Průmysl tlačí před jednání tripartity na znovuotevření Antiviru

0
191
prumysl
Foto: Škoda Auto

Zaměstnavatelé v průmyslu tlačí na vládu, aby obnovila program Antivirus. A chtějí to i odbory. Mimořádně o tom jedná tripartita. K nejohroženějším sektorům v Česku nyní patří automobilový průmysl.

„Sdružení automobilového průmyslu apeluje na zavedení dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus. […] Podpoří nejvíce zasažené podniky dodavatelského řetězce. Dopomůže jim k udržení cash-flow i k připravenosti na následný restart…,“ uvedlo Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] v dnešní [17.10.] tiskové zprávě, která předchází zítřejšímu [18.10.] mimořádnému jednání tripartity.

Zavedení programu Antivirus podporuje i Hospodářská komora ČR [HK ČR]. Podle jejího prezidenta Vladimíra Dlouhého by měl být aktivizován ale výhradně jen pro automotive.

Vláda program Antivirus s výjimkou náhrady mezd pro zaměstnance v karanténě vypnula začátkem letošního července. Do té doby z něj bylo možné čerpat až 80 procent vyplacené náhrady mzdy, maximálně 39 000 korun. Vláda z Antiviru firmám vyplatila více než 43 miliard korun. Podporu získalo 74 tisíc firem pro více než jeden milion zaměstnanců.

Vláda vypnula Antivirus. Výjimka je příspěvek za karanténu

Náhradou za Antivirus měl být dlouho diskutovaný kurzarbeit. Ten ale podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka [za ANO] nelze aktivovat, protože ho zatím nenotifikovala Evropská komise [EK]. A to přesto, že podobu tuzemského kurzarbeitu již schválil parlament a podepsal prezident republiky.

„Nabízí se zde možnost spustit v určité verzi Antivirus, že by částečně přispíval na pracovníky, kteří jsou doma a které musí hradit ze 60 procent, případně 80 procent jejich zaměstnavatel. Antivirus by z této částky hradil 60 procent. To je zatím návrh, který mají zástupci autoprůmyslu,“ uvedl v této souvislosti Havlíček s tím, že v tomto případě by bylo nutné stanovit, kterých odvětví a firem by se podpora týkala.

Klíčový průmysl jde v Česku ke dnu

Podle zástupců AutoSAP je znovuotevření programu Antivirus více než nutné. Argumentují tím, že letos bylo dosud vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. pouze o 2,9 procenta více než v minulém „covidovém“ roce. Již od srpna se u nás ale výroba omezuje a statistika za září potvrzuje negativní trend.

„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020,“ říká výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Výroba osobních vozidel v ČR v roce 2019, 2020, 2021 [v ks]

[Zdroj: AutoSAP]

Upozorňuje, že podle aktuálních dat lze kvůli nedostatku čipů očekávat, že se letos v Česku nevyrobí přes 250 tisíc osobních vozidel a tuzemský autoprůmysl kvůli tomu přijde o cca 200 miliard korun na tržbách.

Potíže Škoda Auto a dalších automobilek signalizují propouštění

„Vítáme proto, že se o problémech autoprůmyslu ve spojení s čipovou krizí povede jednání na úrovni tripartity s cílem nalézt východiska pro reaktivaci krátkodobé podpory zaměstnanosti z programu Antivirus. Ten by měl dočasně nahradit chystaný systémový nástroj kurzarbeit, jenž stále nebyl finalizován,“ říká Petzl.

Otevřít Antivirus chce Svaz průmyslu a dopravy ČR

Znovuotevření programu Antivirus požaduje i Svaz průmyslu a dopravy ČR [SP ČR]. I podle jeho zástupců by jej vláda měla aktivovat na pomoc firmám, které musejí kvůli nedostatku dílů a materiálu omezovat výrobu.

V Česku je situace nejkritičtější v automobilovém průmyslu, kde kvůli nedostatku čipů omezují výrobu některé automobilky. S výpadky výroby se následně potýkají i dodavatelské firmy z dalších odvětví, jako je textilní či plastikářský průmysl, které jsou na finální výrobce automobilů napojené,“ uvedli zástupci SP ČR.

Svaz průmyslu a dopravy volá po druhé ekonomické reformě

Viceprezident SP ČR Jan Rafaj upřesnil, že mnoho firem již nyní nemůže zaměstnancům přidělovat práci, ale musí jim hradit část mzdy.

„Zejména pro menší podniky to představuje velkou finanční zátěž. Po opětovném rozjezdu výroby tyto zaměstnance budou potřebovat. Proto by jim stát měl v této časově omezené krizi pomoci spuštěním programu Antivirus B na dobu tří měsíců,” uvedl.

Dodal, že průmyslová odvětví, do kterých by pomoc od státu měla směřovat, a také její rozsah, je nutné dopředu jasně vymezit. Svaz si proto nechal zpracovat analýzu k právnímu a ekonomickému rozsahu možného spuštění programu. Její závěry představí na pondělní [18.10.] mimořádné tripartitě.

Problémy nemá jen automotive

Stejně jako se s problémy potýká automobilový průmysl, přetrvávají potíže i v cestovním ruchu. Podle České unie cestovního ruchu [ČUCR] se hlavně v Praze podnikatelé stále potýkají s miliardovými ztrátami.

„Před vypuknutím pandemie koronaviru, v roce 2019, navštívilo hlavní město 8,4 milionu hostů. Z toho zhruba 6,8 milionu jich bylo ze zahraničí. V prvním pololetí letošního roku to bylo necelých 1,9 milionu hostů. Cizinců z toho bylo jen něco málo přes 286 tisíc. Je zřejmé, že takový propad žene ke dnu celý český cestovní ruch,” popsal současný stav prezident ČUCR Viliam Sivek.

Investoři mění hotely ve městech na byty. Mají fantastické zisky

Podle něj příjezdový cestovní ruch v Česku na rozdíl od ostatních zemí Evropské unie zůstal bez účinné a přímé podpory státu. Podle Jiřiny Mašič z Asociace cestovních kanceláří [ACK] kanceláře zaměřené na turisty ze zahraničí měly v roce 2019 obrat přes šest miliard korun, nyní krachují nebo nevydělávají. A v problémech jsou i na ně navázané služby.

Podle Miroslava Prokeše z Asociace průvodců ČR [AP ČR] je aktuálně bez práce více než třetina českých průvodců. ČUCR v této souvislosti pak zkritizovala usnesení Rady hlavního města o zákazu vjezdu autobusů a minibusů do centra Prahy.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here