Tržby za tenisky znovu rostou. Rok 2019 ale asi nepřekonají

168
tenisky_g
Foto: Pixabay.com

Covid-19 loni významně ovlivnil i obchod s teniskami. Lockdowny zavřely obchody, narušily dodavatelské řetězce a srazily zisky výrobců. Letos globální trh znovu oživuje, ale ne tak silně, aby tržby za tenisky dosáhly stavu před pandemií. 

Byť se výrobcům sportovní obuvi již loni podařilo prodávat tenisky online, zaznamenaly hluboké propady tržeb. Obraty za tenisky jim loni meziročně klesly o deset procent na 63,2 miliardy dolarů [cca 1,37 bil. Kč]. Nejhlubší propady měli výrobci loni v první polovině roku.

„Přesto, že už letos všichni významní producenti tenisek znovu zaznamenávají významný růst napříč všemi segmenty trhu, podle prognóz tržby za tenisky nedosáhnou takové výše jako v roce před covidem,“ říká analytička Buy Shares Jastra Kranjec.

Podle odhadů se letos celosvětově prodá tenisek za 66,3 miliardy amerických dolarů [cca 1,44 bil. Kč]. V roce 2019 se jich ale prodalo celkem za 69,6 miliardy dolarů [cca 1,51 bil. Kč.]. Oproti roku 2019 se nárůst tržeb za tenisky očekává až v roce 2022. V něm analytici odhadují 25% růst na celkových 82,4 miliardy USD [1,78 bil. Kč].

Tržby za tenisky a blýskání se na lepší časy

Změny na trhu s teniskami potvrzují i statistiky německé agentury Statista. Z nich vyplývá, že po náročném loňském roku, letos zažívají sportovní giganti, jako jsou Nike, Adidas nebo Puma, znovu dobré časy.

Například společnost Nike utržila ve fiskálním roce [končí v květnu, pozn. red.] celkových 44,5 miliard dolarů [cca 964 mld. Kč]. Což je meziroční nárůst o 19 procent. Na dobrém výsledku se podílel zejména prodej obuvi a oděvů. Obdobně dobře se dařilo i firmě Adidas. Její tržby meziročně vzrostly jenom v Číně o 156 procent.

Globální tržby za sportovní obuv od roku 2012 do roku 2025 [v mld. USD]

  [Zdroj: Statista Consumer Market Outlook]

Celosvětově pak v prvním čtvrtletí vzrostly o 27 procent na 5,27 miliardy eur [cca 135 mld. Kč]. Čistý příjem firmy v letošním prvním čtvrtletí dosáhl 502 milionů eur [cca 12,86 mld. Kč] oproti 26 milionům [cca 666 mil. Kč] ve stejném období loni.

„Jakkoli letos k návratu na úroveň před covidem nedojde, předpokládáme, že celé odvětví výroby tenisek zaznamená už v následujících čtyřech letech růst. Odhadujeme, že to bude až o 30 procent,“ říká Kranjec.

Odkazuje přitom do let 2012 až 2019, kdy výrobcům tenisek vzrostly tržby takřka dvojnásobně. Tipuje přitom, že tržby za tenisky celosvětově stoupnou do roku 2025 na 102,8 miliardy dolarů [2,28 bil. Kč].

Největší trh s teniskami jsou Spojené státy

Z geografického hlediska představují Spojené státy největší trh s teniskami na světě. Jenom letos by se na něm měly prodat tenisky za 20,1 miliardy dolarů [435 mld. Kč]. To je 30 procent celkových tržeb za tenisky po celém světě.

Podle analytiků ale i tento region v sobě ukrývá růstový potenciál. Tipují, že americký trh s teniskami letos meziročně vzroste o šest procent, čímž by jako jeden z mála dosáhl takřka úrovně před pandemií. Pokud ji nedosáhne letos, měl by ji určitě dosáhnout v příštích letech. Do roku 2025 má stoupnout o skoro devět miliard dolarů.

Pět největších trhů podle tržeb za sportovní obuv v roce 2021 [v mld. USD]

[Zdroj: Statista Consumer Market Outlook]

Naopak na druhém největším světovém trhu, Číně, se očekává oproti roku 2019 pokles tržeb. A to dokonce o 9,3 procenta na 12,4 miliardy dolarů [cca 268 mld. Kč]. Avšak do roku 2025 by měl i tento trh vzrůst na 23,2 miliardy dolarů.

„Na druhé straně silný nárůst už letos zřejmě zaznamená Velká Británie. Zde by se tržby měly vyšplhat na 3,7 miliardy dolarů [cca 80 mld. Kč]. Což by značilo meziroční nárůst o 12,4 procenta,” tvrdí Kranjec.

Dodává, že za Velkou Británií bude následovat Japonsko a Německo s tržbami ve výši tři miliardy dolarů [cca 65 mld. Kč] a 2,5 miliardy dolarů [cca 54 mld. Kč].

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here