Tuzemské automobilky odmítají cla na čínské elektromobily

2878
cla
Foto: Škoda Auto

Dodatečná cla na dovoz čínských automobilů na evropský trh podle tuzemského Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] neřeší základní problémy čínské konkurence. Cla se mohou naopak projevit kontraproduktivně.

Zavedení cel zástupci českého automobilového průmyslu označují dokonce za rizikové. Obávají se totiž odvetných kroků. Podle nich uvalení cel na čínské dovozy elektromobilů jen dál eskalují již tak napjaté obchodní vztahy mezi Evropskou unií a Čínou. Upozorňují, že čínský trh představuje pro evropský automotive sektor třetí největší exportní destinaci. A riziko vidí i v závislosti evropského průmyslu na čínských dodavatelích strategických surovin a komponentů.

„Situace Evropy a jejích dodavatelsko-výrobních řetězců je odlišná než ta, ve které se nachází USA,“ říká výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl v souvislosti s nedávným zavedením cel na čínské dovozy ze strany Spojených států.

USA zavádějí cla na produkci z Číny, kterou doma samy podporují

Zdůrazňuje přitom, že více než 90 procent klíčových materiálů pro výrobu elektrických vozidel i samotné baterie dováží evropské automobilky z Číny.

„Zvýšení cen těchto importů, nebo dokonce jejich blokace by bylo pro domácí výrobce velkým problémem z hlediska plnění ambiciózních plánů EU snižovat CO2,“ doplňuje.

Analýza: Může Biden vůbec vyhrát obchodní válku s Čínou?

Problém podle něj spočívá v tom, že Evropa stále nemá spolehlivý plán, jak být soběstačná ve všech těžených surovinách a komponentech potřebných k výrobě elektromobilů. A ani neví, kde jinde by si je zajistila. Mnoho evropských, ale i tuzemských firem má podle něj v Číně výrobu, čímž se stávají i exportéry do Evropy. A případná cla by se tedy vztahovala i na tyto společnosti.

Evropská komise cla zvedla nad deset procent

Zástupci AutoSAP přesto uvádějí, že vzali na vědomí rozhodnutí Evropské komise [EK] o uvalení cel na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. To ve výši dodatečných 17,4 až 38,1 procenta, tedy nad rámec stávajících deseti procent.

My přece nemáme zájem se pustit s Číňany do křížku, říká Ivan Hodáč

Tento krok EK zdůvodnila tím, že zaručení rovných podmínek pro všechny je základem pro udržení globální konkurenceschopnosti. Vyšla přitom ze svého šetření čínské subvenční politiky. Podle Petzla zvýšená cla evropskému automobilovému průmyslu ale nepomohou. A ani neovlivní čínskou subvenční politiku.

„Zavedení nových celních opatření čínští výrobci určitě pocítí a jejich expanzi to může zpomalit, nicméně neočekáváme, že by to mělo vliv na dotační politiku v Číně,“ vysvětluje.

Podíl čínských elektromobilů na prodejích v ČR dosáhl 14,23 %

Firmy, které v současnosti v Číně vyrábějí elektromobily pro Evropu, se navíc zcela jistě novým clům přizpůsobí. Jejich pronikání na evropský trh cla nezabrání. To prostřednictvím lokálních investic, spoluprací s místními partnery nebo přesunem výroby do jiných zemí.

Co potřebuje evropský automobilový průmysl

Cesta k podpoře evropského automobilového průmyslu ze strany EK podle Petzla nevede přes cla, ale přes životaschopnou průmyslovou strategií pro EU. Její součástí by měla být užší spolupráce mezi jednotlivými unijními zeměmi.

„Potřebujeme systémový přístup, který podpoří silné stránky evropského průmyslu, které zvýší jeho konkurenceschopnost a otevřou nové trhy,“ říká.

Za příklad dává bezbariérové a férové podnikatelské prostředí s důrazem na inovace. Současně s tím zdůrazňuje politiku soběstačnosti u kritických surovin a komponentů.

Evropa jde do boje. Bez Číny či Ruska ale zbraně vyrábí jen obtížně

„Regulační rámec, ve kterém se automobiloví výrobci pohybují, by měl být jen natolik přísný, aby v něm jednotlivé subjekty mohly svobodně podnikat a růst,“ uzavírá.

–DNA–

3 KOMENTÁŘE

  1. Obchodní války jsou politická záležitost a jsou vždy dočasné. Jakoby se pozapomnělo, že na jejich zavádění vždy reaguje stejným způsobem protistrana. Jen si každý vybere ty segmenty, na které je uvalení cel výhodné. Takto se poškozují navzájem, a proto je to dlouhodobě pro všechny nevýhodné. A tak se čas od času sejdou, aby slavnostně mezi sebou zrušily obchodní bariéry. Takhle to dělá USA.
    Bohužel pro organizaci států kdesi na malém poloostrově na západě euroasijského kontinentu, je to záležitost ideologická. Nejdřív si přesunou výrobu do Číny, aby si snížily náklady a nemusely platit vlastní zaměstnance a staly se na Číně závislou. Potom je Čína přinutí dovážet tam rovnou technologie, proto má rychle vlastní vývoj. Nakonec si tato organizace vymyslí ekonomický program, který nejenže ještě zvýší závislost na Číně, ale zásadně omezí hospodářský rozvoj svých států.
    Pro ty, co hloupě věřili na údajně levné elektromobily, to věru není dobrá zpráva. Euro výrobci bez tlaku konkurence určitě nezlevní, a navíc po očekávatelných recipročních opatřeních ze strany Číny, na tom budou ještě hůře, protože jim bude scházet tamní obrovský trh, a tedy i prostředky na investice. Kdo cestuje po světě může potvrdit, že mimo Evropu moc evropských aut nejezdí.
    Tak zbývá ideologie, nebo chcete-li povinná solidarita se spřátelenou mocností, se kterou EU ani žádnou obchodní dohodu nemá.

  2. Eurohujeři nám nutí elektrické auta.Už to vypadalo že budeme kupovat levná Čínská a nakonec tento podraz.Z Evropy se stane Kuba kde jezdí staré vysloužilé auta. V Evropě to bude úplně stejné.Já nechal zgenerálkovat své staré letité auto a mám na 10 let klid. Chtěl jsem koupit novější ojetinu,ale nějaký Kupka zrušil velké TP u automobilů tak nelze zjistit žádnou historii u auta.Než koupit bývalé Taxi nebo vozidlo autoškoly tak jsem od záměru něco kupovat upustil.Škoda že jsem nestihl koupit do konce roku 2023,to bych ještě dostal k autu velký TP.Auto bez tohoto dokladu je nedůvěryhodné a ztrácí cenu.Je až k smíchu číst inzerát kde borec prodává auto co koupil tento rok a píše “jelikož nemám k autu TP tak nemohu uvést počet majitelů ani zda vozidlo nebylo firemní”.

  3. Všechny sankce, zvyšování cel … proti celé Asii se rozpadající EU ve zlém vrátí. Krachující ekonomika v USA to nevytrhne, tito … budou jen dál válčit, štvát národy proti sobě, ale co nejdál od svých hranic, pro svůj ekonom. zisk.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here