Od začátku letošního roku do konce srpna se vyrobilo na linkách tuzemských producentů celkem 953 433 osobních automobilů, meziročně o 2,1 procenta méně. Propad by byl ještě hlubší, pokud by nezvedla výrobu Škoda Auto.
Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP]. I přes meziroční pokles výroby aut v Česku jeho zástupci mluví zejména o letních měsících jako o úspěchu. A to proto, že tuzemské automobilky vyrobily rekordní množství aut i navzdory pravidelným celozávodním dovoleným, preventivním údržbám a modernizaci robotických systémů.
V červenci sjelo z linek 85 969 vozidel [+4,1 % meziročně], v srpnu 120 036 vozidel [+2,9 %]. Celková produkce v letních měsících tím dosáhla 206 005 automobilů, to je o 6 755 kusů [+8,3 %] více než ve stejném období loňského roku.
„Jako velmi dobrou zprávu vnímám, že navzdory ochlazení na hlavních evropských trzích, několika odstávkám v nošovickém Hyundaii i tradičním omezením provozu během léta se v letních měsících podařilo překonat výsledky loňského rekordního roku,“ uvedl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP.
Podle něj to vylepšuje snížený objem výroby z počátku letošního roku. Další dobrá zpráva pak zní, že se výrazně zvýšil i počet vyrobených elektromobilů [+105,3 %]. Celkem se v Česku vyrobilo 140 933 čistě elektrických a 42 529 plug-in hybridních osobních vozidel.
Loni po dvou letech růstu znovu propadla produkce autoprůmyslu
Vysoký nárůst zaznamenal také segment elektrobusů, jehož výroba meziročně vzrostla o více než 416 procent na 253 kusů. Ostatně osmiměsíční produkce autobusů přidala meziročně 21,8 procenta. Autobusů se vyrobilo 3 538 kusů. To především zásluhou vysokomýtského Iveca.
Jak si letos stály tuzemské automobilky
Největší domácí výrobce, Škoda Auto, i letos pokračoval na vlně skvělých výsledků. Ve svých tuzemských závodech v lednu až srpnu vyrobila automobilka celkem 610 274 osobních vozů, to je o více než 2,0 % více než loni.
„V Česku je pro automotive rozhodující výkon Škody Auto, který je velmi dobrý, až bezprecedentní,“ okomentoval výkon Škody Auto v nedávném rozhovoru pro FinTag Oldřich Vlček, majitel a ředitel české firmy na výrobu dílů pro automobilky KV Final.
K dobrému výsledku největší tuzemské automobilky výrazně přispěl segment elektromobility. Tam produkce vozů s bateriovými pohony vzrostla o 164,6 procenta. Celkem jich Škoda vyrobila 136 019, tedy 22,3 procenta z celkové produkce. Z toho bylo 116 936 čistě elektrických a 19 088 plug-in hybridních modelů.
Škoda Auto jede. I nadále patří k nejvýkonnějším v koncernu VW
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo v prvních osmi měsících vyrobeno celkem 193 940 vozidel. To je o 30 110 vozidel méně než ve stejném období loňského roku. Do nižšího počtu vyrobených vozidel se propsaly dočasné srpnové odstávky výroby. Z celkového počtu zhotovených vozidel mělo 24 002 čistě elektrický a 23 441 plug-in hybridní pohon. Elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily více než 24,4 procenta celkové produkce tuzemské automobilky.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v uváděném období celkem 149 219 automobilů, tedy o 1,4 procenta vozidel méně než ve stejném období minulého roku. Více než polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HEV.
Analýza autoprůmyslu: Čína jde rychle dopředu, Evropa zaostává
„Počty vyrobených vozidel nejen s hybridními, ale i čistě elektrickými pohony se budou v budoucnu v Kolíně zvyšovat. A to díky oznámené investici v hodnotě 17 mld. Kč do rozšíření českého závodu, ve kterém bude Toyota vyrábět svůj první plně elektrický vůz v Evropě,“ upozornili zástupci AutoSAP na nedávno podepsanou investiční smlouvu.
Deregulace dekarbonizace je nutná
Podle Zdeňka Petzla i přesto, že výroba aut v Česku nevykazuje výrazné propady, je nutná revize unijních regulací pro automobilový průmysl. Dekarbonizace musí odpovídat reálné poptávce zákazníků a nesmí svazovat a poškozovat výrobce, uvedl.
Za příklad poslouží aktuální zpráva. Německý automobilový koncern Volkswagen oznámil, že omezí produkci v dalších svých dvou německých továrnách, tentokrát na výrobu elektromobilů. Důvodem je podle agentury Bloomberg skutečnost, že poptávka po elektrovozech zaostává za očekáváním.
„V Německu je vše umocněno vysokými mzdami, špatnou konkurenceschopností,“ vysvětlil pro FinTag Oldřich Vlček z KV Final s tím, že v Německu se situace od té naší výrazně liší.
I pro USA je politika D. Trumpa velký hazard, říká šéf české firmy, která v USA vyrábí
„Dějí se velké změny v celém automotive. Staří zavedení dodavatelé musí reagovat na pokles poptávky a hledat nové příležitosti, přeskupovat kapacity, uzavírat nebo prodávat nevýdělečné závody,“ dodává.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
Továrna koncernu Volkswagen ve Cvikově pozastaví produkci kvůli slabé poptávce po elektromobilu Audi Q4 e-tron. Závod v Emdenu, který vyrábí elektromobily ID.4 a ID.7 značky Volkswagen, už zkrátil pracovní dobu zaměstnanců. A předpokládá se, že na několik dnů zcela přeruší produkci, uvedla agentura Bloomberg.
–RED–