Zatímco v Evropské unii činí podíl elektromobilů na prodejích nových vozů 13,2 procenta, tak v Česku je to pouhých 2,7 procenta. Vyplývá to z aktuálních statistik serveru Čistá doprava a České leasingové a finanční asociace [ČLFA].
Členové ČLFA financují přes čtvrtinu nově prodaných elektromobilů v České republice. A statistiky Asociace hovoří neúprosně. Konkrétně se za tři čtvrtletí letošního roku prodalo v Evropské unii přes 1,1 milionu osobních elektromobilů a jen 4,6 tisíce z nich připadá na Českou republiku.
„Čeští zákazníci si i v důsledku malé státní podpory elektromobility ve srovnání s vyspělými zeměmi trnitě hledají cestu k oblibě těchto bezemisních dopravních prostředků,“ říká Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA.
Přesto věří v obrat trendu. A doufá, že Česko například po vzoru Polska přistoupí časem i k finanční podpoře domácností při nákupu elektromobilů. K tématu se nedávno vyjádřil bývalý náměstek ministra průmyslu, šéf antimonopolního úřadu nebo i ministr vnitra za ČSSD Martin Pecina. Podle něj je elektromobilita v Česku docela špatně pochopena. Říká, že na velkém omylu je ten, kdo si myslí, že kdo má Audi Q7, tak si koupí elektrickou audinu, a ten, kdo má škodovku, si koupí elektrickou škodovku.
„Je to tak, že ten, kdo má Audi nebo BMW, tak si koupí elektrické, protože je to stejně drahé. Ale ten, kdo má Fabii, tak bude jezdit na elektrokoloběžce nebo elektroautobusem. Tak to prostě je,“ uvedl.
Podle Peciny navíc nebude možné nahradit auta se spalovacími motory elektromobily už kvůli tomu, že na to nemáme kapacitu na výrobu elektřiny.
„Tady se totiž nebavíme o tom, že bychom potřebovali dostavět Temelín. Tady se bavíme o tom, že bychom potřebovali postavit čtyři nové Temelíny,“ tvrdí.
Výroba elektromobilů v Česku
Zatímco Česko prodeji elektromobilů nepřeje, v Česku vyrobená elektroauta jdou na odbyt jinde. Za prvních deset měsíců letošního roku se v České republice vyrobilo 1 162 315 osobních vozidel [+16,2 % meziročně], z toho 157 835 elektromobilů. Jejich podíl na tuzemské produkci narostl na 13,6 procenta. Celkem firmy vyrobily 114 024 bateriových BEV a 43 811 plug-in hybridních vozidel.
„Například Škoda Enyaq se stala v říjnu nejprodávanějším elektrickým vozidlem v Německu,“ uvedl jako exportní úspěch výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Druhou pozici obsadil model Audi Q4 e-tron. V celkovém letošním hodnocení se Enyaq v žebříčku nejprodávanějších elektrických vozidel v Německu posunul na celkovou pátou příčku. Ten vede se čtyřiceti tisíci kusy Tesla Model Y. Přibližně deset tisíc kusů na ni ztrácí Volkswagen ID.4. Již pod úrovní dvacet tisíc kusů jsou postupně Volkswagen ID.3 a Fiat 500e. Třeba Tesla Model 3 je v Německu nyní až osmá.
Nabíjení na cestách? Logistická noční můra, říkají řidiči v USA
V Německu nyní skončila státní podpora pro domácnosti, které si pořídí elektromobil. Což se okamžitě projevilo na menším zájmu o elektrické vozy. Například prodeje vozů plug-in hybrid meziročně poklesly o 49 procent. Ale třeba čisté bateriové elektromobily se přesto prodávaly v letošním říjnu lépe než v tom loňském. V součtu měla elektrická vozidla na celkovém trhu s novými osobními vozy v Německu v desátém měsíci letošního roku podíl jen 24,5 procenta. Je to o osm procent méně než loni.
Elektromobily nejedou ani v Americe
Rozporuplné zprávy o prodeji elektromobilů přicházejí i z USA. Na zpomalení růstu prodejů elektroaut v USA nedávno upozornily v článku Automakers Delay Electric Vehicle Spending as Demand Slows The New York Times [NYT].
V období od července do září se v USA prodej elektroaut na celkovém prodeji automobilů podílel osmi procenty, zatímco loni se ve stejném období podílel procenty šesti. Přesto NYT upozornil, že v uplynulých týdnech General Motors [GM], Ford Motors a Tesla zaznamenaly pokles prodejů i náznaky poklesu hospodářské aktivity. Firmy tak oznámily odložení výdajů na investice.
„Je to rána pro plány Bidenovy administrativy pro boj s klimatickými změnami prostřednictvím bezemisních automobilů,“ píší NYT.
Podle průzkumů mají kupci o elektromobily stále zájem. Potýkají se ale s jejich vysokou cenou. Průměrná cena v USA činila v září téměř 51 000 dolarů [cca 1,2 mil. Kč]. To je ve srovnání s loňským zářím, kdy cena činila 65 000 dolarů [cca 1,5 mil. Kč], podstatné snížení. Cena ale zůstává pro mnohé zájemce stále vysoká. Zvlášť, když se kvůli vysokým úrokům splátky úvěrů prodražují. Průměrná úroková sazba úvěru na nákup automobilu je v USA více než osm procent. V roce 2022 se pohybovala na hranici pěti procent.
–DNA–
—
Aktualizace: V průběhu prvního čtvrtletí příštího roku budou moci firmy a živnostníci – pro občany se aktuálně žádná podpora neplánuje – požádat v rámci programu „Záruka Elektromobilita – I. výzva” o finanční příspěvek a bankovní záruku na nákup elektromobilů. Program je financován z Národního plánu obnovy.
El. šroty jen další stupidní rozhodnutí i nařízení neumětelů z Bruselu .. ekřáp má výfuk v elektrárnách na uhlí, plyn, naftu, topné oleje … vzpomeňte řepku do nafty, rozkazem těchto h… se zničilo spoustu čerpadel s motory v ceně 10. mil eur … Až se sami obohatili, tak s velkou slávou tento podvod sami zakázali … Stavby solárů na zelené louce je taky zlodějnou …
Máte na netu další článek o stupiditě pos.anců z EU … Motory kterým E10 nesvědčí a stejně to tito darebo.. v roce 2021 nařídili, no není to EU totalita, co na to zfanatizovaní euhujeři ? Kdopak si na tom opět namastí kapsu ? Podle fialových oveček to bude jen Babiš, jak vše na něho svádí signalista z vatikánské sekty … sebestředný péta z něho má větší strach, než ze svých větrů v kedlubně