Nejvyšší soud odmítl dovolání společností Safe Diesel a Support Diesel, které zastupují majitele vozů z koncernu Volkswagen. Týdeníku Euro výsledek potvrdil právní zástupce Volkswagenu Robert Němec.

Jde o vleklý spor tuzemských majitelů vozů Volkswagen a dalších značek, u nichž koncern upravoval měření emisí. Ke sporu s koncernem Volkswagen se připojily tisíce lidí. Celkem žádají více než 1,4 miliardy korun. Zákazníci v Německu nebo USA se již odškodnění dočkali. V českém případě platí, že i po nynějším rozhodnutí Nejvyššího soudu by měl znovu rozhodovat o nároku na případnou náhradu škody od koncernových automobilek Obvodní soud pro Prahu 8. Po skoro čtyřech letech se tak spor vrací na samý počátek.

Ani aféra Dieselgate neřeší znečištěné ovzduší

Trnitá cesta českými soudy

V ČR společnosti Safe Diesel a Support Diesel podaly dovolání poté, co neuspěly u Městského soudu v Praze, který zrušil předchozí rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 8. Ten původně dal oběma zprostředkujícím společnostem zapravdu a nárok spotřebitelů akceptoval.

„Teď se teprve začne jednat o podstatě sporu, tedy o konkrétních nárocích spotřebitelů,“ řekl Euru František Honsa, advokát z kanceláře BBH zastupující společnost Safe Diesel.

Značí Dieselgate po česku jít do předem prohrané bitvy?

Volkswagen prohrál spor s majiteli aut v první instanci proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Pražský městský soud ale později uznal námitku koncernu, že dostal výzvu k vyjádření pouze česky, nikoli německy. Ve verdiktu našel odvolací senát i další pochybení, zabýval se ale jen procesními náležitostmi. Nyní bude obvodní soud řešit nárok znovu.

Kauza Dieselgate byla soudem odročena na neurčito

Nejvyšší soud rozhodl správně, tvrdí advokátka

To, že se řízení po téměř čtyřech letech vrací na úplný začátek potvrzuje i advokátka z Advokátní kanceláře Turnhöfer Kateřina Turnhöferová. Ta říká, že Nejvyšší soud svým rozhodnutím potvrdil, že postup Obvodního soudu pro Prahu 8 byl chybný a rozsudek pro uznání vůbec neměl být vydán.

„Jeho rozhodnutí potvrdilo již dřívější pochybnosti Městského soudu v Praze. Totiž, že samotná žaloba je vadná a je proto sporné, zda jsou vůbec splněny procesní podmínky pro to, aby bylo možné vydat jakékoli rozhodnutí. I k vydání rozsudku pro uznání totiž může soud přistoupit jen, pokud jsou splněny podmínky řízení a žaloba nemá vady,“ vysvětluje.

Dodává, že v dané žalobě byly uplatněny i kumulované nároky, které se skládají z majetkové škody a nemajetkové újmy, přičemž v takovém případě je nutné vyčíslit každou tuto újmu zvlášť. To však žalobce neučinil a obvodní soud se tuto vadu nesnažil odstranit.

Kauza Dieselgate nemá v Česku konec

Emisní skandál propukl před pěti lety, 18. září 2015. To americká Agentura pro ochranu životního prostředí [EPA] oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí.

Následně se přišlo na to, že software umí rozpoznat, kdy automobil prochází emisním testem. A reaguje tak, že během něj vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží. Přišlo se i na to, že s měřením emisí nějakým způsobem manipulovaly skoro všechny automobilky.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here