Japonská automobilka Toyota loni prodala vůbec nejvíce aut na světě. Předstihla tak koncern Volkswagen, který držel pozici celosvětové jedničky v prodejích pět let. Důvod japonského úspěchu je 3,9% propad prodejů auto v loňském roce, kdy vypukla pandemie covidu-19.

Toyota v roce 2020 prodala 9,528 milionu vozů. V Japonsku od ní loni zákazníci nakoupili 2,16 milionu vozů, v cizině 7,37 milionu. Meziroční pokles prodeje u Toyoty činil 11,3 procenta. Naopak Volkswagen [VW] loni prodal 9,305 milionu vozů a jeho obchody propadly o 15,2 procenta.

Za vítězstvím Toyoty stojí podle analytiků poslední čtvrtletí loňského roku, kdy jí rostly prodeje hlavně v USA, Číně a na domácím trhu. Automobilku dnes vyzdvihují experty i za její všestrannost a nabídku nových modelů. Což platí také pro elektromobily. Jejich prodeje loni dosáhly z celkových prodejů 23 procent. To je o tři procenta více než předloni.

Česká výroba motorových vozidel loni propadla o 19,2 procenta

Prodeje a výroba loni spadly u všech automobilek. Toyota loni vyrobila celosvětově o 14,1 procenta méně aut než v předchozím roce [9,2 mil. vozů]. V případě výrobního závodu Toyoty v Česku někdejší TPCA, jíž loni ovládla právě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic [TMMCZ], činil propad 27,7 procenta. Výrobu v kolínském závodě ovlivnila v roce 2020 nejen pandemie, ale také příprava na rozšíření závodu.

Toyota i jiné automobilky řeší nedostatek dílů

Návrat do běžného režimu automobilkám spolu s pandemií komplikuje aktuální nedostatek komponentů a materiálu. Týká se to Toyoty, Hondy, Nissanu, Volkswagenu, včetně Škody a dalších producentů. Výrobci se nyní potýkají například s nedostatkem čipů.

Důvěra v ekonomiku v lednu klesla. Problém už není jen covid

Problém je, že jejich výrobci svoji kapacitu více soustředí na rostoucí poptávku od producentů spotřební elektroniky. Jako jsou výrobci mobilních telefonů. Například producent polovodičů Taiwan Semiconductor Manufacturing [TSMC] uvedl, že jeho tržby za čtvrté čtvrtletí byly rekordní a nové přístroje iPhone 5G zabírají velkou část kapacity. Producenti aut od Toyoty po Volkswagen jsou pak pro ně méně významní.

Automobilky brzdí v rozjezdu nedostatek toho nejmenšího – čipů

Přetrvávající nedostatek materiálu ohlásila i mladoboleslavská Škoda Auto. Ta kvůli chybějícím dílům dokonce zastavila výrobu v několika provozech a směnách. Automobilce chybějí hlavně zmiňované čipy. Překážky zasahují do výroby Octavií. K dokončení vozů Fabie Škodovce chybějí zase radary. Výrobce zřejmě částečně omezí provoz i v únoru. Zaměstnanci podniku dostávají za zrušené směny 85 procent průměrné mzdy.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here