Obchodní válka s Čínou je na spadnutí. Stane se obětí autoprůmysl v EU?

534
autoprumysl
Ilustrační foto: Porsche newsroom

Německý ministr hospodářství Robert Habeck [Zelení] jednal s představiteli čínské vlády o nových clech, která schválila Evropská komise na dovoz elektroaut z Číny. Tato cla odmítá nejen Čína, ale i evropský autoprůmysl. 

Evropské komise [EK] tento měsíc rozhodla o uvalení cel na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. To ve výši dodatečných 17,4 až 38,1 procenta, tedy nad rámec stávajících deseti procent. Její rozhodnutí musejí odsouhlasit ještě členské státy.

Zástupci EK dodatečná cla vysvětlili tím, že čínský sektor elektromobility tamní vláda a státem vlastněné banky podporují, a vytvářejí pro ně podmínky, kterým nejsou evropské automobilky s to konkurovat. Čína takové opatření odmítla a pohrozila odvetou. O věci mají ještě jednat čínský ministr hospodářství Wang Wentao a eurokomisař Valdis Dombrovskis.

Tuzemské automobilky odmítají cla na čínské elektromobily

Čína v reakci na rozhodnutí EK již oznámila, že i ona uvalí vyšší cla na dovoz všech evropských aut. To znamená, že je uvalí i na auta se spalovacími motory. A nejde jen o samotný obchod s auty. Pokud by Evropa skutečně uvalila vyšší cla na dovozy čínských elektroaut, doplatí na to i evropský autoprůmysl. Ten je nejenže závislý na dodávkách surovin a komponentů z Číny, ale v Číně auta a komponenty i vyrábí a vozí je do Evropy.

„Čína podnikne všechny kroky k tomu, aby ochránila legitimní práva a zájmy čínských firem,“ uvedla v reakci Národní komise pro rozvoj a reformu, která je nejvyšším čínským plánovacím orgánem.

Její představitelé dodali, že evropská cla navíc protiřečí snahám o ochraně klimatu. Čínský ministr obchodu Wang na setkání s Habeckem Evropskou unii obvinil z porušování pravidel Světové obchodní organizace [WTO].

Tématu se v článku EU „China and European Union Agree to Talks in Bid to Head Off Trade War“ věnuje americký list The New York Times [NYT]. A ten mimo jiné píše: Obě strany hledají cestu, jak se vyhnout obchodní válce, protože v sázce jsou miliardy dolarů.

Jednání mezi Německem a Čínou neběží hladce

Podle NYT se aktuální jednání odehrávají hlavně mezi Němci a Číňany a nejdou hladce. To proto, že německý vicekancléř a ministr hospodářství Robert Habeck dodatečná evropská cla na čínská elektroauta obhajuje. A obhajoval je i po jednání v Pekingu.

„Tyto tarify nejsou represivní,“ řekl a argumentoval tím, že navrhovaná cla mají vykompenzovat dotace čínské vlády, které porušují pravidla WTO.

My přece nemáme zájem se pustit s Číňany do křížku, říká Ivan Hodáč

Naopak podle Číny pravidla WTO nedovolují využívat cla k vykompenzování dotací. Čína popírá tvrzení o tom, že nepřiměřeně podporuje výrobce elektroautomobilů. Tvrdí, že její vedoucí pozice na světovém trhu je výsledkem efektivní výroby a inovací. To mimochodem podporují i mnozí odborníci [více v článku výše, pozn. red.] ze sektoru automotive. Podle nich Čína podporuje mnohem více jiné průmyslové sektory než svůj autoprůmysl.

Čínský a evropský autoprůmysl je úzce provázaný

NYT konstatují, že není ani jasné, co by měla obchodní jednání mezi Čínou a EU přinést. Zvlášť, když situaci komplikuje skutečnost, že automobilový sektor v Číně a Evropě je úzce provázaný. A to platí i pro obchod.

Peking již v roce 1980 dovolil německým automobilkám v čele s Volkswagenem vyrábět automobily v Číně. Tim se evropský automotive vyhnul tehdejšímu dovoznímu 100% clu. Po vstupu Číny do WTO se cla ale snížila na 25 procent a do roku 2018 na 15 procent ve snaze zabránit problémům v obchodování v době Trumpova prezidentského úřadu v USA.

Evropské firmy se bojí, že politika EU zhorší vztahy s Čínou

Vedle 15% cla Čína však také inkasuje 10% daň od kupců automobilů se spalovacími motory. Kupci sportovních automobilů s motory o velkém objemu, které jsou hlavní položkou dovozu, platí navíc dodatečnou daň ve výši 40 procent.

Není pak výjimka, když některé čínské a evropské automobilky mají společné vlastníky. Anebo to, že společně pracují na vývoji. To stejné platí pro autoprůmysl v USA.

Americký závod na baterie postaví Ford s čínskou firmou CATL

Spolupráce s EU a USA podnítila čínský autoprůmysl k tomu, aby doma vybudoval tucty nových závodů na elektroautomobily. A staví další. Podpora čínské vlády je tak přirozená, protože ekonomika v Číně je v principu a historicky politickou záležitostí.

„Čínská ekonomika se zakládá na příkazech. […] Když posloucháte čínské politiky, často používají jednu konkrétní politickou frázi. Mluví o ekonomickém nacionalismu. A ekonomický nacionalismus, to je státem řízený kapitalismus. Prosazují politiku ´společné prosperity´. Když posloucháte Si Ťin-pchinga, mluví o společné prosperitě. Ve finále ale mluví o přerozdělování příjmů,“ vysvětlil v nedávném podcastu FinTag Global Head of Multi-Asset Solutions společnosti Amundi John O’Toole.

Zpět k autům: Čína už oznámila odvetné kroky

Čínská státem ovládaná média uvedla, že čínský automobilový průmysl požádal tamní ministerstvo hospodářství o zvýšení cel na dovoz vozů se spalovacím motorem z Evropy. To by postihlo zvláště německé automobilky, píše NYT. Což by dopadlo i na český, slovenský, ale i třeba maďarský autoprůmysl. A nejen ten. Problém by měla i Itálie, která vyváží do Číny luxusní automobily se spalovacím motorem, Ferrari a Lamborghini.

Evropa jde do boje. Bez Číny či Ruska ale zbraně vyrábí jen obtížně

A navíc: Čínské ministerstvo hospodářství již v lednu podniklo první „varující kroky“. Zavedlo cla na dovoz koňaku a dalších vinných pálenek dovážených zejména z Francie. Tedy ze země, která zvýšení cel na čínské elektroautomobily prosazuje vůbec nejvíce.

Další hrozby se stahují i nad dovozem vepřového masa. Je to přitom Španělsko, které je největším evropským vývozce vepřového do Číny. I na toto maso chce Čína uvalit vyšší cla kvůli dodatečným clům na její auta.

Čína apeluje na Německo. Habeck kritizuje Čínu

NYT uvádí, že čínský ministr hospodářství Wang vyzval Německo, aby pomohlo zastavit snahu Evropské komise o zvýšení cel na čínská elektroauta.

„Existuje naděje, že Německo bude hrát v Evropské unii aktivní roli a napomůže sbližování Unie a Číny,“ uvedl ministr.

USA zavádějí cla na produkci z Číny, kterou doma samy podporují

Problém ale je, že německý ministr Habeck hned na to kritizoval Čínu za to, že dodává do Ruska zboží civilní a vojenské povahy. A tak podporuje Rusko ve válce proti Ukrajině.

„Čínský obchod s Ruskem se loni zvýšil o více než 40 procent a polovina dodaného zboží může být využita jak v civilním, tak vojenském sektoru. Je to zboží technické povahy, které lze užít ve válce, a to musí být zastaveno,“ uvedl německý ministr.

V Německu se ozývají hlasy žádající předčasné volby

Možná i proto se podle NYT ministr a místopředseda německé vlády Habeck, který navštívil několik čínských hospodářských ministerstev, vůbec nesetkal s premiérem Li Čchiangem.

Čínský autoprůmysl se prosadil, vědí odborníci

Čína představuje největší trh automobilů na světě. V posledních pěti letech dovážela téměř polovinu produkce německých automobilek. Což už ale není pravda. Čínské automobilky dominují světové produkci elektroaut a plug-in hybridů, které se na objemu prodeje aut se spalovacími motory v Číně podílejí jednou polovinou.

Volkswagen jako jednička v Číně skončil. Nahradila ho čínská BYD

NYT konstatují, že mnoho čínských nejbohatších zákazníků stále upřednostňuje německé značky. Například firma Mercedes prodává v Číně svých luxusních automobilů Maybach více než ve všech ostatních zemích dohromady.

Amerika dotacemi pro výrobce autobaterií zametla s Evropou

Německé automobilky také provozují s čínskými firmami podniky na kompletaci automobilů. Jak už bylo řečeno, Volkswagen nadále investuje do výrobních kapacit v Číně a snižuje počet dělníků ve svých domácích továrnách. I proto je Německo hlavním partnerem Číny ve snaze zabránit uvažovanému zvýšení cel, píše NYT.

Německo s Čínou v minulosti spolupracovalo

A není to poprvé, kdy Německo pod tlakem Číny intervenovalo ve prospěch Číny. Stalo se tak již v roce 2013, kdy EU chtěla zvýšit cla na dovoz čínských solárních panelů. Když k tomu došlo, Číňané přemístili výrobu do Evropy a jejich evropští výrobci zkrachovali. Evropští oponenti zvýšení cel na čínské elektroautomobily argumentují, že to samé teď hrozí evropským automobilkám.

Jak to přijde, že Čína ovládla trh solárů?

Avšak k tomu, aby ke zvýšení cel na čínská elektroauta nedošlo, musí Čína přesvědčit většinu členských zemí Evropské unie. To proto, aby návrh EK zamítly. Otázkou je, zda se jim to podaří. To navzdory tomu, že už je celkem jisté, že čínská protiopatření kvůli vyšším clům na jejich elektroauta poškodí jejich ekonomiky.

Michal Achremenko

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here