Desítky lodí se zkapalněným zemním plynem [LNG] krouží kolem pobřeží Španělska a dalších evropských zemí. Důvod je, že LNG není kde vyložit. Evropské terminály, které palivo přeměňují zpátky na plyn, jsou totiž plné.
O potížích s dodávkami LNG do Evropy informovala agentura Reuters. Aktuální situace podle ní vyvolává obavy o schopnost Evropy zpracovávat dodávky LNG potřebné k vyrovnání výpadku dodávek z ruských plynovodů. Věc je o to choulostivější, že evropské země platí za LNG významné sumy. Což v aktuálním podcastu FinTag.cz potvrdil i prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Podle něj evropské země za LNG například z USA platí třikrát až čtyřikrát vyšší cenu, než je cena LNG na trhu v USA. Řešením by podle něj byly společné evropské nákupy této komodity. Ty by ceny LNG stlačily.
- Přepravu LNG na velké vzdálenosti umožňuje předchozí zchlazení plynu na minus 160 °C a stlačení do kapalné podoby.
- Jako FSRU [Floating Storage and Regasification Unit/zpětné zplyňování] jsou využívány LNG tankery, které jsou dovybaveny zařízením na regasifikaci LNG.
- V terminálech se zkapalněný plyn po ohřátí opět změní na plyn a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům.
- LNG se ohřívá pomocí tepla z mořské vody, čímž se znovu získá plynné skupenství a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům.
Jak vyplývá z aktuálních informací, problémy ale nejsou jen s cenou, ale i kapacitou v evropských LNG terminálech. Příjezd mnoha lodí se superchlazeným plynem odhalil, že je v Evropě nedostatek kapacit pro přeměnu LNG na plyn. Španělsko má přitom šest závodů na LNG a největší kapacity pro zpětné zplynování v EU. Ty jsou však nyní podle tamější plynárenské firmy Enagás už nyní docela přetížené. Situace se podle zástupců firmy zřejmě nezlepší přinejmenším do prvního listopadového týdne. Firma uvedla, že možná bude donucena i odmítat vykládku LNG kvůli obsazenosti svých terminálů.
Jaká je reálná situace s vykládkou LNG
U španělských břehů a jinde ve Středozemním moři se nachází více než 35 lodí s LNG. Jen u Cádizského zálivu kotví nejméně osm plavidel, uvedli pro agentury Reuters obchodníci, analytici a zdroje z terminálů. Podle jednoho z nich Španělsko tento týden nabízí u svých terminálů pouze šest míst pro nákladní lodě. To je pro méně než pětinu plavidel čekajících ve frontě u pobřeží země.
„Nedostatek zařízení pro přeměnu LNG na plyn nebo plynovodů spojujících země, které tato zařízení mají s ostatními evropskými trhy, znamená, že LNG plovoucí na moři nelze využít,“ uvádí Reuters.
Ale ani tím “problémy” nekončí. Podle analytika firmy ICIS Alexe Froleye další fakt je, že s blížící se zimou a rostoucí poptávkou po vytápění se očekává další růst cen zkapalněného plynu. Takže některé lodě čekají s prodejem svého nákladu za vyšší cenu, která může kompenzovat dodatečné náklady na přepravu vzniklé tím, že stojí na moři. Tato strategie podle analytika ICIS funguje. Některé společnosti totiž mají volné přepravní kapacitu kvůli výpadkům producentů. Jako je třeba přerušení dodávek od druhého největšího amerického vývozce LNG po červnovém výbuchu a požáru.
Co se bude dít dál
Pokud se situace s vykládkou brzy nevyřeší, podle Reuters se může stát, že lodě se stlačeným plynem začnou hledat pro vykládku přístavy mimo Evropu. Čína oznámila, že zastavila prodej zkapalněného plynu zahraničním odběratelům. To proto, aby si zajistila dostatečné vlastní dodávky. Což by podle analytiků mohlo přimět více lodí zamířit do Asie.
Problém přitom neleží jen v nedostatečném počtu terminálu v Evropě, ale i v nedostatku potrubní infrastruktury. Ta je příčinou, že plyn nelze přepravovat do jiných evropských zemí. To si uvědomují i politici. A proto se tento týden sejdou představitelé Francie, Německa, Španělska a Portugalska, aby se pokusili dojednat dohodu o plynovodu MidCat. Právě ten by přepravoval plyn, a v budoucnu i vodík, ze Španělska do střední Evropy. A tak by, jak tvrdí politici, snížil závislost na ruském plynu.
Na druhé straně tu nejsou jen “špatné zprávy”. Velkoobchodní cena plynu pro evropský trh se nadále snižuje. Cena klíčového termínového kontraktu dnes [18.10.] dopoledne sestoupila až na 115 eur [cca 2 800 Kč] za megawatthodinu [MWh]. Je tak nejníže od poloviny června. Plyn podle analytiků přitom zlevňuje už pátý den za sebou.
–ČTK/DNA–
Dne 22.8.2022 byla uveřejněná informace: “Cena klíčového termínového kontraktu na plyn s dodáním v září ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku vzrostla o 14,6 procenta a zakončila obchodování na 280,24 eura (přes 6900 Kč) za megawatthodinu (MWh). Před rokem se ještě pohybovala pod 27 eury za MWh.” Sice dnes už je cena plynu o hodně níže, ale když si navíc nedávno Scholz stěžoval, jak dodavatelé z USA a Norska na cenách plynu Evropu “dojí”, tak nadpis článku jasně ukazuje jak trh perfektně funguje. Nemohu to sice říci na 100%, protože se mně nechce trávit čas pátráním po detailech, ale viděl bych to na zoufalou snahu obchodníků loď vyložit a shrábnout perfektní cenový vývar. Totiž, dokud je ruka Páně, pardon, Evropanů, otevřená. Řekl bych, že se jim to vyplatí, chvíli s lodí kolem terminálů kroužit, než se později ta štědrá dlaň zase zavře. Prostě kde je poptávka, tam je i nabídka. Ale ekonomika musí mít.. víte co…. (Malá nápověda: holá zadnice a ani zastropování to není).
Tak i naše zásobníky jsou skoro plné https://gass.ga
Děkuji! Ten odkaz jen lahodí oku. Chtěl jsem prvním příspevkem říci, že když se nevrtá do trhu, tak pak peníze jsou a když ty jsou, tak lidská snaživost potřebné zdroje pro životní úroveň zajistí. Rozhodně to nezajistí ideologie, jako byl dříve socialismus a dnes Green dealismus. Dnešní oficiální propaganda, že za nedostatek plynu a jeho vysoké ceny může Putin, je v bleděmodrém to, jak komunisté hospodářské zaostávání socialistických zemí sváděli na imperialismus. Hlavně na ten americký.
Na dnešní situaci v energetice a nakonec v celém hospodářství přesně sedí starý vtip, jak soudruzi Lenin, Stalin a Husák jeli vlakem do komunismu. Tak si spokojene jedou a jedou a najednou se vlak zastaví. Přiběhne strojvůdce a hlásí: “Soudruzi, koleje skončily”. Soudruzi zasednou, dají hlavy dohromady a soudruh Lenin navrhne, že koleje, po kterých už jeli nepotřebují, tak se znovu položí před lokomotivu. Jak rozhodli, tak udělali a opět spokojeně jedou. Po čase se vlak opět zastaví a strojvůdce hlásí: “Soudruzi, došlo palivo, není čím topit pod kotlem”. Soudruzi opět zasednou, dlouho jednají a soudruh Stalin navrhne, že koleje, které se položí před lokomotivu nepotřebují každý pražec, že každý druhý stabilitu kolejnic určitě také zajistí, takže každý lichý pražec se může použít jako palivo. Jak rozhodli, tak udělali a spokojeně jedou dál. Po čase se vlak opět zastaví a strojvůdce hlásí: “Soudruzi, už opět došlo palivo”. Soudruzi opět zasednou a uvažují. Koleje vzadu dáváme dopředu, víc jich nemáme. Každým druhým pražcem topíme a s více pražci to už nelze, kolejnice by se hmotností vlaku od sebe rozjely. Co teď? A moudý soudruh Gustáv Husák praví: “Soudruzi, můžeme vystupovat, dojeli jsme do cíle.”