Přijde digitální účtenka. MPO navrhlo konec papírových účtenek

11900
digitalni_uctenka
Foto: Pixabay.com

Celkem 23 námětů na snížení administrativní zátěže podnikatelů poslalo do mezirezortního připomínkového řízení Ministerstvo průmyslu a obchodu [MPO]. Mezi nimi je návrh na konec papírových účtenek, které nahradí digitální účtenka.

MPO uvedlo, že chce, aby se všechna opatření zavedla nejpozději do konce první poloviny roku 2025. To včetně ukončení případných legislativních procesů. Jedním z jeho návrhů je diskuse nad uzákoněním digitální a elektronické účtenky. A zavedení jednotného formátu pro digitální účtenky. Papírová forma daňového dokladu by se vystavovala pouze na vyžádání zákazníka.

„Digitální účtenku by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace nebo e-mailu. Což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní. Zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou ´hází do koše´, protože ji zákazník nechce,“ vysvětluje MPO v balíčku u bodu, který se věnuje právě digitální účtence.

Takovou podobu účtenky v Česku prosazuje i Sdružení pro digitální účtenky. Vznik spolku iniciovala společnost Red Eggs ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR. Red Eggs se specializuje na systémy plateb. Jeho členy, jichž má sdružení třináct, jsou například:

  • Visa
  • Česká Fintech Asociace
  • Bank ID
  • Česká parkovací asociace
  • EY
  • Gastronomický institut
  • Deloitte

Záštity získal spolek od ministerstev vnitra, pro místní rozvoj, průmyslu a obchodu a vědy a inovací. Mezi jeho další členy patří zástupci subjektů, jako jsou Dotykačka nebo Up ČR.

Proč digitální účtenka

Digitální účtenky představují klíčový krok směrem k udržitelnější budoucnosti, píše Sdružení pro digitální účtenky na svých stránkách. Jako první důvod pro jejich zavedení jmenuje snížení odpadu z tradičních termopapírových účtenek. Dalším jmenovaným důvodem je to, že účtenka umožní spotřebitelům efektivně archivovat platební doklady na jednom místě.

„To směřuje k posílení interoperability, digitalizace a celkové uživatelské zkušenosti,” říká Petr Polák, country manažer Visa pro Českou republiku.

Dodává, že partneři ve sdružení se angažují v procesu vytvoření nutných technických standardů pro digitální účtenky. MPO pak tvrdí, že jeho cílem je legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky. A argumentuje především úsporami za tisk účtenek, pokud je zákazník nepožaduje.

„Vydání papírové formy účtenky by bylo povinné pouze na vyžádání,“ potvrzují zástupci rezortu s tím, že i tento námět, stejně jako ostatní, konzultovalo s odbornou veřejností, ostatními rezorty a podnikatelskými svazy a asociacemi.

Ostatních dvaadvacet opatření

Balíček opatření, která navrhuje MPO, v následujících deseti dnech okomentují a svými návrhy doplní ostatní rezorty. Po jejich zapracování se jimi bude zabývat vláda. Mezi opatřeními je například umožnění na základě dohody mezi zaměstnavatelem a pracovníkem vyplácení mzdy v eurech i těm zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v cizině. Balíček obsahuje zavedení Databáze informačních povinností. To je zveřejnění povinností podnikatelů v jednom informačním systému s jejich průběžnou aktualizací.

„Jedním z hlavních předpokladů pro úspěšné podnikání je přívětivé podnikatelské prostředí, nízká administrativní zátěž a co možná nejjednodušší pravidla pro podnikání,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela [STAN].

V rámci balíčku rezort navrhuje změny v udělování pokut a sankcí. Pokud by pokutovaný zaplatil sankci ve zkrácené lhůtě od jejího udělení, snížila by se její výše automaticky o polovinu. Mezi opatřeními je dále úprava režimu obchodního rejstříku.

Balíček navrhuje i zrušení povinnosti sestavovat písemný rozvrh čerpání dovolené a jeho odsouhlasení odborovými organizacemi. Zaměstnavatelé by díky tomu rychleji reagovali na požadavky zaměstnanců čerpat dovolenou. Mezi další návrhy patří úpravy formulářů pro odevzdávání daňového přiznání, jednodušší převody vozidel nebo zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí v elektronické podobě, namísto nyní papírové formy.

–DNA–

9 KOMENTÁŘE

  1. Tak já si půjdu koupit tři rohlíky a vedle do krámu tři tužky a blok faktur a budu muset udat mail? Jste praštěný?

  2. Je to součást agendy 2030. Postupně bude digitální vše. Až.přijde digitální měna je konec svobody. Odmítejte.

    • To budou obchodníci krást ve velkém , na účtence už nyní jsou účtovány sumy vyšší u některých položek,takže nákup do 500 kč je průměrně o 30 až 50 kč naúčtován dražší. A když mají ten rozdíl zákazníkovi vyplatit, tak se kroutí. A protože ne každý má v telefonu internet či aplikaci, tak kontrola nad účtenkou nebude možná a už nebude obchod nic vracet.

  3. “Digitální účtenky představují klíčový krok směrem k udržitelnější budoucnosti, píše Sdružení pro digitální účtenky na svých stránkách”.

    Co si mam proboha pod pojmen “udrzitelnejsi budoucnost” predstavit?

    Ja mam naopak dojem, ze prave ta vsudypritomna a v hodne pripadech absolutne nesmyslna a zbytecna “digitalizace” tu udrzitelnost budoucnosti ruinuje.

    To abych za chvili nosil u sebe vice mobilu, protoze se mi do jednoho vsechny ty nutne aplikace, (k jejichz stahnuti jsem nucen, abych vubec mohl existovat), uctenky (digitalizace prece umožní spotřebitelům efektivně archivovat platební doklady na jednom místě – potrebuju to vlastne?) a dalsi podobne nesmysly nevejdou.
    Mimochodem: jsem cinny v IT, takze s technikou nemam problem. Mam ale pomalu problem se svetem, ktery si mysli, ze vsechno, ale uplne vsechno musi byt digitalizovano a ze digitalizace je vzdycky a za kazdou cenu vyhodna. Zapnout mozek kdy “digitalizace ano” a kdy “digitalizece ne” by bylo na miste.
    Za me palec dolu!

  4. Fajn, takže když mě špatně namarkují zboží (v Penny běžné), tak reklamaci u pokladny již nevyřídím, ale doma v emailu ano??? Přestaňte již digitalizovat každou blbost. Až přijde black-out, tak se z toho všichni v podělají blahem.

  5. Tak to budou mít markety radost, budou moci ve velkém podvádět, protože takový důchodce si to nebude mít jak zkontrolovat…

  6. Účtenka je daňový doklad. Pro kupujícího, i prodávajícího. Pokud jej obchodník vystaví “ručně” vytiskne z ne-registrační pokladny, může jej kdykoliv vzápětí “stopit” a do svého účetnictví tržbu neuvést. Horší bude pro něj bude zatajit tržbu pokud mu jednou projde skrze elektonický účetní systém. Ten mu totiž může finanční správa kdykoliv zkontrolovat a porovnat s tím, co vykazuje ve výkazech DPH, kontrolních hlášeních, daňovém přiznání, …
    Fakticky to všechno je jen návrat k EET “zadnímu vrátky”, které z ryze ideologických důvodů
    vláda Pjotra Fijalenky demonstrativně zrušila jako svůj první krok po nástupu k moci jako dědictví superarciďábla Babiše. Holt digitalizace je sviňa … Vždy a ve všem.
    Že ji v tom podporují karetní společnosti VISA, ad.? No bodejť by ne? Ne-li úplně vyeliminuje, tak přinejmenším výrazně to omezí platby v hotovosti, kvůli kterým oni přicházejí o nepředstavitelné zisky.

    • Však hotovost bude zrušena, jako přežitek minulosti. Pro rýpavé kteří se budou ptát jak zaplatí bez elektřiny – hotovostí také nelze platit bez elektřiny, protože všem obchodníkům nefunguje pokladna. Zapisovat obchody do sešitu se už mnoho let nepraktikuje. Zárověň se tím výrazně omezí podvádění, protože zatajit online platbu je výrazně těžší než v hotovosti a nikdo nebude muset řešit a platit manipulaci s hotovostí. Kvůli pár lidem kteří dnes dostávají výplatu hotově musí někdo každý měsíc dojet pro tu hotovost do banky.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here