SUV jsou prokletím nejen našich měst. Jejich řidiči by měli platit

9443
SUV
Foto: Pixabay.com

Obvykle nefandím hamižným radnicím, ale přece jen jedna výjimka existuje. A týká se SUV! O co jde, popisuje ve svém komentáři v listě The Spectator Ross Clark. Jeho text pro FinTag přeložil Michal Achremenko.

Nefandím řidičům velkých SUV z Cardiffu, kteří si stěžují, že musí platit vyšší poplatek za parkování. Tak to zavedla tamní radnice vedená Labouristy. A zdá se, že se stane vítaným příkladem pro radnice ostatních měst. Řidiči automobilů, jejichž hmotnost přesahuje 2,4 tuny, zaplatí víc za parkování. A řidiči, jejichž automobil má hmotnost vyšší než 3,6 tuny, nedostanou parkovací povolení vůbec.

O kolik přesně bude poplatek vyšší, se ještě upřesní. Radnice zatím odsouhlasila fakt, že to bude více. Doposud činí parkovací poplatek v Cardiffu 35 liber [cca 970 Kč] ročně. Ve srovnání s výší nájemného je to směšně málo.

Parkování na Letišti Václava Havla vyjde i na 740 Kč za osm dní

Konečně tedy jedna radnice vytáhla do boje s nadměrnými automobily. Proč by jejich majitelé neměli platit více, když jejich miláčci zaberou více místa na silnicích? Na parkovišti? A ještě poškozují vozovku? Tak by to mělo fungovat v tržním hospodářství. Přece ten, kdo si pronajme stometrový byt, zaplatí víc než za byt poloviční. Za velký pokoj v hotelu také zaplatíte více než za malý. A tak je absurdní, že zrovna majitel Range Roveru, jehož miláček na parkovišti zabere místo pro dvě auta, platí stejně vysoký poplatek jako řidič Fiatu 500. Ten řidič „fiátku“, který na plném parkovišti už ani nezaparkuje.

SUV jsou prokletím našich měst

Na SUV nejsou dimenzována naše parkovací místa a naše uličky jsou jim těsné. Kdysi nám stačily, ale teď mají nadměrné automobily problém jimi projet a zaparkovat. V mnoha případech pak zaparkují na chodníku. Zdá se, že Labouristům je to trapné zakázat, i když to slibují. Navzdory tomu, že v Londýně je to už 51 let zakázáno.

Elektroautomobily byly několik let od poplatků osvobozeny. Až do dubna letošního roku jste mohli jezdit třítunovým elektrovozidlem bez placení silniční daně a jen s 5% daní z přidané hodnoty ze spotřebované elektřiny. To, pokud jste automobil nabíjeli doma. Není proto divu, že máme silnice samý výmol, když řidiče motivujeme k nákupu těžšího auta a v mnohých případech je ještě osvobodíme od poplatků určených na jejich údržbu.

Elektrický Hummer! Zbláznili jsme se už docela?

Pak se těžko obhajuje povolení vjezdu aut do centra měst, když se tam ale i tak vecpou SUV. A pokud chcete proklínat den, kdy nebudete do města vpuštěni, jděte a kupte si SUV.

Návrh cardiffské radnice

Návrh cardiffské radnice nemá nic společného s honem na řidiče SUV. Snad si někdo nemyslí, že ty by snad donutilo vzdát se svých třítunových miláčků jen to, že by místo 35 liber za roční povolení k parkování platili 70 liber? Zpoplatňování prostoru v našich městech se musí promyslet komplexně.

Radnice vybírají daně za obsazenou plochu. Ale tu platíme v nájmu a hypotéce. Za pouhých 35 liber ročně ale mohou obyvatelé Cardiffu na celý rok obsadit několik metrů čtverečních ulice. Ti jistě namítnou, že povolení k parkování platí v městské dani, ale tak to není. Mnoho obyvatel měst automobil totiž nevlastní, a tak nepotřebují povolení k parkování. Rodiny bez automobilu tak masivně dotují rodiny s automobilem. Zatímco jejich sousedé na ulici parkují se svými SUV.

Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují nejraději

Spravedlivé by bylo, kdyby se snížila městská daň a zátěž by se přenesla na uživatele ulic. Městskou daň by nahradila daň z pozemku, která by byla uvalena na silnice. Úplně stejně jako je uvalena na soukromou půdu. Navíc by lidé, kteří využívají parkovací povolení, platili i komerční nájem. Tak jako ho platí na placených parkovištích. A výše této renty a pozemková daň by se odvozovala od plochy obsazené automobilem.

Motoristé, zvlášť vlastníci SUV, by frflali [remcali, pozn. red.]. Žádná vláda by se ale nemusela obávat politických důsledků tohoto rozhodnutí. Vydělá na něm prostě víc lidí, protože mimořádné příjmy se využijí třeba ke snížení obecních daní. Zkrátka a dobře: Proč bychom měli doplácet na SUV – silniční uzurpátory?

Pro FinTag přeložil Michal Achremenko

13 KOMENTÁŘE

  1. To jsou zase nesmysly….
    —————————-
    Škoda Superb Kombi
    Délka: 4862 mm
    Šířka : 1864 mm
    Plocha 9,062768m2
    —————————-
    Škoda Kodiaq
    Délka: 4758 mm
    Šířka: 1882 mm
    Plocha 8,954556m2
    .
    Takže zase hon na čarodějnice…

  2. Zdražte jízdné MHD lidem kteří vstupují do MHD v džinách jelikož džínovina špiní sedačky a tak bychom mohli dál pokračovat lidé co kouří ,lidé což žvykaji žvýkačky ,Lidé co váží víc jak 100 kg 🙂

  3. No to je zas 3,14čovina….soudruh ani neví, co je to SUV, ale už mudruje….je opravdu, ale opravdu rozdíl mezi off-roadem a Sport Utility Vehiclem, který může mít rozměry klidně toho Fiatu 500 – SUV totiž znamená křížence kategorií, ne automaticky 3 tunové monstrum…

  4. Svatá pravda, SUV jsou fakt zoufalost, to jsou prostě anti-auta, úplně proti všem konstrukčním principům. A takové ty srandovní řeči, jak se do toho dobře nasedá a jak je z toho dobře vidět a jak je to bezpečný .. Ano, do Miaty se nasedá hůř, z Murcielaga je vidět hůř a nabourat s Pětistovkou Fiatem není nic extra .. Jenže .. Ale to vážně nemá cenu. Zoufalá doba, zoufalí lidé, zoufalá auta, zoufalé názory ..ZDAR!

    • Nemůžeme za to, že na takové auto nemáš – ty konstrukční principe…, že neřvete proti elektrokárám? Ty totiž ničí vozovky daleko více, baterka váží nesmysl…

        • Myslím si ale, že na pána útočíte neoprávněně. Svým způsobem má pravdu. Jejich výhodou je to, že ti ostatní, když mají auta menší, jsou v případě havárie srulováni dříve. Jenže už od pohledu na SUV vidíte, že mají těžiště výše, než klasické konstrukce automobilů. A z fyziky vyplývá, že čím je těžiště výše, tím horší parametry má vozidlo s ohledem na ovladatelnost a jízdní vlastnosti. To tak prostě je a nedá se s tím mnoho udělat.
          Pokud tedy někdo chce mít sportovní dělo s vynikajícími jízdními vlastnostmi, se kterými by byl dokonce schopen ujet i policii, tak když do svého vozidla nasedne, musí mít pocit, že sedí na silnici. Dokonce i tak, že to při jízdě cítí v sedadle a hrboly ve volantu. Nic mezi tím bohužel neexistuje. Buď jedno, nebo druhé.

      • Jasně, ono je totiž nízké auto z podstaty levnější, takže je pro socky. Takže největší borci si budou za chvíli kupovat autobusy. 😆

    • No já hlavně nechápu proč bych měl jezdit nějakým SUV za 8 litrů,když můžu jezdit kombíkem za čtyři litry.A to už slušný rozdíl,nehledě na to,že ta modní SUV mají o dost dražší díly,velké drahé pneu…Třeba mě udivuje kolik lidí si v okolí pořídilo korejské Korando,které jezdí za devět litrů.

      • Třeba proto, že chtějí a ty rozdíly jsou pod jejich rozlišovací schopnost, prostě to neřeší, protože na to mají.
        Také bych se mohl divit, proč si někdo kupuje záchodovou mísu za 200 000Kč nebo hodinky za miliony. Ale nedivím, princip chápu i když nehraji v jejich „lize“.
        Mimochodem, já se na devět litrů dostanu jen při klidné jízdě a přesto bych neměnil ani za nic 😉

  5. Jen tak pro hysteriky několik čísel :

    Hyundai Santa Fe Škoda Octavia combi
    Délka 4690 mm Délka 4689 mm
    Výška 1680 mm Výška 1468 mm
    Šířka 1880 mm Šířka 1829 mm

    Opravdu propastný rozdíl…

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here