90 % obratu v online maloobchodu ovládá 1 % obchodníků

284
obchodniku_a
Ilustrační foto: Dr.Max

Česká e-commerce zažila loni první meziroční pokles. Tržby e-shopů velkých kamenných obchodníků ale dosáhly vyšších hodnot než v roce 2020. Jedno procento největších e-shopů nyní stojí za více než 90 procenty obratu celého trhu.

Tento trend nejspíš nadále posílí a e-commerce ovládnou velcí hráči. Alespoň to tvrdí zástupci společnosti Shopsys. Z dat dodavatele e-shopů vyplývá, že i když tržby české e-commerce loni stouply jen o 0,5 procenta oproti roku 2020, růst e-shopů velkých kamenných hráčů v tomto meziročním srovnání dosahuje mnohem výraznějšího rozdílu.

Pokud se podíváme na tržby e-shopů velkých kamenných hráčů z roku 2022 a porovnáme si je s tržbami z roku 2020, který byl svou velikostí srovnatelný, tak vidíme, že rostly o 15 procent. To potvrzuje dlouhodobý trend, že e-shopy velkých kamenných hráčů rostou rychleji než zbytek trhu a postupně si začínají brát zpátky to, co jim online vzal,“ říká CEO společnosti Shopsys Matěj Kapošváry.

Podle něj podíl české e-commerce na maloobchodu je aktuálně zhruba v polovině celkového potenciálu. Což podle jeho slov znamená, že z dlouhodobého pohledu prodeje v online prostředí dále porostou. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci [APEK] činil podíl e-shopů na maloobchodním prodeji 17 procent.

„Ve výhledu deseti a více let očekáváme jeho růst na 34 až 38 procent podílu z celkového maloobchodu. Zároveň ale neočekáváme ani žádný skokový růst jako v předchozích letech. Domníváme se, že vzhledem k výše zmíněným faktorům v roce 2023 nepřesáhne více než 10 procent,“ dodává Kapošváry.

Online prodeje v roce 2022 klesly o 12 procent

Loni podle APEK zaznamenaly internetové obchody v Česku poprvé v historii meziroční pokles obratů [-12%]. Hodnota prodaného zboží klesla na 197 miliard korun. Oproti poslednímu „předcovidovému“ roku 2019 to ale stále znamená navýšení o 26 procent.

Rok 2022 byl pro e-shopy náročný, ale na jeho konci můžeme konstatovat, že došlo především k jakémusi narovnání stavu. Během pandemie covidu došlo totiž ke skokovému růstu prodejů. Nyní jsme se vrátili do normálu,“ hodnotí uplynulý rok výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Loni došlo k poklesu prodeje zbytných produktů, jako je sportovní vybavení nebo doplňky do domácnosti. Oproti tomu se nejvíce dařilo e-shopům z oblasti kosmetiky a šperků.

E-shopy v Česku lákají klienty na rozložené platby

Naše očekávání byla původně vyšší, i tak se nacházíme v hodnotách vysoce přesahujících poslední „standardní“ rok 2019. Oproti tehdejším 155 miliardám korun letos internetové obchody prodaly zboží za 197 miliard. Především během Vánoc Češi objednávali zboží z e-shopů ve velkém,“ dodává.

Vánoční obraty se loni pohybovaly nad 65 miliardami korun. Přičemž v současné době stále ještě běží v e-shopech povánoční slevy a výprodeje. Vetyška ale upozorňuje, že stejně jako loňský rok bude pro e-shopy těžký i ten letošní. Počítá proto s dalším pročištěním trhu.

Nových online obchodníků příliš nepřibyde

Obtížné časy potvrzují zástupci dalšího dodavatele e-shopů na míru ze společnosti Upgates. Podle nich nové e-shopy budou přibývat jen zvolna. Počet online obchodníků vzroste maximálně o jednotky procent.

„Podnikatelé jsou nyní nuceni zefektivňovat provozy, automatizovat procesy a důkladněji zvažovat rentabilitu jednotlivých obchodních kanálů,“ tvrdí obchodní ředitel společnosti Upgates Martin Pech.

Důvodem je rekordní inflace, vysoké ceny energií a celková nejistota panující na trhu.

„Je logické, že apetit k utrácení se postupně vytrácí a tržby začínají stagnovat,“ říká.

Vyjadřuje se i k hodnotě online objednávek. Odhaduje, že letos klesne až o 10 procent. Tržby podle jeho názoru ale setrvají na stejných úrovních. Jakkoli pro zákazníka bude pocitová hodnota zboží kvůli novým cenám menší.

„Naprostá většina e-shopů aktuální otřesy ustojí, a dokonce někteří z krize vyjdou ještě silnější. V současné situaci se totiž nabízí výborná příležitost pro zahraniční expanze na nové a stále rostoucí trhy,“ uzavírá Martin Pech.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here