Balticconnector poškodila čínská loď. Kotvu vlekla 180 kilometrů

38920
Balticconnector
Balticconnector / Foto: EK

Vyšetřování poškození plynovodu Balticconnector pod Baltickým mořem pokračuje. Finský ministr pro evropské záležitosti Anders Adlercreutz uvedl, že nevěří, že k poškození plynovodu došlo omylem a bez vědomí Pekingu.

Finsko a Estonsko vyšetřují poškození jedné větve baltického 77 kilometrů dlouhého plynovodu Balticconnector. Ten je v provozu od roku 2020 a spojuje dvě členské země NATO. K poškození plynovodu došlo zhruba 7. až 8. října. Poškození technici objevili na telekomunikačních kabelech, které spojují Estonsko s Finskem a Švédskem.

„Nejsem kapitán zámořské lodi. Ale určitě bych zaznamenal, když loď vleče kotvu po dně dlouhé stovky kilometrů. Vše nasvědčuje tomu, že šlo o úmyslný čin. Nikdo to ale samozřejmě nechce přiznat,“ uvedl ministr Anders Adlercreutz v rozhovoru pro bruselský server Politico na adresu Číny.

Vyšetřování finských úřadů totiž zjistilo, že hlavním podezřelým je čínská kontejnerová loď Newnew Polar Bear. Ta, jak se domnívají, vlekla kotvu po dně Baltického moře a poškodila kabely i plynovod. Kotvu, která váží šest tisíc kilogramů, objevili výzkumníci jen několik metrů od místa poškození.

Finsko a Estonsko jednají s Čínou

Finsko a Estonsko již jednaly s čínskými úřady o spolupráci při vyšetřování. List The Baltic Times počátkem týdne uvedl, že obě evropské země požádaly o vyslání odborníků do Pekingu. Chtějí prohlédnou čínskou loď, která míří do čínského přístavu.

Ministr Adlercreutz uvedl, že nespekuluje o tom, zda byla akce schválena čínskou vládou. Nicméně podle jeho slov spěšný návrat lodi do Číny podle něj vzbuzuje řadu otázek.

Finsko se stalo 31. členem Severoatlantické aliance

„Pokud bych byl kapitánem a udělal něco, co čínská vláda neschválila, tak bych se návratu s lodí do Číny obával,“ uvedl.

Estonský ministr obrany Hanno Pevkur minulý měsíc vyjádřil podobný názor v rozhovoru pro švédskou televizní stanici SVT. Řekl, že kapitán lodi jistě věděl, že něco udělal špatně. Kotvu táhl po dně více než 180 kilometrů.

Bezpečnost podmořské infrastruktury

Po poškození plynovodu spojujícího Rusko s Německem Nord Stream sílí obavy o bezpečnost podmořské kritické infrastruktury. Zkoumají se možnosti, jak ji lépe chránit před sabotážemi. Viník útoku na plynovod Nord Stream „se dosud přes veškeré úsilí nevypátral“, připomíná Politico.

Tranzit ruského plynu a ropy přes Ukrajinu je záhada této války

Finský ministr pro evropské záležitosti Anders Adlercreutz má za to, že tato infrastruktura není kvalitně zabezpečena. Navrhuje například prověřování podezřelých plavidel. I když sám uznává, že realizace tohoto opatření je v praxi velmi omezená.

–AM–

11 KOMENTÁŘE

  1. Ti Číňané… jezdí po Baltu a škodí Finsku!
    Akorát zapoměli uspořádat nad plynovodem námoční vojenské manévry… a při nich kotvu vylovit.
    Nedokonalí břídilové?

  2. To je ale blbost. Stejná hovadina, jako 9/11, při které dvě letadla z lehkých slitin zboří na prach TŘI železobetonové mrakodrapy, přitom WTC 7 spadl asi strachy… 😀 A „novináři“ se se svou idiocií ještě nadšeně podílejí na těchto dezinformacích v režii CIA.

    • ano jistě to letadlo vlastně připomíná spíš takový dětský házedlo.A WTC byla v podstatě moderní piramida. a stala se vůbec celá tato událost nebili to jen herci? Asi se to stalo způsob zhrouceni do sebe potvrzuje zeměplochu protože na kouli by musela věž padat na bok.

      Pane Vaňek co vi na to??

    • No tu fyziku by jste měli si nastudovat…. ono stačí už jen začít přistáním na Měsíci, tedy akci měsíc v Holy…. a Tak můžeme pokračovat k tomu 11, kde to ta fyzika dostala na frak. Ono to po 30letech vyjde najevo, jako Covid, i to přistání na Měsíci….

  3. Bohužel místní cenzor nepřipouští svobodnou diskuzi, takže pro p. Skrčeného a „alexe“: nastudujte si fyziku pro ZŠ, než se začnete ztrapňovat v diskuzích.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here