Čtvrtinový meziroční pokles zájmu o půjčky na bydlení evidují tuzemské stavební spořitelny. Poklesl i objem sjednaných hypoték. Důvod je regulace ČNB, kvůli které je pro nezanedbatelnou část lidí těžší dosáhnout na vlastní bydlení, respektive na úvěr. Pokles ale evidují i státní programy, které na bydlení půjčují mladým párům.

V prvních třech čtvrtletích letošního roku si lidé u stavebních spořitelen půjčili na bydlení 35 miliard korun. V úhrnu se přitom jednalo o 41 tisíc úvěrů, průměrná výše jednoho se tak pohybovala mírně nad 850 tisíci korunami. Vyplývá to ze statistik Asociace českých stavebních spořitelen [AČSS].

„Jde o jednoznačné ochlazením oproti loňsku. Meziročně je zájem o úvěry ze stavebního spoření zhruba o čtvrtinu nižší. Jde o dopad regulatorních opatření, která vloni uspíšila klientská rozhodnutí vzít si úvěr. Letos naopak části lidí regulace přístup k úvěru zkomplikovala, až zapověděla,“ říká tajemník AČSS Jiří Šedivý.

Propad objemu poskytnutých úvěrů ze stavebního spoření, ale i hypotečních úvěrů ovšem neznamená, že by lidé neměli vůbec zájem investovat do vlastního bydlení.

„Z hlediska větších investic do bydlení mají čeští spotřebitelé největší zájem o rekonstrukce a modernizace domovů. Letos je to konkrétně 43 procent případů, na koupi bytu nebo domu pak připadá zhruba čtvrtina poskytnutých úvěrů,“ upřesňuje Jiří Šedivý.

SFRB příliš možností nenabízí

Podobný vývoj lze pozorovat také v případě Státního fondu rozvoje bydlení [SFRB]. Konkrétně v úvěrovém Programu pro mladé. Ten SFRB zřídil loni v létě pro mladé páry, u nichž alespoň jeden člen nedovršil 36 let věku. Zatímco zhruba za půl roku loňského fungování přišlo do fondu 636 žádostí za celkem 670 milionů korun, letos až do začátku prosince to bylo jen 401 žádostí za cca 474 milionů korun.

Jedním z důvodů je, že v podmínkách programu je mnoho omezení, která z něj činí spíše nástroj na financování rekonstrukcí než pořízení nového bydlení. Podmínky programu pro získání zvýhodněné půjčky omezují například velikost pořizované nemovitosti nebo výši úvěru. Celkově jsou tak nastaveny, že je program málo účinný pro financování nákupu vlastního bydlení. I proto v Programu pro mladé velká část žádostí směřuje na rekonstrukce.

Prakticky nepoužitelný je státní program pro nákup drahých nemovitostí ve městech. A to zejména kvůli omezení výše úvěru spolu s danými metry pořizované nemovitosti. Vážným nedostatkem Programu pro mladé je pak i to, že se nedá kombinovat s hypotékou. A to nejen kvůli dosažení na vlastní bydlení, ale i zlevnění nákladů na jeho pořízení.

„Tempo růstu cen nemovitostí je často vyšší než úroková míra hypotéky. Může se tedy stát, že po sečtení veškerých splátek se bude jednat o nižší částku, než jakou má hodnota nemovitosti,“ říká jeden z důvodů Tomáš Kaláb z developerské firmy Kaláb.

Kombinovat zvýhodněné půjčky pro mladé s hypotékou lze jen za jedné podmínky. Tou je, aby banka přistoupila na skutečnost, že v katastru nemovitostí bude mít první vložené zástavní právo Fond a ne banka. Což banky většinou odmítají.

Změny ve Státním fondu rozvoje bydlení

Bez zajímavosti pak není ani to, že Poslanecká sněmovna PČR letos na konci listopadu schválila ve třetím čtení novelu zákona, která mění charakter Fondu. Dává mu více pravomocí a rozšiřuje jeho agendu. Dojít má též ke změně názvu na Státní fond podpory investic. Změna názvu má nově lépe vystihovat zaměření fondu, kdy dojde k jeho rozšíření i na investice do regionálního rozvoje, územního plánování a cestovního ruchu.

 „Zavádí se také úvěrové zdroje financování investic a možnost získat dotaci i na pořízení družstevního bydlení. Fond tak vedle bydlení bude moci více pomoci v našich regionech,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová [ANO].

Úprava ustanovení stávajícího zákona byla podle ní nutná z důvodu jiných právních předpisů. Jedná se zejména o úpravu složení a počtu členů výboru SFRB. Dále pak ustanovení nakládání s osobními údaji, podmínky, které musí obsahovat prováděcí předpis apod. Ve výsledku to však znamená neposílení role Fondu při podpoře tuzemských domácností v přístupu k vlastnímu bydlení, ale posílení jeho činnosti v jiných oblastech.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here