Politico: Německo nemá problém jen s Ruskem, ale už i s Čínou

11834
Nemecko
Německý kancléř Olaf Scholz čelí tlaku už nejen kvůli Rusku, ale i kvůli Číně. Problémy má i doma, kde výrazně posilují krajně pravicové i levicové strany. / Foto: SPD

Důvodů, proč má Německo ekonomické potíže, je více. Jsou to drahé energie, politika green dealu, ale i hospodářský útlum v Číně. Ta totiž patří ke klíčovým obchodním partnerům Německa. Otázka ale zní, zda tomu tak bude i nadále.

Tuto otázku předkládá v článku „Germany´s slow-motion move away from China“ bruselský list Politico. A začíná dost zostra. Podle něj se bude muset už v následujících dnech německý kancléř Olaf Scholz [SPD] rozhodnout, zda nechá proplout dvě německé válečné flotily, které jsou dislokovány v Pacifiku, Tchajwanskou úžinou. Pokud ano, pak jistě popudí Čínu. A to přesto, že Německo by nebylo první západní velmocí, která by tak učinila. Úžinou již propluly americké, britské, francouzské, holandské a kanadské válečné lodě.

„Pro Berlín by to ale bylo poprvé za uplynulých 20 let,“ uvádí Politico.

Nejde ale jen o Tchajwanskou úžinu, ale i o to, že Německo minulý měsíc ukončilo vojenské cvičení s Japonskem. To je nejbližším spojencem Západu ve východní Asii. Šéf německých leteckých sil se cvičení v Japonsku navíc přímo účastnil. A cvičení podle bruselského listu nebylo o ničem jiném než o reakcí na čínsko-ruskou přítomnost v této oblasti.

Evropské firmy se bojí, že politika EU zhorší vztahy s Čínou

Politico ze situace vyvozuje jednoznačný závěr: Německo se podle něj zbavuje svého okouzlení z Číny. A dále: Berlín dává Pekingu na vědomí, že éra Angely Merkelové, která razila heslo „obchod nade vše,“ skončila.

Polák lepší Číňana? Odpověď se hledá jen obtížně

Politico se opírá, jak píše, o tvrdá data. Za posledních šest měsíců vykázala německá obchodní statistika překvapivý trend. Objem vývozu do Polska byl mnohem vyšší než do Číny, to v důsledku oslabení čínské ekonomiky především kvůli výpadku na realitním trhu.

„Skutečnost, že Německo vyvezlo do Polska více než do Číny, je naprosté překvapení,“ uvedl německý odborník na zahraniční politiku ze Scholzovy SPD Nils Schmid.

Podle něj statistika ukazuje cestu, jak by se mohlo Německo zbavit úzkých obchodních vazeb na Čínu. Hovoří převážně o bezpečnostních rizicích, která z toho pro Německo plynou.

„Vždy převládal mylný pohled na Čínu jako na největšího obchodního partnera Německa. Ale vždy to byla především Evropská unie a její největší země jako například Polsko,“ říká.

Polsko boomuje jako žádná jiná země v EU, píší v Británii

Kde zazní A, mělo by ale zaznít také B. Politico připomíná, že základem německé vývozně orientované ekonomiky je automobilový průmysl. A právě ten se ochlazování vztahů s Čínou obává. Čína je pro něj hlavním trhem i přesto, že mu tam čím dál více konkurují domácí výrobci elektroautomobilů.

Vztahy navíc vyostřily nedávná dodatečná cla Evropské komise na dovozy čínských elektromobilů do Evropy. A to nejen těch čínských, ale i těch evropských, které se v Číně vyrábějí. Odvetná opatření tak zavádí i Čína. Ta se ale týkají i aut se spalovacími motory.

Tuzemské automobilky odmítají cla na čínské elektromobily

To se děje za situace, kdy německá produkce už není pro čínské zákazníky tak přitažlivá. Anebo jinak, kdy čínské automobilky vytlačují z trhu německé automobilky. Prodej vozů Volkswagen i BMW v Číně, na jejich největším trhu, klesá. Prodej značky VW klesl ve druhém čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 19 procent na 651 500 automobilů a značka BMW vykázala 5% pokles. Nabízí se tak otázka, zda například zmínění Poláci tyto propady dorovnají.

Čína vs. Německo. Čína vs. evropská politika

„V Německu stále existuje podstatný rozdíl mezi rétorikou a realitou ohledně snahy omezit riziko ve vztahu s Čínou,“ říká Noah Barkin, odborník na vztahy EU a Číny z americké společnosti Rhodium Group’s.

Je to zjevná narážka na květnové „obojaké“ vyjádření německé ministryně zahraničních věcí Anneleny Baerbockové. Ta prohlásila, že se Berlín musí poučit z chybné závislosti na dodávkách energetických surovin z Ruska a odolat vábení čínského trhu.

„Nehodláme se oddělit, ale nechceme opakovat naši chybu dvakrát, abychom byli tak závislí, a nemohli proto provádět naši zahraniční politiku,“ prohlásila ministryně.

Komentář: Ukrajinci si s námi, co se týče plynu, vytřeli zadek

Na druhé straně se například Volker Treier, šéf zahraničního obchodu Německé průmyslové a obchodní komory, vyjadřuje k tématu docela jasně. A rozhodnutí o tom s kým, kdo bude obchodovat, ponechává na výrobcích.

„Ano, jistě, je tu geopolitické riziko. Výrobci si ho ale musí vyhodnotit sami. Nebudou se rozhodovat na základě doporučení ministerstva zahraničních věcí,“ tvrdí.

Německo hraje i na tchajwanskou kartu

Avšak vztahy s Čínou nezávisí jen na německých firmách. Roli sehrává i politika. Německý kancléř Scholz přitom postupuje docela jinak než jeho předchůdkyně. Nově se přímo spojil s tchajwanskými společnostmi. To s podporou dalšího německého občana, a sice prezidentky Evropské komise Ursuly von der Leyenové, která Číně jednoznačně nestraní.

A co udělal kancléř Scholz? Minulý týden navštívil Drážďany, aby zahájil velký technologický projekt ve spolupráci s Taiwan Semiconductor Manufacturing Corporation [TSMC].

Němci řeší buď továrnu na čipy, nebo Green Deal

To však není nic překvapivého, protože TSMC je světový lídr ve výrobě mikročipů. A ví se velice dobře, že v důsledku geopolitického napětí by přerušení dodávek při blokádě Tchaj-wanu, kterou v roce 2022 jako odpověď na návštěvu Nancy Pelosiové hrozila Čína, došlo k vážnému ohrožení německé průmyslové výroby.

Nicméně fotografie kancléře Scholze, šéfky EK von der Leyenové a šéfa TSMC Weie při slavnostním zahájení výstavby továrny, byly jen dalším důkazem sbližování vztahů Německa s Tchaj-wanem. Což Peking považuje za vměšování se do „vnitřních“ záležitostí.

Čína ztrácí na atraktivitě

I když čínská ekonomika stabilně roste 5% tempem, je jasné, že i ta v důsledku covidové pandemie a geopolitického napětí zpomalila. Problém je i tamější realitní trh, který prošel ztrátou důvěry, když krachly největší stavební čínské firmy.

„Největším problémem je zpomalení čínské ekonomiky,“ shrnuje Jörg Wutke, partner DGA Group, globální poradenské firmy a bývalý šéf Komory Evropské unie v Číně.

„Toho se obávají všichni,“ dodává.

To podle něj na jednu stranu uvolňuje Německu ruce, aby se odpoutalo od obchodu s Čínou, na druhé straně ale komplikuje situaci právě německému obchodu s Čínou.

Čínská centrální banka snížila sazby. Reaguje na zpomalující ekonomiku

„Vrcholní představitelé, včetně Scholze, jsou proto ohledně restrikcí proti Pekingu opatrnější, aby ještě více neoslabili domácí ekonomiku,“ rozvádí myšlenku Noah Barkin.

Co se týče totálního odstřižení Německa od Číny, tvrdí, že to nebude tak horké. Neexistuje podle něj „lepší příklad“ než dohoda mezi telekomunikačními operátory a německou vládou o úloze čínských dodavatelů pro německou síť 5G.

„Navzdory všem prohlášením vlády o nutnosti ochrany kritické infrastruktury zůstalo konečné rozhodnutí na operátorech a Huawei se vynořil jako vítěz,“ říká.

Amundi: Očekáváme další rostoucí konfrontaci mezi USA a Čínou

Podle něj v horních patrech německé vlády neexistuje ochota využít ekonomické nástroje a donutit německé společnosti k tomu, aby před obchodem upřednostnily větší bezpečnost své země, potažmo celé Evropy.

Michal Achremenko

7 KOMENTÁŘE

  1. Ty dvě válečné flotily Německa v Pacifiku bych rád viděl. Vzhledem k tomu, že Německo žádnou flotilu nemá. Tak se totiž pár dieselelektrickým ponorkám s mizerným dosahem a několika fregatám či korvetám, z nich polovina není provozních kvůli chybějícím náhradním dílům, říkat opravdu nedá.

  2. Německo má největší problém samo se sebou. Tím i celá EU, poněvadž Německo s myšlením NSDAP je EU … Od doby co si zvolili do čela státu důstojnici Stasi Merkel jde Německo do … kytek. FBI-CIA ji odposlouchávali telefony a vodili si lampasačku jako nyní u nás Koudelku i Pávka.

  3. Němci jsou blázni.Jsou schopni válčit proti klimatu do sebezničení.
    A až se dostane k moci AfD tak to teprve bude zajímavé.Možná si i vzpomenou,jak se staví velký koncentrák.Jeden nalý už cvičně postavili za kovidu…a u nás budeme mít jejich pozvané divochy.Jako válečné uprchlíky.

    • Němci byli vždy divný národ. Tito jeli pokaždé na maximum i dál, ať to bylo na vrchol slávy-úspěchu anebo do nejhorší žumpy společnosti. Nyní jedou velmi rychle do žumpy … asi znovu čekají na malíře pohlednic od Lince.

  4. Je to prosté, Čína je v podstatě v každém průmyslovém oboru hlavním konkurentem Německa. Co by tak mohlo Německo do Číny vyvážet?! Teď už zbývá jen uvalit na čínské zboží prohibiční cla a zahájit mnohaletou obchodní válku.

  5. Pomalu krachující Německo vidí jen Čínu, Rusko, ale co Indie, Japonsko a další státy v Asii … když se k nim přidají Saudi, tak Německo i USA budou mít nejen ekonom. problémy. Takže přestanou podporovat neonacistick.. Ukrajinu a bude klid. Štvaví mravenci jako hrůzovláda v Česku, progresivisti, eubolševici s černok..ky apod. spodina společnosti opět přehodí kabáty jak je u takových … pravidlem.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here