V USA narazili na vysoké ceny elektroaut a málo nabíječek

1210
elektroaut
Foto: Pixabay.com

Za normálních okolností je 50% růst prodeje považovaný za velmi uspokojivý. Ale když tímto tempem ve Spojených státech meziročně vzrostl počet prodaných elektroaut v letošním třetím čtvrtletí, šlo o velké zklamání.

Na pokles prodeje elektroaut ve Spojených státech upozorňují v článku Automakers Delay Electric Vehicle Spending as Demand Slows The New York Times [NYT]. Automobilky a odborníci podle listu čekali mnohem vyšší číslo. V uplynulých týdnech General Motors [GM], Ford Motors a Tesla zaznamenaly pokles prodejů i náznaky poklesu hospodářské aktivity. Firmy tak oznámily odložení výdajů na investice.

„Je to rána pro plány Bidenovy administrativy pro boj s klimatickými změnami prostřednictvím bezemisních automobilů,“ píší NYT.

Rovněž se podle listu ukázalo, že ani daňové pobídky pro nákup elektroautomobilů nejsou dostatečným nástrojem na jeho podporu, jak politici doufali. A tak poptávka po elektroautomobilech ve Spojených státech klesá. Jsou tu ale i limity samotného trhu s elektromobily.

Výrobci si kladou otázku, zda mají investovat do vývoje nových modelů a výstavby výrobních kapacit další miliardy dolarů.

„Náš závazek, totiž budoucnost elektroautomobilů, platí i nadále. Trh je ale dosti náladový,“ říká Mary T. Barrová, výkonná šéfka GM.

Výsledkem je, že GM vyčká se svými novými modely ještě několik měsíců, včetně elektrické reinkarnace sportovního vozu Chevrolet Equinox. Stellantis, mateřská společnost firem Chrysler, Jeep a Ram ještě nezačala v USA prodávat žádné elektroautomobily. A Ford a GM, které již investovaly miliardy do nových továren na výrobu elektroautomobilů, baterií a dalších součástek, mají vážné obavy z toho, zda se nepřepočítaly.

Trh roste, ale i ukazuje na znepokojivé trendy

Prodej elektroautomobilů roste pomaleji, ale stále roste rychleji než u ostatních kategorií automobilů. Američané si jich letos koupí rekordní milion. V období od července do září se v USA prodej elektroaut na celkovém prodeji automobilů podílel osmi procenty, zatímco loni to bylo ve stejném období šest procent.

Některé modely se navíc prodávají méně. Objem prodeje Fordu Mustang Mach-E, který byl hitem před rokem, v říjnu klesl ve srovnání s říjnem loňského roku o deset procent.

„Poptávka po elektroautech je vysoká. Velká konkurence snižuje ceny,“ říká Jim Farley, výkonný šéf Fordu.

Elektrický Hummer! Zbláznili jsme se už docela?

„Automobilky loni uvedly přinejmenším čtrnáct nových modelů a zvýšily výrobu poptávaných modelů, kterých byl nedostatek. Je jasné, že některé se prodávají lépe než ostatní,“ dodává.

Avšak zatímco prodej modelu Mach-E za prvních deset měsíců roku vzrostl o 1,5 procenta, prodej elektrického pick-upu F-150 Lightning vzrostl o 43 procent.

Celkem od letošního ledna do října vzrostl prodej elektrických modelů značky Ford o sedm procent. Prodeje osobních a nákladních aut se spalovacím motorem téže značky ve stejném období vzrostl o sedm procent. Prodej hybridních modelů stoupl o 19 procent.

Na nízký prodej Mach-E má zřejmě vliv model konkurence Tesla Y, u něhož automobilka snížila cenu. A tak je její nejlevnější model o 2 500 dolarů levnější než Ford. Nicméně i Tesla, která dominuje trhu s elektrickými automobily s více než polovičním podílem na jejich celkovém prodeji, se snaží, aby svá auta prodala. A snižuje ceny i o tisíce dolarů.

Jak vidí trh s elektroauty obchodníci

„Zpočátku bylo mnoho zájemců a elektrické automobily byly drahé,“ uvedl Tom Narayan, analytik automobilového průmyslu v RBC Capital Markets, a dodal: „Nyní se o ně zajímají i běžní zákazníci.“

„Poptávka sice stoupá, ale nikoliv takovým tempem jako nabídka a výroba,“ komentuje aktuální situaci Rob Cochran, výkonný šéf #1 Cochran Automotive, která v Pensylvánii a Ohiu vede 34 prodejen amerických, evropských a jihokorejských aut.

Podle průzkumů mají kupci o elektroautomobily stále zájem, ale potýkají se s jejich vysokou cenou. Průměrná cena v USA byla v září téměř 51 000 dolarů [cca 1,2 mil. Kč]. To je ve srovnání s loňským zářím, kdy cena činila 65 000 dolarů [cca 1,5 mil. Kč], docela podstatné snížení. Cena je ale stále pro mnohé zájemce vysoká. Zvlášť, když se kvůli vysokým úrokovým sazbám splátky úvěrů prodražují. Průměrná úroková sazba úvěru na nákup automobilu činí v USA více než osm procent. V roce 2022 to bylo pět procent.

V posledních měsících automobilky zaplavily trh modely SUV určených pro obyvatele předměstí. Ale stále trvá nedostatek automobilů levnějších než 30 000 dolarů [cca 688 tis. Kč], které by si mohla dovolit nakoupit střední třída.

„Na trh s elektromobily spěchá moc automobilek,“ uvedl Kevin Roberts, ředitel CarGurus, online prodeje automobilů.

„Nyní se dostávají do situace, kdy stoupají úrokové sazby a zjišťují, že svoji cenu nenastavili správně,“ tvrdí.

Dobrou zprávou pro lidi, kteří se rozhodli pro koupi elektroauta, je, že se očekává pokles jejich cen. Od ledna příštího roku budou moci dealeři poskytovat zákazníkům daňovou slevu do výše 7 500 dolarů [cca 172 tis. Kč]. Dosud musí kupec čekat, až dealer vyplní žádost a slevu mu přizná.

Jak je to s nabíjením elektroaut

Důležitou roli v prodejích hrají i nabíjecí stanice. Po ceně je nabíjecí infrastruktura dalším velmi důležitým faktorem pro rozhodování, zda elektromobil koupit, či nikoliv. Otázka veřejných nabíjecích stanic je zcela zásadní pro ty, kdo bydlí v činžovních domech nebo pro ty, kteří si nemohou nainstalovat domácí nabíječku.

„Mladá generace je elektromobilitě více nakloněná než starší,“ uvedl autodealer z Ohia a Pensylvánie Rob Cochran.

„Ale právě mladí bydlí v činžovních domech a nedostatečná infrastruktura nabíječek je od nákupu odrazuje,“ vysvětluje.

Nabíjení na cestách? Logistická noční můra, říkají řidiči v USA

Nejméně už dva jeho zákazníci vrátili zakoupený elektrický automobil poté, kdy zjistili, že v okolí jejich bydliště není nabíjecí stanice.

Síť nabíjecích stanic se pomalu zlepšuje. Rychlonabíječky firmy Tesla, které tvoří největší síť v USA, budou od příštího roku přístupné také automobilům Ford, GM a jiným značkám. Některé automobilky si budují vlastní síť. Mercedes-Benz již oznámil, že zřídí ve velkých nákupních střediscích v USA a Kanadě nejméně 55 nabíjecích stanic.

„Nabíjení,“ řekl Andrew Cornelia, který zavádí síť nabíjecích stanic pro automobilku Mercedes, „je kritický problém, který musíme vyřešit.“

Elektromobilita jako předmět politického sporu

Někteří konzervativci při pohledu na aktuální data tvrdí, že se kolem elektroaut nadělá příliš řečí. Republikánský senátor J. D. Vance prohlásil, že elektromobilita zabíjí pracovní místa v automobilovém průmyslu. Proto navrhl, aby se přestalo s pobídkami, které zvýhodňují nákupy elektroaut.

„K odklonu od elektromobility vyzývají někteří politici,“ uvedl Albert Gore III., výkonný ředitel Zero Emission Transportation Association.

Americká monstra zabíjejí na evropských silnicích

To je průmyslová skupina, kam patří například automobilky Tesla a Rivian, nabíjecí společnosti EVgo and ChargePoint, ale i dodavatelé autodílů a surovin.

„Existuje spousta lidí, kteří si přejí, abychom naše úsilí zvolnili,“ dodal.

Elektrické automobily hrály důležitou úlohu i při jednání s odborovým svazem United Auto Workers [UAW]. A v důsledku dohody se zvýší výrobní náklady. Což ztíží pozici automobilek Ford, GM a Stellantis vůči Tesle, jejíž zaměstnanci nejsou členy odborů.

Michal Achremenko

1 komentář

  1. Stejně jako amíci nesouhlasili s podvodem z EU řepka do nafty, tak to dopadne s dalším podrazem fantasmag… z EU u elkřápů … Ekoteroristi o co vám vůbec jde ? Vždyť 3/4 světa nemá o vašich scestných … ani ponětí … Zvuk osmiválce je potěšením pro každého řidiče … teda pokud na to má love … v Česku jsou love už rozkradeny i pro řidiče …

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here