Ne každý senior chápe, že omezení jízdy je lepší než žádná jízda

3441
senior
Foto: Freepik.com

V Česku přibývá řidičských oprávnění s omezením na cestu po blízkém okolí řidiče, pro řízení jen za denního světla či se sníženou rychlostí. Průkaz, který vydává stát, typicky využívá senior či seniorka v menších obcích.

Údaje z Centrálního registru řidičů poskytl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. O typu omezení podle něj rozhodují praktičtí lékaři. Starší lidé se díky těmto průkazům mohou snáze dostat za příbuznými, k lékaři nebo jenom na nákup.

Třeba řidičských průkazů pro jízdu v omezeném kilometrovém okruhu od bydliště řidiče nebo jen v jeho městě či regionu úřady letos počátkem května vydaly 3 881. Loni ve stejné době to bylo o zhruba 500 méně a před pěti lety jen mírně přes 1 600.

Na českých silnicích jezdí 135 tisíc řidičů nad 80 let

Omezení jízdy podle denní doby, tedy například mezi východem a západem slunce, platí letos pro 1 545 řidičských průkazů. Loni jich bylo zhruba o 200 méně a před pěti lety přibližně 700. Jezdit se stanovenou maximální rychlostí musejí nyní držitelé 1 104 průkazů, loni jich bylo o 150 méně a před pěti lety mírně přes 500.

Ne každý senior ale chápe, že omezená možnost řízení je lepší než žádná možnost řízení kvůli nevyhovujícímu zdravotnímu stavu.

„Zakazují mi řídit a rozkazují mi, kdy a až kam mohu jet. To je totalita,“ říká penzista ze Středočeského kraje, který špatně vidí, slyší, chodí a problém má i s duševní rovnováhou.

To se projevuje častým agresivním chováním vůči okolí, když „věci“, jak říká, „nejsou podle jeho představ“. Argument, že za volantem se stává rizikem pro sebe, svou ženu a okolí, nepřijímá. Nikdo mu nemá co zakazovat řídit, tvrdí.

„Já si budu dělat, co já budu chtít,“ říká.

Rozumný senior ví, že omezení je lepší než zákaz

„Z čísel je patrné, že o této možnosti lékaři vědí a čím dál více ji využívají. Což je dobře,“ podotkl Jemelka.

Zdravotní prohlídky seniorů řidičů by mohly být i častější

Omezení u řidičských oprávnění pomáhá podle Jemelky zachovat mobilitu lidí za dodržení nároků na bezpečnost provozu.

„Je potřeba přistupovat k seniorům individuálně a takto posuzovat jejich zdravotní stav. Senioři ve věkové skupině 65 až 69 let, respektive 65 až 74 let nepatří k nejrizikovějším věkovým skupinám z hlediska usmrcených a těžce zraněných v silničním provozu,“ upozornil mluvčí.

Vůbec nejčastějším omezením, které lékaři k řidičským průkazům stanovují, je řízení s nasazenými brýlemi. Takovou podmínku pro usednutí za volant má nyní téměř 917 000 lidí. Dalších 395 000 lidí musí řídit buď s brýlemi, nebo kontaktními čočkami. Kontaktní čočky má jako podmínku téměř 16 000 lidí a třeba automatickou převodovku zhruba 3 000 řidičů.

Řídit vozidlo smějí lidé s nemocí srdce i bez potvrzení kardiologa

Mezi evidovaná omezení patří také řízení osobního auta před 18 rokem věku pod dohledem mentora. Tuto loni zavedenou možnost mít řidičské oprávnění na zkoušku nyní využívá zhruba 11 800 lidí.

Povinné zdravotní prohlídky

Na povinnou lékařskou zdravotní prohlídku ke svému praktickému lékaři musí starší řidiči poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky. Sněmovna koncem dubna schválila změnu. První zdravotní prohlídka by se měla od příštího roku posunout na 70 let věku řidiče.

Povinné zdravotní prohlídky kvůli řidičáku se posunou na 70 let

Doklad o zdravotní způsobilosti už motoristé nebudou vozit s sebou. Závěry posudku zahrne pro kontrolu registr řidičů. Posun věkové hranice zdůvodnilo ministerstvo zdravotnictví tím, že v současnosti jsou starší lidé zdravější a aktivnější než předchozí generace. Návrh posoudí Senát.

Posudek k řízení dostanou senioři i bez vyšetření specialisty

Centrální registr řidičů počátkem tohoto měsíce evidoval 159 925 držitelů platného řidičského oprávnění ve věku 80 let a víc. A jejich počet postupně narůstá, předloni mělo řidičský průkaz v této věkové kategorii zhruba 135 000 lidí a před pěti lety přibližně 112 600 lidí. Stále ale tvoří jen malý podíl mezi všemi držiteli řidičských oprávnění. Loni se jich evidovalo zhruba 6,9 milionu.

–ČTK/DNA–

6 KOMENTÁŘE

  1. Až budou stejná pravidla pro mladé řidiče bez zkušeností, tak v pořádku. To mladé jelito v pětilitru s třemisty koňmi pod kapotou je svému okolí mnohem nebezpečnější než opatrný pětasedmdesátník v Yarisu!

  2. Když někomu omezíte jízdu, jeho ego, ješitnost, bude uražené a klasicky bude poukazovat na cokoli, aby z toho jeho ego vyšlo co nejlépe. I alkoholik si vždy najde zdůvodnění.
    Celkově si myslím, že obecně velmi rozvinutý hon na řidiče a možná nejvíce obecně na důchodce, je až morbirdní nebo zvrácené. Viz měření úsekových rychlostí obcemi – ve skutečnosti dokonalý přízemní primitivismus, když existuje řešení – dynamický semafor, možná i středové ostrůvky. Obce mají na začátku obce ceduli vítáme vás, a pak vám měří rychlost. Ne každé překročení rychlosti je přestupek. Nerespektuje se materiální stránka věci. K úsekovému měření rychlosti se stále více odborníků staví negativně. S motorkářema si nedokáže poradit nikdo. S psychopatama na silnicích i jinde také ne.

    • Horší je, že s divokými a opilými Ukrajincema za volantem velkých a drahých SUV nikdo nechce nic dělat. Osobně jsem byl na dálnici svědkem, jak policejní Superb vystartoval za dvěma Porsche Cayenne s ukrajinskými značkami, které se mezi sebou naháněly a musely jet kolem dvoustovky. Po chvíli je policejní Superb stíhat přestal, vypnul majáky, sjel z dálnice a nechal je být. Asi policajtům došlo, že se vydali stíhat Fialovým režimem chráněný druh a že to nemá cenu.

      • Možná Superb neměl na to, aby je předjel. Ale mohli ho natočit na video. Důkaz by byl. To jsem ale optimista…

  3. Vážení .. mám čerstvou zkušenost jako 70 ti letý řidič. Pani MUDr. Šlachtová z ČK nemocnice po komplexní zdrav. prohlídce a psycho testu , zjistila , že jsem vlastně dement , protože si nepamatuji 3 slova . To vás tak rozhodí psychycky , že to po týdnu smažení ve vlastní šťávě
    nedáte zase . Před dvěma lety mi vymyslela vysoký tlak a týden čekáte než vám potvzení o zpúsobilosti řídit osobní vozidlo vydá. Tak sem u ní zkončil , protože týrat se nemohou ani zvířata. Již jsem jí odpustil , protože neví co činí .

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here