Přes deset tisíc evropských hotelů se připojilo k hromadné žalobě na mezinárodní server Booking.com, který zprostředkovává rezervace ubytování. Hotely požadují odškodné za cenová omezení, ke kterým se musely zavázat při využívání služby.
Informuje o tom agentura DPA. K žalobě proti službě Booking.com se připojila také česká Asociace hotelů a restaurací [AHR]. Ta o tom informovala už koncem května na svém webu. Nynější žaloba navazuje na rozsudek Soudního dvora Evropské unie [SDEU] z 19. září. Ten potvrdil, že takzvané paritní doložky v obchodních podmínkách platformy porušují soutěžní právo EU.
„Jde především o důležitý krok ke spravedlivějším podmínkám na digitálním trhu. Hoteliéři mají příležitost postavit se za svá práva,“ uvedl prezident AHR Václav Stárek.
Podkladem pro žalobu je rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie z loňského podzimu. Podle toho odporují pravidlům hospodářské soutěže takzvané klauzule o nejlepších cenách výhradně na stránkách Booking.com. Tyto klauzule zakazovaly hotelům nabízet pokoje mimo platformu, například na vlastních internetových stránkách, za nižší ceny než na Booking.com.
Booking.com zdaleka nenabízí jen online typy ubytování, ale poskytuje i online rezervace lodí, aut, letadel a zájezdů v oblasti zážitkové turistiky. Společnost v roce 1996 začínala jako malá holandská firma, která se stala postupem doby vedoucí světovou online společností v oblasti cestování. Její nejznámější stránka je Booking.com, společnost ale nabízí i další servery [viz výše, pozn. red.].
Booking.com „vládne všem“
V roce 2021 společnost Booking.com jednostranně ukončila jednání o odškodnění s německou hotelovou asociací [IHA] a následně zahájila soudní řízení proti několika stovkám německých hotelů u okresního soudu v Amsterdamu.
Průběžným výsledkem řízení, které dosud probíhá, je rozsudek Soudního dvora EU právě z 19. září 2024. Ten potvrdil zjištění německého Spolkového kartelového úřadu, že paritními doložkami platformy porušují evropské soutěžní právo. Rozhodnutí otevřelo cestu k uplatnění nároků na náhradu škody pro hotely v celé Evropě, které nyní budou prosazovány v rámci hromadné žaloby.
V průběhu posledních dvaceti let byly hotely v nevýhodném postavení vůči konkurenci právě kvůli paritním doložkám. Ty bránily cenové soutěži mezi Booking.com a dalšími online platformami. To vedlo k jednostrannému navyšování provizí. Tyto doložky navíc omezovaly možnost hotelů nabízet lepší ceny či dostupnost na vlastních webových stránkách, čímž snižovaly přímý prodej a cenovou nezávislost hotelů. V důsledku toho vznikly hotelům po celé Evropě významné finanční škody, kterých se mohou teď domáhat.
Booking.com již tyto klauzule zrušila kvůli nařízení Evropské unie o digitálních trzích. Hotely ale chtějí prostřednictvím žaloby získat kompenzace za škody, které jim klauzule způsobily v letech 2004 až 2024, uvádí DPA.
„Evropští hoteliéři museli dlouhou dobu snášet nespravedlivé podmínky a nadměrné náklady,“ vysvětluje prezident evropské hotelové aliance Hotrec Alexandros Vasilikos.
Španělsko řeší bytovou krizi dalším omezením Airbnb. A není samo
Žaloba podle něj ukazuje, že evropští hoteliéři nebudou podobné praktiky na digitálním trhu tolerovat. Žaloba se projedná u soudu v Nizozemsku, kde má Booking.com ústředí.
„Hromadná žaloba se setkává s obrovským zájmem,“ uvedl šéf německého hotelového svazu IHA Markus Luthe.
Díky tomuto velkému zájmu byla lhůta pro připojení se k žalobě prodloužena do 29. srpna, napsala DPA.
Server Booking.com vznikl z malé holandské firmy
Booking.com je jednou z největších internetových značek nabízejících ubytování v hotelech a soukromí. Firma nemovitosti nepronajímá, ale působí jako zprostředkovatel ubytování. Webovou stránku Booking.com spravuje společnost Booking.com B.V. ze skupiny Priceline.com založené v roce 1996 a se sídlem v nizozemském Amsterdamu. Booking.com je součástí skupiny Booking Holdings Inc.
Vývoj ceny akcií Booking.com od roku 2020
[Zdroj: xStation]
Server funguje ve zhruba 43 jazykových mutacích a nabízí přes 28 milionů evidovaných ubytovacích jednotek. Z toho 6,6 milionu ubytování připadá na soukromá zařízení, apartmány a jedinečné typy ubytování. Zákaznický servis nabízí nepřetržitou pomoc.
Za každou sjednanou rezervaci uživatelé Booking.com zaplatí. Nedílnou součástí zisku společnosti jsou příjmy z reklamy na jejích serverech od těch, kteří na nich nabízejí své služby.
„Společnost Booking.com investuje do technologií, které usnadňují cestování, a díky tomu přináší hostům nezapomenutelné zážitky, možnosti dopravy a výběr hotelů, ubytování v soukromí a dalších fantastických ubytování,“ uvádí společnost na svých stránkách.
–ČTK/RED–