Německá automobilka BMW tento týden slavnostně otevřela novou továrnu na výrobu elektromobilů v maďarském městě Debrecín. Investice do továrny činí dvě miliardy eur [cca 49 miliard Kč] a zahrnují i závod na baterie.
Informuje o tom agentura APA. Nová továrna nyní zaměstnává dva tisíce lidí, její produkce by měla činit 150 000 vozů ročně. Komplex zahrnuje 22 budov na ploše 400 hektarů a patří k největším závodům automobilky BMW. Maďarský premiér Viktor Orbán ve svém projevu při slavnostním otevření označil továrnu za „fantastickou a úžasnou“.

„My Maďaři máme rádi rychlost, agresivní řazení, rádi jezdíme napříč zemí, ale očekáváme také stabilitu a bezpečnost. BMW je přesně takové auto,“ prohlásil.
„Naše vysoce efektivní a ergonomická montážní linka se okamžitě a bez problémů rozběhla,“ řekl Hans-Peter Kemser, výkonný ředitel závodu BMW Group Debrecín s tím, že montážní linka je srdcem každé moderní automobilové továrny.
Automobilový průmysl je důležitou součástí maďarské ekonomiky. Továrny mají v zemi také například německé automobilky Mercedes-Benz a Audi. Avšak nejen ty. Do země směřují i čínské investice. Továrnu v Maďarsku provozuje největší výrobce elektromobilů, čínská automobilka BYD, a rovněž jeden z největších světových výrobce baterií do aut, čínská společnost CATL.
O výstavbě čínské automobilky v Maďarsku
Čínská automobilka BYD nově staví továrnu v maďarském Szegedu. Už v příštím roce by měla vyrábět stovky tisíc aut ročně. Letos ale oznámila změnu programu. I když měla být její továrna jednou z hlavních pro výrobu aut do Evropy, Číňané se nakonec více soustředí na vybudování nové továrny v Turecku. Klíčovým faktorem jsou výrazně nižší mzdové náklady v Turecku ve srovnání s EU.
Rozhodnutí výrobci ale přináší i daňové výhody. Evropská unie nedávno zavedla dodatečná cla na elektromobily dovážené z Číny, která u BYD činí 17,4 procenta navíc k základní 10% sazbě. Turecko s EU ale má celní unii, což umožňuje vývoz vozidel vyrobených na jeho území do Evropy bez těchto cel.
Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko
V maďarském závodě se počítá s výrobou modelů Atto 3 a Dolphin, případně nového levného modelu Seagull. Turecká produkce se zaměří na elektrický SUV model Seal U, vůz Sealion 5 a hybridní modely Seal U DM-i a Seal 06 DM-i.
Výstavbu obrovské továrny v Maďarsku už dříve oznámil i čínský výrobce baterií CATL. Továrna má stát v maďarském Debrecínu. Tato investice má hodnotu 7,3 miliardy eur [cca 183 mld. Kč]. V Maďarsku staví CATL svoji druhou evropskou továrnu. V lednu 2023 zahájil provoz své první evropské továrny v Německu. Podle analytiků se de facto jedná o identické výrobní závody. Další továrnu staví pro automobilku Stellantis ve Španělsku. Obdobné továrny buduje i s americkými automobilkami v USA.
Čínský CATL jde na burzu v Hongkongu, aby zaplatil fabriku v Maďarsku
Aby měla společnost peníze na výstavbu nových fabrik, oznámila vstup na burzu v Hongkongu. Což letos v květnu i udělala. Její akcie okamžitě stouply o bezmála 20 procent. Firma z jejich nabídky získala v přepočtu přes sto miliard korun.
Čínská společnost CATL, která vznikla v roce 2011, vyrábí více než třetinu baterií pro elektromobily prodávaných po celém světě. Baterie dodává automobilkám Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Toyota, Honda a Hyundai.
Docela stranou nezůstává ani Česko
Investici v celkové hodnotě 17 miliard korun v Česku tento měsíc oznámila automobilka Toyota. Ta chce rozšířit svůj výrobní závod ve středočeském Kolíně. Jako svůj úspěch to prezentoval premiér Petr Fiala [ODS] a ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček [STAN]. Oba si na tom připsali velké zásluhy.
Továrna v Kolíně díky investici přijme 245 nových zaměstnanců. Na financování nové výrobní linky poskytne vláda pobídku až 64 milionů eur [cca 1,6 mld. Kč] do závodu na montáž baterií.
„Projekt na bázi pokročilých technologií posílí naši přítomnost na evropském trhu a přispěje k přechodu na čistší a účinnější řešení dopravy,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Toyota Motor Europe Jošihiro Nakata.
Škoda Auto vyrábí víc než loni. I tak ale český autoprůmysl ztrácí
Kolínská automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic [TMMCZ] utržila z prodeje výrobků a služeb v hospodářském roce 2024, tedy od dubna 2024 do konce letošního března, 76,2 miliardy korun. V předchozím hospodářském roce to bylo 73,6 miliardy korun. Výsledek hospodaření po zdanění činil 2,96 miliardy korun, v předchozím období to bylo 2,46 miliardy korun.
–DNA–











































Původně jsem byl elektroautům velmi příznivě nakloněn, ale vystřízlivěl jsem. Od borníci vědí, že nejekologičtější je spalocák na benzin, tzv. Atmosféra. V elektroautě si když uváznete v koloně, třena po havárii, asi moc topit nebudete. alektroauto prý nelze odtáhnout. Musí se naložit. Obrovská hladina elektrosmogu v kabině. Stávající baterky vydrží max 10 let. Výměna je drahá, proto se na vrakovištích hromadí použitá elektroauta. Hořlavost, neuhasitelnost, pokles výkonu při teplotách pod bodem mrazu, baterie jsou přetěžké a není dost zdrojů elektřiny pro dobíjení velkého množství elektroaut. Čili jestliže přijde boom elektroaut, počkáme si a pak budou nové perspektivy, nařízení, opatření: elektroauta budou létat v příslušných výškách nad zemí (spíše asi s využitím energie volné, gravitační), auta se budou sdílet, a později budou řízena umělou inteligencí – invalidé, důchodci, by si v tom mohli libovat. Pasažér nemá odpovědnost za škody, ze bezpečnost a neplatil by si odpovědnost za škody způsobené provozem motorového vozidla, asi by platil jen své pojištění pro případ úrazu a smrti. I někteří podnikatelé by to přivítali, protože by se za letu autem mohli věnovat práci s počítačem nebo spát, nebo sexovat. Sion-vedení EU chce odstranit řízení aut jednotlivci. Vlastě by byli řidiči jako takoví, na vymření, a psaní pamětí. A EU je nereformovatelná.
Ovšem jistý optimismus přinášejí tyto informace ohledně baterií: Čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL), která je největším světovým výrobcem baterií pro elektromobily, opět posouvá hranice. A to o dost. Na autosalonu v Šanghaji představila vylepšenou baterii, která slibuje výrazně delší dojezd než technologie konkurenčního BYD.
Nová baterie má podle informací CNN umožnit dojezd 500 mil, tedy přes 800 kilometrů, přitom má být za pouhých pět minut rychlodobíjení připravena na víc než 510 kilometrů!
Konkurenční gigant BYD nyní šokoval stejným časem, jeho baterie má ale po pěti minutách umožnit dojezd kolem 400 kilometrů. A rozdíl 110 km je dost značný.
Čínský výrobce v Šanghaji představil ještě jednu velkou novinku – sodíko-iontovou baterii Naxtra, která má být dostupnější a bezpečnější alternativou k současným bateriím na bázi lithia a olova.
Díky využití dostupného sodíku slibuje hlavně nižší výrobní náklady, což by mohlo vést k zlevnění elektrických vozidel. Zároveň firma zdůrazňuje bezpečnost a stabilitu a uvedla, že baterie může fungovat v extrémních povětrnostních podmínkách a je méně náchylná k výbuchu či požáru po kolizi než tradiční lithiové baterie. Další příklad: Prvním masově vyráběným vozem využívajícím baterií s částečně pevným elektrolytem má každopádně být druhá generace MG4, nyní představená. Baterie dodávaná méně známým výrobcem Qingtao Energy má mít jen 5 % kapalného elektrolytu. Podle MG prošla úspěšně náročným testováním, včetně 360° testu propíchnutí. Specifická energie je 180 Wh/kg a v MG4 by baterie měla poskytnout dojezd 537 kilometrů, i když dle tamního cyklu CLTC. Lépe má fungovat v chladném počasí a podle MG nabídne o 13,8 % lepší dojezd v teplotách kolem -7 °C, ve srovnání s porovnatelnou LFP baterií. A aby nebyl optimismus příliš veliký: bylo zjištěno že se při nabíjení elektroaut vytváří velké množství škodlivin. Osobně budu přednostňovat motory spalovací, které jsou už velmi moderní, perspektivní, a mají i minimum škodlivin. Byl objeven nový cyklus ohledně hospodaření s palivem, a energeticky účinný. Jeden z mých snů je, že budu mít auto s Wankelovým motorem, ale ten má ještě dost slabou životnost a je dost drahý.