Ministr Hamáček sklízí posměch za svůj tweet o elektromobilitě

0
103
ministr_Hamacek
Foto: @jhamacek

Ministr vnitra Jan Hamáček [ČSSD] se dnes [22.7.] představil jako velký propagátor elektromobility. Při přebíraní červené služební elektrické Škody Enyaq iV na svém twitterovém účtu napsal: „Pokrok nezastavíš, budoucnost aut je v elektromobilitě.“

Ministr vůz přebíral v rámci dodávky 3 300 automobilů značky Škoda pro rezort ministerstva vnitra. Ten jen letos od automobilky odebere 1 250 vozů, další v následujících letech. Hodnota zakázky je více než 1,5 miliardy korun.

„Jako první ministr ČR budu jezdit v elektromobilu. Dnes jsme převzali do flotily Škodu Enyaq iV,“ pochlubil se Hamáček na svém twitterovém účtu. Čímž si na síti vysloužil vlnu kritiky, posměchu i odsouzení. V zemi, jejíž vozový park patří k nejstarším v Evropě, se není co divit. Situace má ale další rozměr. Jím je podpora této vlády elektromobilitě, tedy pokroku, který ve svém tweetu vyslovil sociálnědemokratický ministr. A problém je, že právě vláda, v níž je Hamáček vicepremiér, pro podporu elektromobility mnoho neudělala.

Hamáček netuší, jaká je podpora elektroaut v ČR

„Podpora nízkoemisní mobility byla dosud v ČR poměrně nízká. Letos je de facto nulová. Ministerstvo průmyslu a obchodu loni zastavilo dotační programy na vozidla a stanice pro podnikatele. A to samé lze očekávat pro letošek i ze strany Ministerstva životního prostředí pro orgány samospráv,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro FinTag.cz výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu [AutoSap] Zdeněk Petzl.

Podpora nízkoemisní mobility je letos de facto nulová

V něm uvedl, že hlavní podpora státu elektromobilitě spočívá v budování potřebné infrastruktury. Ta však v Česku navzdory všem proklamacím vládních činitelů chybí. Veřejných dobíjecích stanic je nyní v zemi okolo jednoho tisíce. Dobíjecích stanic vždy s několika dobíjecími body o velmi vysokých výkonech pak jen několik desítek.

„Stávající stav i plánované investice jsou od těchto počtů zatím daleko,“ konstatoval v jiném rozhovoru pro FinTag.cz prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR [SP ČR] Jaroslav Hanák.

Vodík vidím jako palivo budoucnosti, říká Jaroslav Hanák

V něm upřesnil, že Národní akční plán Čisté mobility počítá s tím, že v roce 2030 by mělo být podle odhadovaného vývoje počtu elektromobilů kolem 3 000 veřejných velmi rychlých dobíjecích bodů o výkonu 150 kW a vyšší. Z toho by mělo být 300 bodů o výkonu 350 kW. Dalších více než 30 tisíc dobíjecích bodů má být s nižším výkonem.

Jak Jaroslav Hanák, tak Zdeněk Petzl se přitom shodli v tom, že v dosažení těchto cílů může Česku významně pomoci Evropská unie. Zde lze velmi dobře využít zejména evropské fondy v rámci obnovy po koronavirové krizi. Pro řešení následků pandemie vznikl v EU nový dotační nástroj REACT–EU. Ten je začleněn do programu IROP. O tom, že by na tyto možnosti vláda kladla zvýšený důraz ve vztahu k elektromobilitě, nejsou žádné informace.

V SRN dávají na e-auta dotace, v ČR v nich jezdí ministři

Podle automobilek zájem o alternativní pohony v Česku je. Problém ale není jen v dobíjecí infrastruktuře, ale i ve vyšších cenách elektroaut. To platí i pro ostatní unijní země, v některých však jejich nákup podporují dotacemi. Příkladem budiž Německo, které dotace pro elektroauta dalo do balíčku na podporu ekonomiky stižené dopady pandemie covidu-19.

„Pokud se podíváme na Českou republiku, kde je podpora nákupu nízko-emisních vozidel prakticky nulová, svědčí meziroční nárůst o více než 300 procent o ochotě zákazníků si taková vozidla pořídit. V Evropě je při podpoře od státu zájem ještě násobně větší,“ vysvětluje Zdeněk Petzl.

Čistá mobilita je trend. Benzín a naftu ale tak rychle nenahradí

Podle Jaroslava Hanáka by měl stát pomoci i energetickým společnostem s posilováním energetické soustavy. Měl by také upravit legislativu, aby se usnadnilo a zrychlilo budování dobíjecích stanic. Podporovat by měl i výzkum a vývoj baterií do aut. Pak může i v Česku trh s elektromobily vzkvétat. Což se ale neděje. Na nových registracích aut se elektroautomobily podílejí asi 1 až 1,5 procenty. Alternativní paliva pak mají celkově už téměř 3% podíl. V porovnání s průměrem EU má samozřejmě český trh ještě co dohánět.

„Dobrá zpráva je, že i v Česku umíme elektromobily vyrábět. Jsem přesvědčen, že zájem o tuzemskou produkci bude růst jak v zahraničí, tak doma,“ tvrdí Jaroslav Hanák.

V Česku přitom nyní vyrábíme dva elektromobily – Škoda Enyaq a Hyundai Kona. Pak tu vyrábíme hybridní a plug-in hybridní verze oblíbených modelů Škoda i Hyundai. K nim se letos přidají také hybridní vozy značky Toyota. Celkově auta s elektrickým pohonem aktuálně tvoří asi deset procent současné produkce tuzemských automobilek. Většina jde na export.

Ministr Hamáček sklidil odsudky a posměch.

To, že ministr Hamáček na síti se svým nadšením pro služební elektromobily nepochodil, dokazují i komentáře pod jeho tweetem.

„Ještě si to někdy zkuste koupit ze svého a pak mluvte o budoucnosti,“ okomentoval jeho tweet například Petr Holec.

Stejně tak Richard: „Tak super. Ještě, že se vám na to občané složili. Nám chudým tupcům to ovšem nikdo neproplatí!“

Obdobně Míša: „To by mě zajímalo, jestli byste si ho koupil taky za své a ne jen do flotily vnitra, když tu teda máme ten pokrok.“

Nick Protykos pak uvedl: „Elektro je nesmysl pane Hamáček. To ČR zase bude stát miliardy, abychom nakonec elektriku dováželi a draze platili. Nemluvě o těžbě a likvidacích, to nikdo nevidí. Postavte raději jadernou elektrárnu. To Vám nejde…“

Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, říká Václav Loula

A trefně se vyjádřil i Vladan Vyhnálek: „Teď ještě zajistit dostatečnou síť dobíjecích stanic, dostatečné zdroje energie a cenovku EV jako u klasických motorových vozidel a směle do toho… Hodiny EU tikají, deadline 2035…“

Jan Hamáček i přesto zůstal komentáři nedotčen a elektrooptimistou. Jeho další tweet totiž zněl: „Jsme navštívili továrnu na baterie pro elektrovozy, které zde @skodaautonews vyrábí pro vozy z celého koncernu. Už mají i vymyšlené, co s bateriemi za pár let – energetické úložiště a recyklace.“

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here