Situace v automobilovém průmyslu je i letos krizová

158
automobilovem
Foto: Škoda Auto

Celkové tržby a export v automobilovém průmyslu meziročně klesly o desetinu. Propadly se na úroveň roku 2016. Již ve třetím čtvrtletí loňského roku ale přišel rychlý restart odvětví. To však i nyní musí překonávat nejednu překážku.

Podle viceprezidenta Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] a předsedy představenstva Motor Jikov Group Miroslava Dvořáka dobrá zpráva je, že není ještě hůře.

Loni v červnu jsme predikovali propad tržeb o zhruba 215 miliard. Konečný účet je nakonec příznivější, když i přes všechny těžkosti celkové tržby opět přesáhly 1 bilion korun,“ vrací se do loňského roku.

PODCAST: Automotive potřebuje rychlou cashovou pomoc

Desetiprocentní pokles tržeb oproti téměř pětinovému poklesu výroby vozidel podle něj pak svědčí o trvalém směřování k produkci s co nejvyšší přidanou hodnotou.

Členské firmy AutoSAP v roce 2020
  • Tržby: 1 041,2 miliard Kč [-10,3 %]
  • Export: 872,1 miliard Kč [- 9,8 %]
  • Počet zaměstnanců: 135 624 [-2,0 %]
  • Průměrná mzda: 45 166 Kč [+ 2,5 %]

V globálním srovnání ČR byla loni třetím největším producentem osobních vozidel v Evropě a desátým na světě. V přepočtu na jednoho obyvatele je i nadále jedničkou ve výrobě autobusů a dvojkou v produkci osobních vozů. Přesto ale tuzemský automobilový průmysl zaznamenal loni největší pokles odvětví v moderní historii, dodává.

Dodavatelské řetězce i nová regulace

Rozkolísanost dodavatelských řetězců, nedostatek pracovníků, komponent, rychle rostoucí ceny a přitvrzující emisní regulace. To jsou hlavní problémy, kterým dnes čelí po odeznění největšího náporu pandemie covidu-19 automobilový průmysl [nejen] v Česku.

„I letos pracujeme prakticky v režimu krizového řízení. Podobně jako jiná odvětví řešíme na denní bázi nedostatek vstupních surovin v celém dodavatelském řetězci. Řešíme měnící se logistické toky. To vše v době rekordně rostoucích cen a nedostatku pracovní síly v celém průmyslu,“ říká další viceprezident AutoSAP a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Robert Kiml.

Situaci komplikuje skutečnost, že budoucí vývoj kolem covidu zůstává i nadále nejistý. Celkem jisté jsou ale zpřísňující se emisní normy ze strany Evropské unie. A to i přesto, že evropská silniční doprava se na globální produkci emisí skleníkových plynů podílí zhruba 0,5 až jedním procentem.

„Příští měsíce přinesou diskusi o několika klíčových regulacích. Ať už se jedná o CO2 z dopravy či výroby, emisní normy EURO 7/VII, ale i další,” shrnuje výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Podpora nízkoemisní mobility je letos de facto nulová

V této souvislosti upřesněme, že Česká republika je pozadu s přijímáním příslušné legislativy. Jde například o klíčovou novelu Zákona o podporovaných zdrojích, která je současně zásadní pro transpozici evropské směrnice o obnovitelných zdrojích [i v dopravě, pozn. red.] RED II. Tento proces má být ukončen do poloviny letošního roku ve všech členských státech EU. Je zřejmé, že v Česku se tomu tak nestane. A nebude-li norma schválena do konce tohoto volebního období, hrozí další roky zpoždění. Na což upozornila i Česká asociace petrolejářského průmyslu [ČAPPO].

Statistika v automobilovém průmyslu v loňském roce

Jak již bylo řečeno, celkové tržby opět překonaly hranici bilionu korun. Přes velmi nepříznivý vývoj na trhu poklesly o 10,3 procenta a dosáhly výše 1 041,2 miliardy korun. Objem exportu se v souvislosti s celkovým poklesem snížil o 9,8 procenta na celkových 872,1 miliardy korun. Celkově se tak export podílel na celkových tržbách z téměř 84 procent. Nejvýznamnější region pro tuzemský export zůstává Evropská unie. Unijní země jsou cílem pro více než 83 procent tuzemské produkce.

Výroba vozidel v roce 2020:
  • Celková produkce: 1 186 151 silničních vozidel [-18,8 %]
  • Osobní automobily: 1 152 901 kusů [-19,2 %]
  • Autobusy: 5 070 kusů [-2,8 %]
  • Nákladní automobily: 1 180 kusů [+0,0 %]
  • Motocykly: 553 kusů [-43,6 %]
  • Přívěsy a návěsy: 26 478 [+0,8 %]
  • Průběžné výsledky za 2021

Dopady pandemie na počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu byly jen minimální. Mimo jiné i díky vládnímu programu Antivirus se firmám v krizovém období podařilo udržet klíčové zaměstnance. Jejich počet ve firmách byl loni podle Sdružení 135 624, pokles se tak pohyboval kolem dvou procent.

Vývoj průměrných mezd v autoprůmyslu nebyl pandemií taktéž zásadně dotčený. Průměrná mzda u firem Sdružení poprvé v historii přesáhla hranici 45 tisíc korun. Rostla obdobným tempem jako průměrná mzda v ČR. Stejně jako v minulém roce jí převyšuje o téměř 27 procent. Největší průměrnou mzdu vykazují finální výrobci – více než 57 tisíc korun. Následují účelové organizace s průměrnou mzdou vyšší než 48 tisíc korun. A i dodavatelé svým zaměstnancům vyplácí nadprůměrné mzdy – téměř 38 tisíc korun. Celková průměrná mzda u dělnických profesí vychází na 37 808 Kč.

Produkce finálních výrobců oproti předchozímu roku výrazně poklesla [- 18,8 %]. I přesto ale bylo v České republice opět vyrobeno celkem 1,19 milionu silničních vozidel. Největší část zaujímá tradičně produkce osobních vozidel [1,15 milionu], nadále Česko zůstává světovou velmocí v produkci autobusů vyráběných primárně v rámci zakázkové výroby. Celkově se jich u nás loni vyrobilo 5 070.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here