Škoda Auto vyrábí víc než loni. I tak ale český autoprůmysl ztrácí

540
skoda
Foto: Škoda Auto

Od začátku letošního roku do konce srpna se vyrobilo na linkách tuzemských producentů celkem 953 433 osobních automobilů, meziročně o 2,1 procenta méně. Propad by byl ještě hlubší, pokud by nezvedla výrobu Škoda Auto.

Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP]. I přes meziroční pokles výroby aut v Česku jeho zástupci mluví zejména o letních měsících jako o úspěchu. A to proto, že tuzemské automobilky vyrobily rekordní množství aut i navzdory pravidelným celozávodním dovoleným, preventivním údržbám a modernizaci robotických systémů.

V červenci sjelo z linek 85 969 vozidel [+4,1 % meziročně], v srpnu 120 036 vozidel [+2,9 %]. Celková produkce v letních měsících tím dosáhla 206 005 automobilů, to je o 6 755 kusů [+8,3 %] více než ve stejném období loňského roku.

„Jako velmi dobrou zprávu vnímám, že navzdory ochlazení na hlavních evropských trzích, několika odstávkám v nošovickém Hyundaii i tradičním omezením provozu během léta se v letních měsících podařilo překonat výsledky loňského rekordního roku,“ uvedl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP.

Podle něj to vylepšuje snížený objem výroby z počátku letošního roku. Další dobrá zpráva pak zní, že se výrazně zvýšil i počet vyrobených elektromobilů [+105,3 %]. Celkem se v Česku vyrobilo 140 933 čistě elektrických a 42 529 plug-in hybridních osobních vozidel.

Loni po dvou letech růstu znovu propadla produkce autoprůmyslu

Vysoký nárůst zaznamenal také segment elektrobusů, jehož výroba meziročně vzrostla o více než 416 procent na 253 kusů. Ostatně osmiměsíční produkce autobusů přidala meziročně 21,8 procenta. Autobusů se vyrobilo 3 538 kusů. To především zásluhou vysokomýtského Iveca.

Jak si letos stály tuzemské automobilky

Největší domácí výrobce, Škoda Auto, i letos pokračoval na vlně skvělých výsledků. Ve svých tuzemských závodech v lednu až srpnu vyrobila automobilka celkem 610 274 osobních vozů, to je o více než 2,0 % více než loni.

„V Česku je pro automotive rozhodující výkon Škody Auto, který je velmi dobrý, až bezprecedentní,“ okomentoval výkon Škody Auto v nedávném rozhovoru pro FinTag Oldřich Vlček, majitel a ředitel české firmy na výrobu dílů pro automobilky KV Final.

K dobrému výsledku největší tuzemské automobilky výrazně přispěl segment elektromobility. Tam produkce vozů s bateriovými pohony vzrostla o 164,6 procenta. Celkem jich Škoda vyrobila 136 019, tedy 22,3 procenta z celkové produkce. Z toho bylo 116 936 čistě elektrických a 19 088 plug-in hybridních modelů.

Škoda Auto jede. I nadále patří k nejvýkonnějším v koncernu VW

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo v prvních osmi měsících vyrobeno celkem 193 940 vozidel. To je o 30 110 vozidel méně než ve stejném období loňského roku. Do nižšího počtu vyrobených vozidel se propsaly dočasné srpnové odstávky výroby. Z celkového počtu zhotovených vozidel mělo 24 002 čistě elektrický a 23 441 plug-in hybridní pohon. Elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily více než 24,4 procenta celkové produkce tuzemské automobilky.

Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v uváděném období celkem 149 219 automobilů, tedy o 1,4 procenta vozidel méně než ve stejném období minulého roku. Více než polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HEV.

Analýza autoprůmyslu: Čína jde rychle dopředu, Evropa zaostává

„Počty vyrobených vozidel nejen s hybridními, ale i čistě elektrickými pohony se budou v budoucnu v Kolíně zvyšovat. A to díky oznámené investici v hodnotě 17 mld. Kč do rozšíření českého závodu, ve kterém bude Toyota vyrábět svůj první plně elektrický vůz v Evropě,“ upozornili zástupci AutoSAP na nedávno podepsanou investiční smlouvu.

Deregulace dekarbonizace je nutná

Podle Zdeňka Petzla i přesto, že výroba aut v Česku nevykazuje výrazné propady, je nutná revize unijních regulací pro automobilový průmysl. Dekarbonizace musí odpovídat reálné poptávce zákazníků a nesmí svazovat a poškozovat výrobce, uvedl.

Za příklad poslouží aktuální zpráva. Německý automobilový koncern Volkswagen oznámil, že omezí produkci v dalších svých dvou německých továrnách, tentokrát na výrobu elektromobilů. Důvodem je podle agentury Bloomberg skutečnost, že poptávka po elektrovozech zaostává za očekáváním.

„V Německu je vše umocněno vysokými mzdami, špatnou konkurenceschopností,“ vysvětlil pro FinTag Oldřich Vlček z KV Final s tím, že v Německu se situace od té naší výrazně liší.

I pro USA je politika D. Trumpa velký hazard, říká šéf české firmy, která v USA vyrábí

„Dějí se velké změny v celém automotive. Staří zavedení dodavatelé musí reagovat na pokles poptávky a hledat nové příležitosti, přeskupovat kapacity, uzavírat nebo prodávat nevýdělečné závody,“ dodává.

Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá

Továrna koncernu Volkswagen ve Cvikově pozastaví produkci kvůli slabé poptávce po elektromobilu Audi Q4 e-tron. Závod v Emdenu, který vyrábí elektromobily ID.4 a ID.7 značky Volkswagen, už zkrátil pracovní dobu zaměstnanců. A předpokládá se, že na několik dnů zcela přeruší produkci, uvedla agentura Bloomberg.

–RED–

4 KOMENTÁŘE

  1. Elektrifikace dopravy pošle spoustu automobilek do úpadku a zániku. Profitovat bude několik nejlepších výrobců v elektro…To je prostě fakt. Čína si namastí kapsu přímo parádně na solárních panelích,elektrických autech,baterových úložištích a taky na větrných elektrárnách.Evropu čeká smutná budoucnost v podobě velké nezaměstnanosti a výpadcích v dodávkách elektřiny.Ursula bude zřejmě agent placený přímo z Číny.Jinak si nelze vysvětlit její podporu Číny!

    • Ono to fakt vypadá, že ti co tak protlačují Green deal se nechali zkorumpovat Čínou. Ten Green deal je šitý přímo na míru Číně. I ty povolenky pomáhají bohatnout Číně. Brusel dokonce kopíruje agendu Číny na totální elektronickou šmírovací kontrolu všech občanů EU. Ještě chybí zavést systém sociálního kreditu po vzoru Číny, ale k tomu se určitě ještě dostaneme.

    • No, na první pohled to tak vypadá, že jsu placení agenti, ale není tomu tak. Je to prostě ideologie postavená na důležité ochraně přírody a jak se to rozjede, nelze to tak snadno zastavit.
      Pokusím se vám to vysvětlit na zákonu o shromažďování. Nikdo nám nenařizuje, s kým se máme setkat, ale když byste chtěl zorganizovat, i nevědomky, uliční shromáždění, potřebujete povolení. Je to proto, protože v genech máme to, co nám dovolilo přežít (obrana, lov), že když je člověk v davu, ztrácí zábrany. Bylo to nutné, nám to tak do genů zakódovat. Vytvářelo to pro jedince obrovské výhody. Ubránil se, nalovil. A když lovíte a bojujete, nemůžete se ohlížet na následky. To lidi v davu i dnes dělají, že jsou jak vyměnění.
      Takže když se vytvoří i ideologické uskupení, jedinci požívají velkých výhod a dobrovolně z něj hromadně nevystoupí. Proto jsou důležité volby, které je od tam doslova vykopou. A protože to vědí, jede tak brutální kampaň. Dezolát, xenofob, rasista, protisystémový týpek (zrovna toto ovšem sedí) a podobně.
      Rudí to měli stejně tak. Bohužel si nevzpomínám na jméno toho pána, ale ještě ho zřetelně vidím, jak v roce 1990 burcoval. Lidi máme demokracii, musíte si ji pečlivě hlídat. Věděl jak se věci mají. Skoro nikdo však nechápal, o čem to mluví. Už ji máme, tak co, byl obecný názor.
      A pak to souvisí s mocí. V Lidovkách, to je ještě neměl Babiš, dávali rozhovory s různými znalými a chytrými lidmi a jeden z nich tam popisoval, jaký vliv má na mozek pocit moci. Že prý stejný jako Heroin. A popisoval tam, jak politici skutečně psychicky a dokonce i fyzicky trpí, když jsou volbami odejiti. A měl pravdu, protože když vidíte, co vše proto, aby byli opět u moci provádějí, tak si řeknete, že byste se k tomu sám nikdy nesnížil. Ale drogový závislák se chová stejně tak, aby dostal svoji dávku. Tím chci říci, že vidina peněz za tím vždycky není. Ty se jen k funkci nabalují.
      Já to vidím na rozjetý vlak, kdy každý vidí, kam to jede, ale na politický výskok ven už jede příliš rychle. A namlátit si politická ústa nechce nikdo. Ani paní Uršula. Jako řešení se dnes postupně formuje parta, která rozjetému vlaku zatím sype písek do ložisek. Uvidíme, kdy ji volici dostanou k řídicí páce. Hlavně tedy k brzdicí páce.

  2. Vyznavačka NSDAP vondeleyno je peklem-zlem pro Evropu, plánovaná její nástupkyně Kallasová bude ještě horší čarodějnicí. Evropu na vrchol asi dostanou jen ekon. nájezdníci z Afriky, UA, Asie … Důstojnice Stasi Merkel nedávno řekla ..nic bych na svých rozhodnutích neměnila ani dnes .. Německo tím i Evropa opět spadne na level malíře pohlednic Adolfa .. na kterého se opět čeká nebo jak to bude ? Jeden takový somravý kecálista, taky plný koksu vyrůstá v Kyjevě i za pomoci „politiků“ z EU-EK.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here