Potíže Škoda Auto a dalších automobilek signalizují propouštění

7
10014
Skoda_Auto
Foto: Pixabay.com

Škoda Auto oznámila, že kvůli nedostatku čipů od 18.10. do konce roku výrazně omezí, anebo i zastaví výrobu. Nejde zdaleka o první letošní odstávku. Škoda Auto omezuje výrobu už druhý rok v řadě. 

Aktuální odstávka se týká závodu v Mladé Boleslavi i Kvasinách. Hlavní důvod je nedostatek čipů a dalších komponent, jako jsou například radary nebo pryžové díly. V minulých týdnech v automobilce již stála svařovna MBII, montáž MBII a lakovna MB A či MB B, a to vždy v ranní a noční směně. Odpolední směny vedení společnosti docela vypustilo.

Šéf výroby a logistiky Škoda Auto Michael Oeljeklaus nedávno uvedl, že kvůli nedostatku čipů nemůže automobilka dokončit až 5 tisíc aut týdně. Nekompletních vozů má firma na odstavných plochách, přičemž k tomu využívá i Letiště Václava Havla Praha, zhruba 33 tisíc. Nejvíce automobilce chybí řídicí jednotka ESP v octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech.

Potíže automobilek významně sráží český zahraniční obchod

S omezením výroby se potýká i kolínská Toyota. Ta v minulých týdnech taktéž zastavila výrobu. Potíže potvrzuje i automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. I ta omezovala výrobu, byť díky svému jihokorejskému původu takové potíže s nedostatkem čipů nemá. Jihokorejský Samsung totiž patří k několika málo výrobcům čipů na světě.

Odstávky výrobky tvrdě dopadají na celý automotive

Odstávky výroby automobilek citelně zasahují na navazující firmy, které musejí nechávat pro nedostatek práce své zaměstnance doma.

„Výrazné omezení výroby ve Škoda Auto už v polovině října samozřejmě výrazně zasáhne celý český autoprůmysl. Je to další špatná zpráva pro celé domácí odvětví. Škoda Auto má s téměř dvoutřetinovým podílem na celkové výrobě osobních vozidel v České republice zásadní postavení,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] Zdeněk Petzl.

Podle něj se letošní situace v automobilovém průmyslu z hlediska objemu vyrobených aut nebude příliš lišit od loňska, kdy automobilky zastavovaly výrobu kvůli pandemii.

Výroba automobilek byla o práznidnách takřka poloviční

„Avizované výrazné omezení výroby také přímo i nepřímo ovlivní desítky dodavatelských firem v celém Česku,“ dodal.

Odhaduje, že další utlumení výroby přinese značný tlak na cash-flow podniků a profitabilitu firem na všech úrovních dodavatelského řetězce. To se podle něj promítne v investicích do nových technologií a mnoho firem navázaných na automotive skončí, nebo se přeorientuje na jinou výrobu.

„Pokud by se navíc situace ani v roce 2022 příliš nezlepšila, nelze i přes současnou situaci na trhu práce a snahu firem udržet své klíčové zaměstnance vyloučit možné propouštění, byť doufejme jen v nižším řádu jednotek procent,“ upřesnil.

Situace v automotive je dramatická, potvrdil premiér Babiš

Situaci v tuzemském automobilovém průmyslu řeší i vláda. Premiér Andrej Babiš [ANO] uvedl, že situace ve Škodě Auto je dramatická.

„Škoda a další výrobci tlumí výrobu, což dopadá na zaměstnance a dodavatele. Připravujeme podporu,” řekl s tím, že problém chce řešit na mimořádném jednání tripartity v pondělí 18. října.

Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček [za ANO] zdůraznil, že v automobilovém průmyslu v Česku pracuje 180 tisíc lidí. Jeho význam pro českou ekonomiku v nedávném rozhovoru pro FinTag.cz pak shrnul následovně: „Automobilový průmysl je dominantní. Buďme za něj rádi, protože automobilový průmysl nás živí.“

Karel Havlíček: Za automotive buďme rádi, protože nás živí

Nyní říká, že vláda do týdne připraví návrhy opatření, které chce projednat na mimořádném jednání tripartity. Zástupci zaměstnavatelů a odborů přitom požadují, aby vláda opět spustila podpůrný program Antivirus či kurzarbeit. Podle Havlíčka ale kurzarbeit spustit nelze, protože nemá takzvanou notifikaci od Evropské komise [EK].

„Nabízí se zde možnost spustit v určité verzi Antivirus, že by částečně přispíval na pracovníky, kteří jsou doma a které musí hradit ze 60 procent, případně 80 procent jejich zaměstnavatel. Antivirus by z této částky hradil 60 procent. To je zatím návrh, který mají zástupci autoprůmyslu,” nastínil možnosti Havlíček s tím, že v tomto případě by bylo nutné stanovit, kterých odvětví a firem by se podpora týkala.

Na zavedení opatření naléhají i odbory a zaměstnavatelé. Podle předáka Českomoravské konfederace odborových svazů [ČMKOS] Josefa Středuly by bylo rychlejší a jednodušší využít Antivirus. Svaz průmyslu a dopravy ČR [SP ČR] skrz tweet svého viceprezidenta Jana Rafaje doporučuje spuštění programu pro řešení krátkodobé nezaměstnanosti dlouhodobých zaměstnavatelů.

Odkládá se i továrna na baterie gigafactory

Problémy ve Škodě Auto přivedly do Česka i předsedu představenstva Volkswagenu [VW] Herberta Diessa. Ten při své návštěvě [11.10.] ministra Havlíčka informoval, že koncern VW vzhledem k aktuální situaci odkládá své rozhodnutí o případné participaci na výstavbě gigafactory na výrobu automobilových baterií v Česku o půl roku na pololetí 2022. Kvůli tomu se pak neuskutečnila ani plánovaná schůzka premiéra Babiše s Diessem.

Gigafactory by mohla vyrábět až 800 tisíc baterií do aut ročně

Vláda, která jedná také s dalšími automobilkami o výstavbě továrny, přitom již počítá s tím, že gigafactory vznikne v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, v lokalitě Sokolov/Staré Sedlo nebo v Chebu. Ministr Havlíček ostatně již letos v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o projektu. Vzniknout by mělo až 7 tisíc nových pracovních míst s počátkem výroby v roce 2027.

„Volkswagen má stále velký zájem, aby se gigafactory vybudovala v ČR, ale ty přípravy se protáhly,” uvedl Havlíček po jednání s šéfem koncernu VW.

Podle něj pracovní skupina MPO připravuje návrh investičních pobídek, které by projekt do Česka přilákaly. Vedle Česka jsou ale podle něj ve hře i další lokality. Továrnu na baterie chce stavět Polsko a hovoří se také o Srbsku, které má velké zásoby lithia.

ČEZ začal s testy technologie na zpracování lithia z Cínovce 

Závěrem dodejme, že VW chce spolu s partnery postavit do roku 2030 celkově šest velkých továren na akumulátory. Vedle Německa, Švédska, Polska, Srbska, Česka se rozhoduje o umístění další gigafactory například ve Španělsku.

Daniel Tácha

Aktualizace: Německá automobilka Volkswagen uvažuje o zrušení až 30.000 pracovních míst, aby snížila náklady a zlepšila konkurenceschopnost. Uvedl to dnes [13.10.] německý list Handelsblatt. Volkswagen po celém světě zaměstnává zhruba 665 000 lidí.

7 KOMENTÁŘE

  1. Když bude mít problémy menší firma tak ani pes neštěkne. Tak proč teď štěká. Škodovka nás živí. Možná pana ministra? Nebo odborářské bosse? Agenturní pracovníky? Proč má stát pomáhat soukromé firmě? Především je potřeba, aby tato automobilka řešila problém ze svých zdrojů. A pokud neobstojí v konkurenci, tak možná zanikne. Kolik takových firem už zaniklo. A bez povšimnutí. Takže nedotovat.

    • Presne. My budem radi za 60% v male.firme a skodovaci co maji nahrabano dostavaji 80% a jeste na to z dani budeme prispivat my. Uz je fakt nesnasim.

  2. Prostě Škodovka končí. V Evropě skončí i jiné automobilky. Na výrobu elektroaut bude stačit jen jedna fabrika, při ceně těchto aut a ceně elektřiny.

  3. Ranní kapitalizmus byl bez dotací, proto na hlavu porazil feudalizmus a socializmus. Techničtí ředitelé koncernu VW měli situaci s čipy předvídat, předcházet jejich zastaralosti v automotive a najít způsob jak se přiblížit k výrobně-technickým možnostem čipových fabrik, nepouštět se do velkovýroby dotovaných elektro-aut a ušetřené prostředky směřovat do komerční efektivity. Představa produkce a dotování až 800.000 baterií ročně do elektro-aut z Gigafactory mi nahání husí kůži, zní to megalomansky obludně jako stavba čínské zdi.

  4. Je mi trochu smutno nad skučností, že se WW nedokáže postarat o své zaměstnance. Buď si pustili odbory moc k tělu a teď pláčí a nebo jde celý WW v dloudodobé koncepci do kytek. Každopádně s nadhodnocenou cenou prácovní síly v ČR si nic jiného než o dotace říci nemohou. Jsem rád, že zvedají v daném regionu medián pracovní mzdy, ale v porovnání s oostatnímy regiony to je jako pět na oko a mimochodem, promiňte mi sociální a štědrý státe, vládo, odbory, když mladoboleslavský pracovník sedí doma na 60% mzdy s výdělkem jako jiný praconík chodící do práce na směny, jen proto, že se vedení o práci postaralo, přijde vám to fér??? GRATULUJI VŚEM ZA FÉROVÉ DOTACE co křiví tržní systém. Vývoj člověka se od Homo Erectus (tam stačilo stát na dvou nohách) dostal až k dnešnímu Homo Covidus = stát na dvou nohách + brát dotace!!! To je z pohledu laika neskutečný posun vpřed a netrval tisíce let!!! – jen 20 let. Z toho, co nás čeká za 2 roky už mám osypky nyní, zvláště u aut.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here