Potraviny v květnu srazily meziměsíční tržby v maloobchodě

13
trzby
Ilustrační foto: Redakce FinTag

Tržby v maloobchodě se v květnu reálně meziročně zvýšily o 5,3 procenta a meziměsíčně se snížily o 0,2 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 2,8 procenta a meziměsíčně klesly o 0,4 procenta.

Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ]. Podle jeho zjištění maloobchodní tržby v květnu po očištění meziročně stouply za prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin.

„K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s oděvy a obuví,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Meziměsíčně rostly prodeje prostřednictvím internetu a zásilkových služeb [3,9 %], prodeje pohonných hmot [1,5 %] či kosmetických a toaletních výrobků [0,3 %]. Meziměsíční pokles naopak ohlásil obchod s potravinami [-2,0 %], výrobky pro domácnost [-1,9 %] či s oděvy a obuví [-0,7 %].

Zdražují zemědělci i potravináři. Dál roste inflace ve službách 

To, že tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v průběhu letošního května meziměsíční pokles o 0,2 procenta, podle analytiků značí slabší výsledek než o měsíc dříve [5,7 %].

„Květen sice přinesl meziměsíční pokles tržeb, důvod k obavám to ovšem podle nás nepředstavuje. Jedná se primárně o korekci mimořádně silného dubnového výsledku, který byl tažen načasováním velikonočních svátků,“ vysvětluje hlavní ekonom společnosti Investika Vít Hradil.

Vlna nakupování pokračuje

„Květnové výsledky maloobchodu ukazují, že spotřebitelská poptávka zůstává i nadále silná a že bude dál hlavním motorem poptávky, a tedy i letošního růstu ekonomiky,“ říká hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Upozorňuje zejména na zvýšené tržby internetových obchodů.

„Vlastně téměř o polovinu meziročního přírůstu maloobchodu se postaraly právě eshopy. Je vidět, že ani v době přibývajících nákupních center neztratily virtuální obchody pro Čechy své kouzlo a dál posilují svoji pozici na trhu,“ říká.

Jen od 9.12. do 16.12. utratili Češi přes e-shopy sedm miliard korun

„V květnu došlo k typickému sezónnímu nárůstu zájmu o cestovní elektroniku, jako jsou powerbanky, adaptéry nebo fotoaparáty. Silnější odbyt zaznamenala i zahradní technika. Pokračoval zájem o produkty z oblasti elektromobility – například prodej elektrických koloběžek vzrostl v květnu meziročně téměř o 20 procent,“ doplnil za prodejce František Mikoška z Datartu.

Hned za e-shopy se o nárůst tržeb maloobchodu postarali prodejci pohonných hmot. Podle Dufka se opět ukázalo, že zlevňování benzinu a nafty vede k rychlému zvyšování jejich prodejů.

„Stabilně vysoké tempo si i tentokrát udržely obchody s kosmetickou, kterým se daří v době útlumu i konjunktury,“ doplňuje Dufek.

Jsou to potraviny, které srazily tržby v maloobchodu

Podle analytika Komerční banky Kevina Trana Nguyena květnový pokles tržeb v maloobchodě byl výhradně důsledkem slabšího prodeje potravin. Ten se oproti dubnu snížil o dvě procenta, zatímco tržby za prodej nepotravinářského zboží meziměsíčně vzrostly o 0,7 procenta.

„Druhý zmíněný segment, který je více reprezentativní pro dosavadní oživování spotřebitelské poptávky, si přitom nadále udržuje silné růstové momentum. Za poslední tři měsíce ve srovnání s předcházejícími třemi měsíci byly tržby vyšší o 2,3 procenta,“ říká Tran Nguyen.

Ropa, zlato, plyn zažily horké dny. Nyní jsou ale už ve starých kolejích

I on trend ale vykládá setrvalým růstem prodejů donedávna zlevňujících pohonných hmot. V květnu se meziměsíčně zvýšil o dalších 1,5 procenta.

„Dnešní data sice poukázala na slabší růstové momentum spotřebitelské poptávky v květnu, celkově pro druhé čtvrtletí ale nenaznačují její výrazné zhoršení. Naopak stále potvrzují její celkovou robustnost. Navíc stále spatřujeme řadu pozitivních signálů,“ uzavírá analytik Komerční banky.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here