Škoda Auto obnovila montáž v ukrajinském Solomonovu

563
skoda
Solomonovo leží na západě Ukrajiny na hranici s Maďarskem a Slovenskem. Region byl dříve součástí Československa. / Foto: Škoda Auto

Škoda Auto obnovuje výrobu v montážním závodě v ukrajinském Solomonovu. Na Ukrajině pro českou automobilku montuje ukrajinská společnost Eurocar, která po začátku ruské invaze výrobu vozů přerušila.

Zhruba do poloviny měsíce vyrobí automobilka se svým obchodním partnerem společností Eurocar 80 vozů. Tu minulou středu vypravila vlakem z Mladé Boleslavi. Jde o modely Kodiaq a Karoq, které na Ukrajinu dorazily v rozložené formě. Informaci potvrdila mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková.

„Závod v ukrajinském Solomonovu současně nadále funguje jako logistické centrum, které ve spolupráci s OSN a Červeným křížem poskytuje humanitární pomoc Ukrajincům. Obnovení výroby je pozitivním signálem, že Ukrajina je nezdolná ve své touze růst a jít kupředu,“ uvedla Havlíková.

Vozy na Ukrajinu dopravil vlak ve formě SKD, tedy Semi Knocked Down [částečná předmontáž, pozn. red.]. Z hotových vozů automobilka demontovala motory, převodovky, přední a zadní nápravy, kola, výfuky, v případě verzí 4×4 i kardanové hřídele. Spolu s karoseriemi je zabalila na palety a poslala k opětovné montáži v ukrajinském závodě.

Výroba v ukrajinském závodě

Obec Solomonovo leží na samém západě Ukrajiny na hranici s Maďarskem a Slovenskem, v takzvané Zakarpatské oblasti, jež byla za první republiky součástí Československa. Vzhledem ke své geografické poloze jde nyní o nejbezpečnější část země, kterou dosud vážněji nepostihl ruský válečný útok. I proto do regionu utíká mnoho lidí z východu země.

Aby mohly fungovat, budují si některé firmy na Ukrajině i kryty

Firma Eurocar, která škodovky montuje přes 20 let, má k dispozici koleje jak s užším, západoevropským rozchodem kolejnic, tak koleje východního standardu. Z jedné strany tak míří do podniku komponenty, hotové modely [Karoq, Kodiaq, Superb], které pak putují k další distribuci do různých oblastí Ukrajiny. Roční kapacita závodu je 80 000 aut vyrobených v režimu CKD [Completely-Knocked-Down], tedy ze zcela rozložených komponent a 30 000 smontovaných jako SKD.

„Přestože se kvůli válce musela výroba zcela zastavit, v podniku mají stále napilno – možná ještě víc než dřív. Z továrny se totiž během pár dní stalo logistické centrum pro rozdělování humanitární pomoci lidem na Ukrajině, včetně té, která do země proudí díky pomoci automobilky,“ uvádí Škoda Auto na svých stránkách.

Místo vagonů s díly na škodovky nyní do závodu míří soupravy s potravinami, oblečením, přikrývkami, drogistickým vybavením, léky a dalším zdravotnickým materiálem. Zde se pomoc rozdělí, zabalí a předá dál tam, kde je nejvíce potřeba.

V Rusku Škoda nevyrábí a ani neprodává

Škoda provozuje výrobní závody i v Rusku v Kaluze a Nižném Novgorodu. Ve městech vyrábí modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. Automobilka kvůli ruskému vojenskému vpádu na Ukrajinu ale přerušila v zemi veškeré své aktivity. Zastavila nejen výrobu, ale i prodej vozů. Ruský trh přitom patří k jedním z nejvýznamnějších trhů značky. V roce 2021 pro ni bylo Rusko druhým největším trhem. Škoda Auto na něm prodala 90 400 vozů.

Škoda Auto loni brutálně propadla na čínském trhu

Škoda Auto loni zákazníkům po celém světě dodala 878 200 vozů. To je o 12,6 procenta meziročně méně. Automobilka loni zvýšila nekonsolidovaný čistý zisk o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy korun.

Automobilka loni na daních v Česku odvedla přes 4,5 miliardy korun. Tím se vrátila na první místo plátců daně z příjmů po předchozím propadu na místo čtvrté. Na prvním místě ji tehdy vystřídala Česká spořitelna. Za skokový propad mohly odstávky automobilek v Česku v první polovině roku 2020, kdy se v zemi šířil koronavirus. V roce 2020 tak Škoda Auto do veřejných rozpočtů odvedla „pouhých“ 2,1 miliardy korun.

–ČTK/DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here