Česko udělalo v posledních deseti letech výrazný pokrok v regulace hazardu, když nastavilo přísnější pravidla. Nový zákon o hazardních hrách zavedl od roku 2017 mnoho efektivních opatření. Patologické hraní Čechy ale i tak dál ohrožuje.
Povinná registrace a ověření všech hráčů, evidování a reportování dat Ministerstvu financí ČR, rejstřík vyloučených osob z účasti na hazardních hrách. Tato opatření i mnoho dalších přijatých kroků ukázalo, že stát zavádí fungující podmínky jak pro legální provozovatele, tak na ochranu hráčů. Principy a nástroje, na nichž hazardní hry stojí, ale postupně přebírají i blízká odvětví, která v podobné míře stát nereguluje. Platí to například pro videohry.
Debaty o tom, do jaké míry jsou videohry pro populaci škodlivé, se v akademické sféře vedou už bezmála 50 let. Dlouhou dobu ale stály mimo zájem hazardního světa. Ten do nich v poslední době ale stále intenzivněji vstupuje. Zejména pak s rozvojem nových technologií a rostoucí nabídkou vyžití v online prostoru. Podle statistik dnes hraje videohry až takřka polovina celosvětové populace, Česko nevyjímaje. Na místě je proto zvýšená opatrnost.
Krabička s bonusem, která „zaručeně“ vyhrává
Rozšiřujícím se fenoménem ve spojení s videoherním průmyslem se za poslední dekádu staly digitální balíčky s předem neznámým obsahem. Říká se jim loot boxy. Jen mezi roky 2010 až 2019 jejich počet u počítačových her narostl takřka o tři čtvrtiny. I v nejrozšířenějších obchodech s aplikacemi, jako je Google Play a App Store, obsahuje přes 58 procent videoher tyto loot boxy. A minimálně jednou si tuto krabičkou už zakoupilo více jak 78 procent dospělých hráčů.
Virtuální obsah těchto “krabiček šťastné náhody” může hráčům pomoci dosáhnout lepších výsledků a vylepšit tak celkový požitek ze hry. Zdánlivě běžná herní aktivita je ale podmíněna vynaložením reálných či virtuálních finančních prostředků. Vzhledem k náhodnosti získaných předmětů, se kterými lze navíc dále obchodovat, loot boxy svou charakteristikou zapadají do kategorie hazardních her. Definuje vklad, náhoda a výhra/prohra. Zásadním problémem ovšem je, že se k nim nepřistupuje stejnou měrou jako k hazardním hrám.
Hazardu jsou běžně vystaveny děti a mládež
Zvlášť vysoce znepokojující je dostupnost videoher s loot boxy mezi dětmi a dospívajícími. Takřka 93 procent mobilních her, které loot boxy obsahují, je považováno za vhodné pro děti od dvanácti let. A to i přesto, že vědecké studie z univerzit v Plymouthu a Wolverhamptonu při šetření ve věkové skupině 16 až 24 let prokázaly, že konkrétně tato generace má větší sklony k patologickému hráčství než jejich ostatní vrstevníci. A v praxi si asi 40 procent dospívajících z této věkové skupiny jednou měsíčně alespoň jeden loot box zakoupí.
Zatímco ke standardním hazardním hrám mají děti a mladiství přístup omezený, k novým hybridním formám hazardu se ve většině případů dostávají bez větších obtíží. Adiktologové ale mluví jasně. Hybridní formy hazardu ze společenského i zdravotního hlediska dětem a mládeži ve své neomezenosti neprospívají. Což samozřejmě platí i pro dospělé.
I v Česku loot boxy vesele jedou
Některé evropské státy už přistoupily k dílčím opatřením a přijaly k problematice příslušnou legislativu. Belgie s Nizozemskem zařadily loot boxy přímo do oblasti nelegálního hazardu. Podobný krok zavedla také Velká Británie. Ta stanovila podmínku, že loot boxů lze nabídnout a prodat mimo danou hru.
Co se týče Česka, to v červnu loňského roku podpořilo spolu s dalšími 17 evropskými zeměmi Zprávu norského sdružení spotřebitelů o predátorských praktikách her. Ta na konkrétní příkladech podrobně rozebírá principy fungování loot boxů a navrhuje mnoho preventivních kroků. A ještě dříve v roce 2018 se Česko stalo jedním ze signatářů mezinárodní dohody o spolupráci v oblasti internetových her, jejichž součástí jsou právě i loot boxy.
V Česku bují nelegální online hazard. Ztráty jdou do miliard
Tím ale veškeré aktivity končí. Kromě několika dalších mezinárodních jednání se v Česku žádné regulatorní opatření proti loot boxům nezavedlo. Žádná pravidla či limity pro jejich fungování v současné chvíli neexistují. Stejně jako neexistuje prevence natož ochrana prevence rizikových skupin.
Stručně a jasně: Pokud nenastavíme regulaci loot boxů na stejnou úroveň jako u hazardních her, pak tím eliminujeme dosud poměrně úspěšné úsilí o efektivní kontrolu hazardního odvětví a ochranu samotných hráčů v Česku.