Podvodné zásilky na dobírku obvykle doručuje kurýr domů či výdejního boxu. Lidé za ně zaplatí a doma zjistí, že si buď nic neobjednali, nebo že jde o jiné zboží, než si objednali. Za zásilku už zaplatili i tisíce korun, ale ty zpátky už nedostanou.
Hodnota zboží, které si lidé ale vůbec neobjednali, je podle poškozených marginální. Jde například o laciné kousky oblečení nebo jiné většinou nekvalitní spotřební zboží.
Takový balíček si tento týden vyzvedla i žena z Jihlavska. Na její adresu doručila kurýrní služba balíček na dobírku. To znamená, že za něj musela zaplatit při převzetí na místě.
„Žena zaplatila více než jeden tisíc korun. Teprve potom si uvědomila, že si žádné zboží nikdy neobjednala,“ popisuje Michaela Lébrová, tisková mluvčí Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina.
Obětí zásilkového podvodu se stal nedávno i muž, který převzal rovněž zásilku od běžného kurýra. Tento muž za ni ale zaplatil třikrát tolik, a sice 3 500 korun. Po otevření zjistil, že jde o úplně jiné zboží, než si na internetu objednal. A dále to, že mu jej odeslala neznámá společnost. Na balíčku ani uvnitř nebyly žádné údaje natož faktura za dodané zboží.
Podvodné zásilky putují Českem
Další obětí takového podvodu, a to rovněž z Vysočiny, se stal muž ze Žďárska. I ten převzal a zaplatil za balíček doručený přímo do jeho bytu. Zásilku tento muž převzal s tím, že si ji objednala jeho manželka, právě na ni byl adresovaný. Ale až později se od své ženy dozvěděl, že ta na žádnou zásilku nečeká, protože si nic neobjednala. V podvodně doručeném balíčku našli manželé lacinou nekvalitní mikinu.
„Pachatelé zneužívají předvánoční období, kdy lidé více nakupují dárky pro své blízké a stále častěji využívají možností internetových obchodů,“ vysvětluje nárůst podvodně doručovaných balíčků mluvčí Lébrová.
Většina poškozených si podle zkušeností policie uvědomí až po rozbalení zásilky, že jde o zboží, které si neobjednali. Jenže za něj kurýrovi už zaplatili. Navíc podstatně víc, než je hodnota zboží v balíku.
Takto podvodně doručené zásilky se navíc velmi složitě reklamují nebo vracejí. Na zásilkách totiž podle Lébrové často chybějí reklamační údaje, informace o tom, kdo balík odesílá, nebo jakékoli údaje pro spojení se s odesílatelem zboží. Lidé, co takové zásilky přijmou, se tak ve většině případů vrácení peněz nedomůžou.
Policie radí, jak se vyhnout přijetí podvodného balíčku:
- Zkontrolujte odesílatele. Před převzetím zásilky se podívejte, kdo ji odeslal. Pokud je odesílatel neznámý, podezřelý či uveden neúplně, zásilku nepřebírejte ani neplaťte.
- Zamyslete se, zda jste si něco skutečně objednali. V předvánočním čase se snadno zapomene, co si kdo objednal. Pokud si nejste jistí objednávkou, ověřte emailové potvrzení nebo historii svých nákupů.
- Pozor na dobírky. Podvodníci často zasílají zboží právě na dobírku, aby z lidí vylákali peníze. Nikdy neplaťte za balík, pokud si objednávku nevybavíte.
- Nepřebírejte zásilky za jiné. Pokud je balíček adresován někomu z rodiny, ověřte si, zda si ho opravdu objednal.
- Uschovejte si obal a doklad o platbě. Pokud se ukáže, že jde o podvod, mohou tyto doklady pomoci při reklamaci.
Hackeři letos vysáli z účtů přes 1,5 mld. Kč
Zvlášť pozorní při objednávání a přijímání zboží a zásilek mají být lidé podle policie hlavně nyní s blížícím se vánočním obdobím. V něm snadno dojde k přijetí zásilky, kterou si ale nikdo z rodiny neobjednal. Stejnou obezřetnost doporučují i při samotném objednávání zboží a jeho placení na internetu.
Podle čerstvých dat České bankovní asociace [ČBA] zachytily banky za prvních devět měsíců letošního roku přes 68 tisíc kybernetických útoků. Loni to bylo podle Asociace za stejné období přes 65 tisíc takových útoků. V roce 2023 šlo o více než 48 tisíc napadení účtů v online prostředí.
A s tím, jak přibývá hackerských útoků na bankovní účty lidí, roste i objem jimi odcizených peněz z účtů. Za letošní první tři čtvrtletí šlo o 1,49 miliardy korun. Loni za stejné období takzvaní kyberšmejdi odsáli z bankovních účtů klientů bank zhruba miliardu korun.
Podle ČBA je základní prevencí kyberútoku používat velmi silná hesla v platebních aplikacích. Podstatné je tato hesla i obnovovat, a především pak nepoužívat notoricky známé kombinace. Jako jsou rok, měsíc a den narození nebo jméno svého domácího mazlíčka či adresa bydliště. Takové kombinace zvyšují riziko prolomení hesla a následného odčerpání peněz z bankovního účtu přes internet.
–VRN–











































