Jsme příliš závislí na Asii, uvedl Franz Fehrenbach z Bosche

353
Asii
Franz Fehrenbach / Foto: Robert Bosch GmbH

Evropský automobilový sektor je až příliš závislý na Asii a dalších regionech. Pro list Frankfurter Allgemeine Zeitung to uvedl končící šéf dozorčí rady německého výrobce automobilových součástek Bosch Franz Fehrenbach.

Bosch, který je největší světový dodavatel sektoru automotive, letos otevřel závod na výrobu čipů nedaleko německých Drážďan. Investoval do něj více než jednu miliardu eur. Šlo o největší investici v historii firmy.

„Ano, stali jsme se příliš závislými na jiných regionech a je třeba změnit kurz,“ řekl listu Franz Fehrenbach.

Čína ve výši přebytku obchodní bilance loni překonala Německo

Upozornil, že čipy a bateriové články se v éře elektrických a samořízených vozů stávají nejdůležitějšími automobilovými součástkami. Evropské automobilky je však musejí stále dovážet z Asie, protože výstavba kapacit pro jejich výrobu v Evropě postupuje jen velmi pomalu.

„To není vina politiky, souvisí to s optimalizací nákladů v dodavatelském řetězci,“ upozornil šéf dozorčí rady německé firmy.

Globalizace se vymkla kontrole, říká americký ministr obchodu

Problémy spojené se závislostí evropských automobilek na dodávkách z Asie letos dostal do centra pozornosti globální nedostatek čipů. V jeho důsledku se začala omezovat produkce automobilů. Evropská unie proto spustila programy, které mají přilákat výrobce čipů do Evropy.

Většina německých výrobců je závislá na firmách v Asii

Podle nedávného průzkumu více než polovina německých firem, které podnikají v zahraničí, pociťuje silné problémy ve svých dodavatelských řetězcích a logistice. To je nutí diverzifikovat dodávky, zkracovat doručovací cesty a někdy i přesouvat vlastní výrobu, ukázal v listopadu jeden z průzkumů.

V Německu kolabuje zásobování průmyslu i doprava

Některé německé společnosti nyní představují plány, které by měly jejich závislost na dodávkách z Asie o něco snížit. Německá automobilka Volkswagen například hodlá společně s partnery do roku 2030 postavit šest velkých továren na výrobu bateriových článků. O umístění jedné z těchto továren se uchází Česká republika.

Gigafactory by mohla vyrábět až 800 tisíc baterií do aut ročně

Mezitím velkoobchodní ceny v Německu v listopadu meziročně vzrostly o rekordních 16,6 procenta, jak oznámil spolkový statistický úřad. Růst cen v takzvaném primárním okruhu je v meziročním srovnání nejvýraznější minimálně od roku 1962, kdy se tyto údaje začaly v nynější podobě v Německu sledovat. Největší dopad na meziroční vzestup velkoobchodních cen měly v listopadu ceny produktů z minerálních olejů, kde růst za listopad meziročně dosáhl 62,4 procenta.

Inflace v Německu, ale i v USA

Dlouhodobě prudce zdražují všechny suroviny a meziprodukty. Vliv na růst velkoobchodních cen mají z velké části právě problémy v dodavatelských řetězcích. A promítají se tak i do inflace. Ta v listopadu dosáhla v Německu šesti procent a dostala se tak na maximum od roku 1992.

Kontejner z Číny stojí 441 000 Kč, kontejner do Číny 29 400 Kč

Za rychlým růstem cen, se kterým se Německo stejně jako další evropské státy potýká od léta, je podle statistického úřadu ale více důvodů. Mezi jinými jmenoval ekologické poplatky za oxid uhličitý.

Dodejme, že ne jinak tomu je i ve Spojených státech. Tam míra inflace v listopadu stoupla na 6,8 procenta a je nejvyšší za téměř 40 let. A také na ní se vedle podpor státu a centrální banky podílí zdražování v Asii a výpadky v dodavatelských řetězcích.

–ČTK/DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here