„Online prodej vozů je ale pro české autobazary novinkou. Nemají k dispozici potřebné platformy ani procesy,“ píše ve svém komentáři pro Fintag.cz Jakub Šulta, spoluzakladatel prodejní platformy Carvago, která si klade za cíl stát se konkurentem Auto1.com či Mobile.de.

Z údajů, které dlouhodobě sledujeme, vyplývá, že se český trh s ojetými vozy v souvislosti s opatřeními krizového stavu prakticky zastavil. Z téměř 10 000 prodávaných vozů týdně se v současnosti prodávají nejvýše desítky ojetých aut.

Drtivý dopad krizových opatření na českém trhu bylo krátkodobě možné zmírňovat exportem vozů například do Německa, kde jsme i díky snížení cen a oslabení koruny vůči euru zaznamenali zvýšený zájem o ojeté vozy z ČR. Nicméně během několika dní však došlo k vyhlášení striktních opatření i v těchto dalších evropských zemích a trh de facto [dočasně] zamrzl. Obchodníci přestali prodávat a namísto toho monitorují situaci na trhu a čekají, co nového přinese další vývoj situace.

Co je logickým krokem

Logickým krokem je převod prodeje vozů z nyní uzavřených autobazarů do online světa. Tak jak dnes fungují obchodníci s jakýmkoli jiným zbožím. Online prodej vozů je ale pro české autobazary novinkou. Nemají k dispozici potřebné platformy ani procesy. Navíc vše musí řešit za pochodu a během krize, která je zastihla v tomto ohledu zcela nepřipravené. Zájem o prodej ojetých aut na dálku ze strany zákazníků ale na našem trhu je. A to i díky klesajícím cenám až o desítky procent. Velké autobazary už začaly jednat a online prodej vozů nabízet. Bohužel ne vždy se jim podaří vyvarovat se chyb, které mohou ve výsledku narušit křehkou důvěru zákazníků v nově vznikajícím způsobu prodeje aut.

Online prodej, tedy prodej vozů mimo provozovnu autobazaru, musí přitom splňovat přinejmenším několik podmínek. To je potvrzení všeobecných obchodních podmínek, upravených pro internetový obchod a online odeslání objednávky. Dále vyřízení financování a pojištění vozu, stejně jako uzavření kupní smlouvy. Mimo to by měl autobazar v souvislosti s preventivními opatřeními proti šíření koronaviru Covid-19 zajistit také logistiku předání vozu a platby bez nutnosti fyzického setkání se s prodejcem.

Jakých chyb se vyvarovat

Je zřejmé, že online prodejem není například telefonická rezervace vozu, který je následně vyvezen na parkoviště před provozovnu autobazaru. Kde se uskuteční testovací jízda a pak třeba i podpis smlouvy. Stejně tak nelze za online prodej považovat ani přistavení vozu k domu zákazníka a podpis smlouvy v jeho obývacím pokoji. Prodej ojetých vozů je ze své podstaty velmi náročný. A to především z hlediska budování důvěry zákazníka. Prodejce musí nabízet jen důkladně prověřené vozy. Musí poskytovat o jejich stavu kompletní informace. Musí nabízet relevantní finanční služby a zvládnout celou logistiku online transakce až po přistavení vozu k domu jeho nového majitele.

Online prodej ojetých vozů má pro zákazníka zásadní výhodu především v možnosti odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu ve 14denní lhůtě. Zákazník si může během této doby vůz důkladně vyzkoušet. Nechat auto prověřit v autoservisu, a pokud nebude spokojen, může od kupní smlouvy odstoupit. Vůz vrátit a získat zpět plnou kupní cenu. To je obrovský rozdíl oproti nákupu v autobazaru, kde se zákazník může cítit pod časovým tlakem. A může být pro něj komplikované vůz před podpisem kupní smlouvy důkladně prověřit. [Či se zorientovat v podmínkách smlouvy, natož často velice komplikovaného financování. Nehledě na psychologický nátlak, kterým jsou kupující u některých prodejců vystaveni, pozn. red.] Možnost vrátit vůz, samozřejmě bez nadměrného opotřebení nebo poškození, také zásadně zvyšuje nároky na prodejce. Aby nemuseli řešit velké množství vrácených aut, musí zákazníkům poskytovat skutečně objektivní a kompletní informace.

Co říci závěrem?

Na závěr je třeba říci, že současná pandemie výrazně urychlí digitální transformaci prodeje ojetých vozů. Kromě nových platforem a procesů budou navíc autobazary muset zavést velmi komplexní a důkladnou diagnostiku vykupovaných vozů. To vše se neobejde bez investic a třeba i hledání nových technologických partnerů.

Autor: Jakub Šulta, Carvago

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here