„Americká ekonomika jde velice dobře. A to je ten problém, protože stěžuje práci FED v boji s inflací,“ říká v podcastu FinTag.cz Alec Murray, vedoucí portfoliových manažerů společnosti Amundi US se sídlem v Bostonu.
FED podle něj kvůli inflaci dál zvedne úrokové sazby. Výsledkem bude podle jeho slov hospodářská recese na konci letošního nebo začátkem příštího roku. Americké finanční trhy podle něj zatím počítají jen se zpomalením ekonomiky, přesto už se i na ni připravují.
„Inflaci bude chtít FED srazit již v letošním roce. Zaměstnanost se vyvíjí dobře, má k tomu tedy silnou pozici. Máme za sebou období silných stimulů ze strany vlád i centrálních bank. To je však pryč. Výsledek je, že dojde k větší diferenciaci těch aktiv, kterým se bude dařit, a kterým už ne,“ říká v podcastu FinTag.cz Head of Equity Client Portfolio Managers z Amundi US Alec Murray.
Měnová politika FED tak podle něj zůstane klíčová i v letošním roce. Úroky půjdou na hladinu pěti procent. Negativní dopady pocítí většina investičních aktiv a celá ekonomika, která na konci loňského roku rostla o 2,4 procenta. Což je podle Murraye solidní výsledek.
„Dopady politiky FED už nebudou tak silné jako loni. […] Nesmíme ale zapomínat, že jdeme z dlouhé periody globalizace do další periody deglobalizace,“ dodává v podcastu FinTag.cz.
Murray: Inflation Reduction Act je pro Ameriku dobrý
V něm se blíže vyjadřuje k celkové kondici americké ekonomiky a náhledu na nový protiinflační zákon Inflation Reduction Act [IRA], jehož důležitou součástí je i zákon CHIPS.
„V obou případech mají zákony za cíl zejména posílit nízkouhlíkovou ekonomiku a vývoj technologií a posunout výrobu zpět do USA z Číny. Zejména co se týče technologií jako jsou čipy, baterie a podobně. A to značí zlepšení soběstačnosti USA,“ říká.
Připouští, že IRA je samozřejmě kontroverzní pro Evropu, zejména v oblasti podpory elektroaut a výroby baterií. Odkazuje ale na současná jednání mezi USA a EU, jak věc řešit ke spokojenosti obou stran. V této souvislosti komentuje nedávné rozhodnutí AUDI otevřít v USA novou továrnu na výrobu elektroautomobilů.
„Evropští výrobci automobilů, jako je BMW, již vyrábějí auta v USA. Zákon o snižování inflace poskytuje finanční pobídky k výrobě elektrických vozidel v USA. Zda jsou tyto pobídky dostatečné k tomu, aby přiměly evropské výrobce k výstavbě dalších závodů v USA, se teprve uvidí,” tvrdí Alec Murray.
Podle něj program IRA je ale velice dobrý pro USA. Jednak přivádí do USA nové technologie, typicky elektroautomobily, ale i stimuluje daňovými úlevami domácnosti a prodejce. Takže je dobrý pro ekonomiku i životní prostředí.
IRA a Čína a vůbec Čína
Blíže komentuje i oznámenou spolupráci amerického Fordu s čínskou firmou Catl na výrobě autobaterií na území USA. Podle něj Ford a Catl plánovaly stavbu továrny již nějakou dobu. Avšak až daňové pobídky v zákoně o snižování inflace poskytly stimul k výstavbě továrny v USA místo v Mexiku.
Obecně se Alec Murray dotýká i aktuálních vztahů USA s Čínou. Potvrzuje, že napětí mezi oběma zeměmi sílí: „Jako důkaz Čína nedávno vyzvala společnosti, aby přestaly obchodovat se čtyřmi hlavními účetními firmami v USA. Myslíme si, že jak geopolitické, tak obchodní napětí se bude nadále zvyšovat.”
Vyjadřuje se i k cenám amerického LNG na evropských trzích. V podcastu sice hovoří zejména o vysokých nákladech na dopravu LNG do Evropy, ale následně věc ještě zpřesní.
„Američtí producenti zemního plynu prodávají v USA za spotové ceny. Prostředníci, překupující společnosti, pak plyn nakupují a dále prodávají v Evropě, přičemž profitují na rozdílu v ceně mezi USA a Evropou,“ upřesňuje.
Při autorizaci rozhovoru pak koriguje data o nákladech Ameriky na financování státního dluhu ve výši v přepočtu bezmála 700 bilionů korun. Odvolává se na rozpočtový úřad amerického Kongresu. Podle něj čisté úrokové náklady na federální dluh vzrostou z letošních 13 procent federálních příjmů na 20 procent v roce 2033. Což podle něj mimo jiné značí, že v USA dojde v budoucích pěti až deseti letech ke dvojnásobnému navýšení daní.
Daniel Tácha