ono je totiž nízké auto z podstaty levnější, takže je pro socky. Takže největší borci si budou za chvíli kupovat autobusy. 😆
Je asi tak levnější, jako má poloviční spotřebu, jak píše níže „expert“ Martin….
No já hlavně nechápu proč bych měl jezdit nějakým SUV za 8 litrů,když můžu jezdit kombíkem za čtyři litry.A to už slušný rozdíl,nehledě na to,že ta modní SUV mají o dost dražší díly,velké drahé pneu…Třeba mě udivuje kolik lidí si v okolí pořídilo korejské Korando,které jezdí za devět litrů.
Třeba proto, že chtějí a ty rozdíly jsou pod jejich rozlišovací schopnost, prostě to neřeší, protože na to mají.
Také bych se mohl divit, proč si někdo kupuje záchodovou mísu za 200 000Kč nebo hodinky za miliony. Ale nedivím, princip chápu i když nehraji v jejich „lize“.
Mimochodem, já se na devět litrů dostanu jen při klidné jízdě a přesto bych neměnil ani za nic 😉
Vždyť je to kravina….SUV nejezdí za dvojnásobek kombíku….ještě tedy můžu tvrdit, že se sedanem nebo hatschem jezdím za 2 litry, se kůtrem za litr (jak si někdo může koupit kombík se kterým jede za 4???!) a, no a kůň už jezdí jen na seno, když budu chodit pěšky, ušetřím nejvíc…
skůtrem…
Je to tak!
Já od automobilu požaduji, aby jeho nárůst rychlosti byl s minimální prodlevou úměrný sešlápnutí plynového pedálu. No a to stojí peníze. Beru to jako dvě strany téže mince.
Což dnes splňuje skoro každá sekačka na trávu 🤣, pokud máte hybrid, dokonce to ani skoro nic nestojí (ta akcelerace) a je zhola fuk, jak máte velkou káru, když to přenesou pneu na vozovku…
:-))), jo, takže SUV má dvojnásobnou spotřebu, než kombajn ve stejné třídě….spi dál..:-))), tyhle pověry mne fakt bavjej, jen nechápu, kde to vzniká – na vsi v knajpě?
Jelikož vidím často, že v SUV jede jen řidič, myslím, že hlavní dva důvody proč si SUV pořizují jsou:
– ukojují si tím své psychoego, které je přece daleko široko to „nejdůležitější“; ve skutečnosti velmi škodlivé
– je to projev maloměšťáctví, vlastně tedy obrovité blbosti.
Výrobci SUV si jistě ve výrobě SUV libují a často by i rádi vyráběli obrněné transportéry. Nerad SUV potkávám. Není přes SUV často vidět, na auto před ním nevidím. Že by jezdili bezpečněji nebo nebezpečněji, nemohu posoudit. Pro rodiny s dětmi je to vhodné auto. Pokud by s SUV jezdil sám například majitel firmy, zdvojnásobil bych mu cenu povinného ručení a asi i zavedl pro takové psychotesty (to by bylo keců o diskriminaci, že nebezpečnější jsou stará auta, řidiči důchodci a zdrogovaní…). Není to přece žádná socka. Vozovka je zvýšeně namáhána nejen SUV, ale i elektroautama s těžkými bateriemi; ta potřebují speciální pneumatiky. Kdybych mohl, zrušil bych jízdu na motocyklech s výkonem nad 15 kW a zavedl pokutování za překračování hlučnosti. V Německu má policista hlukoměr a když zjistí vybrakovaný výfuk, hned si ho i odnese. Toto bychom potřebovali jako sůl, a ne se vyžívat na i malém překročení rychlosti.
Koukám soudruhu, že nejraději by jsi zrušil všechno a nechal všem jen takové Fabie jak za socíku, abychom si byli všichni rovni že?
Bývalo dobrým zvykem (teď to tedy díky regulacím GD není tak úplně pravda), že automobilky (a i všichni ostatní výrobci) vyráběli to, co zákazníci chtěli – jinak to totiž nedává v tržním prostředí smysl, to leda v tom vašem mozkochorém socialistickém, tam jo, tam se stojí v pořadníku na auto i roky.
SUV není žádné auto na masírování ega, stojí +- to, co jiná auta a kupují si je běžní zákazníci, tvůj pocit, že je někdo bohatší, aby se ukázal před sousedem je lichý, zřejmě proto, že je to i tak mimo tvou sociální vrstvu, ale to bohužel není chyba SUV, spíše neschopnosti se někam posunout.
Když si budu chtít masírovat ego, koupím si Maseratti nebo Lambo, tam to dává smysl, protože už sama značka je drahá a je jedno, jestli to bude SUV nebo kombík, ale takový Opel Mola je také SUV, nebo Dacia Duster…je můj soused důchodce egomaniak, když jezdí v Dusteru? Asi ne , že ano.
Ten maloměšťák si dovolil na ty vesnické tankodromy koupit Dacii, hrůza !!! Hned bych ho zdanil, možná i zavřel – dokonce má 4×4 – nač to potřebuje?
Jen tak pro hysteriky několik čísel :
Hyundai Santa Fe Škoda Octavia combi
Délka 4690 mm Délka 4689 mm
Výška 1680 mm Výška 1468 mm
Šířka 1880 mm Šířka 1829 mm
Opravdu propastný rozdíl…
Vždyť ten celý „článek“ je kravina…
To sice je,ale vystihuje to v podstatě stav společnosti. Protože vlády hospodaří způsobem po mě potopa a různí odkláněči jsou v kurzu,tak lidem zdaní a zdraží cokoli co se do této doby zdálo nemyslitelným.Každá záminka dobrá,nějak tu kasu naplnit musí,aby tam nebyla ještě větší ozvěna než do tedˇ. Taky se můžeme dočkat záchodu s váhou a bude se platit podle váhy bobana. A ne,že někdo skočí za keř,to byl danˇový únik.