Důvěra v německou ekonomiku v červenci překvapila poklesem

102
nemeckou
Foto: Pixabay.com

Důvěra investorů a analytiků v německou ekonomiku v červenci klesla více, než se čekalo. Vyplývá to z průzkumu německého institutu ZEW. Jeho index důvěry klesl ve srovnání s květnem o 16,5 bodu na 63,3 bodu.

Přesto důvěra v německou ekonomiku zůstává relativně vysoko. Index důvěry oproti předchozímu měsíci vystoupal na 21,9 bodu z červnových minus 9,1 bodu. Poprvé za dva roky se tak posunul do kladných hodnot.

„Ekonomika dále oživuje. Aktuální hodnota indexu již výrazně překonala pokles vyvolaný pandemií,” uvedl ve zprávě institutu ZEW jeho prezident Achim Wambach.

Analytici se přitom odvolali na skutečnost, že počet lidí na kurzarbeitu v Německu v červnu klesl nejníže od února 2020. Celkem jich bylo dle ekonomického institutu 1,5 milionu. Což je 4,5 procenta ze všech zaměstnanců. V květnu to bylo 6,8 procenta. V červnu se snížil i počet lidí na kurzarbeitu v pohostinství na 331 000 z květnových 520 000. Na zkrácený úvazek nicméně v odvětví stále pracuje přes 30 procent zaměstnanců.

Minimální mzda v Německu činí 9,5 eur na hodinu. Nicméně pro konkrétní odvětví jsou stanoveny i o něco vyšší minimální mzdy. To je 10,25 eur za čištění ulic až po 17,02 pro pedagogické pracovníky s vyšší kvalifikací.

Jak si stojí německý export

Aktuálně posiluje také německý export, který loni zaznamenal významný pokles. Podle předběžných údajů německého statistického úřadu Destatis loni spadl německý vývoz meziročně o 9,3 procenta [1,2 mld. eur]. Meziročně propadl i dovoz o 7,1 procenta.

Německý HDP a příspěvky jeho růstu

[Zdroj: Evropská komise, Česká spořitelna]

Hlavním vývozním produktem Německa byla motorová vozidla a jejich části [15,6% podíl na vývozu]. Dále pak strojírenské výrobky [14,6% podíl] a chemické výrobky [9,3% podíl]. Do Německa se naopak dovážejí hlavně auta, jejich náhradní díly, léčiva a ropa.

Nejdůležitější obchodní partner Německa byla již pátým rokem v řadě Čína. Podle předběžných údajů Destatis se v roce 2020 zobchodovalo zboží mezi těmito zeměmi v hodnotě 212 miliard eur. To je meziročně i navzdory pandemii o tři procenta více. Druhým nejdůležitějším obchodním partnerem Německa je Nizozemsko [cca 10 % exportu] a za ním pak USA [cca 10 % exportu]. Do Česka Němci vyvezou 3,3 procenta svého exportu.

Německou ekonomiku čeká oživení

Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Jeho hospodářství v loňském roce kvůli pandemii kleslo o 4,8 procenta, letos německá vláda počítá s růstem hrubého domácího produktu [HDP] o 3,5 procenta a v příštím roce o 3,6 procenta.

Pandemie se negativně dotkla i německých veřejných rozpočtů. Loni činil schodek veřejných rozpočtů -4,2 procenta HDP. Letos se očekává, že dosáhne -7,5 procenta HDP.

Veřejné finance a inflace

[Zdroj: Evropská komise, Česká spořitelna]

Loni bylo pro německou ekonomiku nejtěžší hlavně druhé čtvrtletí. Ekonomika meziročně klesla o deset procent. Ve třetím čtvrtletí ale již zaznamenala 0,5% růst. V letošním prvním čtvrtletí německý HDP rostl o 1,8 procenta. Evropská komise očekává pro letošek oživení ve výši 3,4 procenta HDP. Příští rok pak o 4,1 procenta HDP.

Německé daně zvyšuje solidární přirážka

Stejně jako v jiných zemích i v Německu se diskutuje o případném zvýšení daní. Zisky podniků jsou u našich sousedů zdaňovány dvakrát. 15% daní ze zisků korporací, na kterou se uplatňuje tzv. solidární přirážka ve výši 0,825 procenta [5,5 % z DPPO], a živnostenskou daní, která se liší na úrovni obcí, obvykle ve výši 14 až 17 procent. Nejnižší je pak 7% daň. Celková průměrná daňová sazba ze zisku podniků je tedy zhruba 30 %.

Německé sazby daně z příjmů fyzických osob jsou klouzavě progresivní. Pohybují se mezi 4 až 45 procenta. I zde je třeba přičíst solidární přirážku 5,5 procenta z dané sazby.

Základní sazba daně z přidané hodnoty [DPH] je v SRN 19 procent a snížená sazba sedm procent. Té podléhá základní spotřební zboží a služby denní potřeby [např. potraviny, noviny, veřejná doprava]. Osvobozeny od daně jsou vnitrostátní a mezinárodní doprava.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here