ING ke konci letošního roku ukončí své služby osobního bankovnictví v České republice. V Česku bude i nadále poskytovat bankovní služby firmám. Osiřelí drobní klienti ING dostanou nabídku na přechod k Raiffeisenbank.
ING v České republice má nyní přibližně 375 000 klientů osobního bankovnictví, kterým nabízí spořicí účty a podílové fondy. Rozhodnutí ukončit služby osobního bankovnictví po více než 20 letech vedení banky přijalo s přihlédnutím k současným nepříznivým ekonomickým podmínkám.
„S přihlédnutím k současné hospodářské situaci neočekáváme, že bychom v nejbližší době dosáhli potřebné velikosti a pozice na trhu, které by nám umožnily dosahovat v České republice růstu. Chceme však, aby bylo o naše zákazníky dobře postaráno, a proto jsme pro ně zajistili atraktivní nabídku u Raiffeisenbank, banky s prověřeným zájmem o klienty a digitální zkušeností,“ uvedl generální ředitel ING Česká republika Isold Heemstra.
ING uzavřela dohodu s Raiffeisenbank, která nabídne klientům ING možnost stát se zákazníky RB a převést si tam od března své úspory a investice za zvýhodněné sazby. Tato dohoda ještě podléhá schválení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [ÚOHS].
Raiffeisenbank posiluje na všech frontách
Pokud úřad dohodu mezi bankami schválí, Raiffeisenbank má velkou šanci nabrat další klienty. Významnou akvizici rakouská banka přitom učinila, když letos koupila Equa bank. Ta v současnosti obsluhuje 477 tisíc zákazníků. Na český trh vstoupila v roce 2011 poté, kdy společnost Equa Group Limited převzala Banco Popolare ČR. Bance klesl loni kvůli pandemii meziročně konsolidovaný čistý zisk o 55 procent na 182 milionů korun. Ke konci roku 2020 byla celková aktiva Equa bank 2,8 miliardy eur [cca 72 miliard korun].
Dodejme, že Raiffeisen Bank International AG tento týden oznámila i nákup tuzemského nebankovního devizového obchodníka společnost Akcenta CZ. Akcenta nabízí již od roku 1997 služby zahraničního platebního styku a devizové operace, včetně těch zajišťovacích, zejména malým a středním podnikům. Působí v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Německu. Celkem obsluhuje 43 tisíc klientů. Více než 20 tisíc v ČR.
Zánik banky není nikdy dobrá zpráva pro klienty
Podle odborníků ukončení bankovních služeb, zánik či převzetí banky jinou bankou je málokdy dobrá zpráva pro klienty, kterých se takový krok přímo dotkne.
„Ukazuje se, že některé banky byly na trhu jen dočasně. Je škoda, že jejich vlastníci je nechtějí nebo nedokáží dlouhodobě rozvíjet. Pro klienty to není dobrá zpráva, když jejich oblíbená banka zmizí. Přeci jen volba banky znamená určitou důvěru a čekám, že služba, co jsem si vybral, vydrží,” říká někdejší dlouholetý člen představenstva Československé obchodní banky Marek Ditz, který nyní připravuje novou banku v rámci skupiny Partners.
V obecné rovině ale i dodává, že to z ekonomického hlediska chápe: „Když vybudujete novou banku, která je jen kopií té velké s trochu lepší komunikací, tak to dlouhodobě nemůže akcionářům vyjít. Dokud rostou úrokové sazby, tak se nic nepozná, ale v krizi, kterou prožíváme, začnou hrát náklady mnohem větší roli. Mladé banky postupně ztratily ten původní náboj inovativnosti. Proto je logické, co se děje.”
Konec retailu ING v ČR postihne 225 zaměstnanců
Rozhodnutí o ukončení služeb osobního bankovnictví se dotkne 225 pracovních pozic v České republice, které budou zrušeny v průběhu roku 2021. Zaměstnance na těchto pozicích ING maximálně podpoří při hledání nového kariérního uplatnění. Zbývajících 130 kolegů z korporátního bankovnictví bude nadále poskytovat služby českým i globálním klientům ze své pražské kanceláře.
Globálně má ING více než 38 milionů klientů osobního a korporátního bankovnictví na 40 trzích. Rozhodnutí opustit český trh osobního bankovnictví nemá dle banky vliv na služby osobního bankovnictví na dalších trzích. ING dále uvedla, že odchod z trhu osobního bankovnictví v České republice bude mít jen omezený dopad na hospodaření [P&L] a kapitálovou pozici Skupiny ING.
–RED–