Rada EU informovala o shodě unijních ministrů financí na zavedení dočasného fixního poplatku ve výši 3 eur [cca 73 Kč] na každou zásilku do Evropské unie ze země mimo unii v hodnotě do 150 eur [cca 3 651 Kč].
Jedná se o nové clo zejména na online objednané zboží z Číny. Jen předloni do EU dorazily 4,6 miliardy zásilek v nízké hodnotě do 150 eur. Drtivá většina z nich pocházela z Číny. Nejčastěji se tak v praxi děje online prodejem. Pro letošek obchodníci odhadují, že takových zásilek bude ještě více. Evropská unie se proto rozhodla zatížit tento obchod novým clem ve výši v přepočtu 73 korun. Platit by měl tento poplatek od 1. července 2026. Sazba se bude týkat veškerého zboží ze zemí mimo EU a EHS.
Online tržiště mimo EU, kde nakupují jak evropské domácnosti, tak evropští maloobchodníci, nesou podle evropského nařízení Digital Services Act [DSA] prozatím jen minimální odpovědnost za doručované výrobky. Na samotné obchodníky mimo EU pak evropské ani české dozorové orgány nedosáhnou. Proto se na trhu objevuje zboží, které nesplňuje bezpečnostní pravidla. Neodvádí se z něj řádně clo ani daň z přidané hodnoty [DPH] ve správné výši, stejně jako ekologické poplatky. A není navíc výjimkou, že se jedná o falzifikáty. Právě jmenované důvody vedly evropské orgány k zavedení nového poplatku.
Co na to říkají čeští obchodníci
Tuzemská Asociace pro elektronickou komerci [APEK] reprezentující českou e-commerce rozhodnutí Rady EU o zavedení poplatku přivítala. A to i přesto, že její zástupci mají za to, že je příliš nízký.
„Zavedení poplatku ve fixní výši tří eur je správný krok. Pomůže evropským podnikatelům vypořádat se s nefér přeshraniční konkurencí. Bohužel bude platit až od července příštího roku, nikoli už od ledna, jak se uvažovalo,“ vyjádřil se výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Čínský Shein jde na londýnskou burzu. Vstup na burzy v USA vzdal
Podle něj by členové Asociace naopak uvítali co nejrychlejší přijetí komplexní celní reformy, která by zpoplatnila zásilky ze zemí mimo EU. A především by uvítali okamžité zrušení výjimky pro balíky v hodnotě do 150 eur, na které se dosud žádné poplatky nevztahují.
„Na nezbytnosti tohoto kroku se Rada shodla již v listopadu,“ říká Vetyška s tím, že zavedení celního poplatku až v polovině příštího roku je nedostatečné řešení.
„V posledních dvou letech se na trhu potkávají subjekty, které nedodržují téměř žádná pravidla s těmi, které své povinnosti podle zákona i unijních regulací plní,“ doplňuje.
Shodu na poplatku tří eur tak vnímá jen jako další z dílčích opatření, která jsou ale i tak hlavně výsledkem tlaku evropských podnikatelů a organizací na ochranu spotřebitele na narovnání podmínek na trhu. Přesto ocenil, že Rada EU koná a pracuje na ochraně jak obchodníků, tak jejich zákazníků.
Reakce EU sice přichází, ale ideální není
Čeští online obchodníci upozornili na to, že EU dlouhodobě slibuje komplexní reformu online obchodu se zbožím do EU z regionů mimo EU a EHS. Ta má ale přijít až v roce 2028. Což je podle nich hodně pozdě. Zavedení poplatku tří eur proto vnímají jen jako provizorní řešení. I když je podle nich určitě lepší, než kdyby se čekalo na komplexní úpravu v roce 2028.
„Taková prodleva by totiž byla likvidační pro mnoho evropských, potažmo českých subjektů,“ vysvětluje důsledky Vetyška.
Drobné zásilky brutálně zdraží. Čínské e-shopy míří na unijní trh
„Evropský trh je třeba chránit tak, aby pro všechny platila stejná pravidla. Nejde o to, že se u nás objevila konkurence, to je normální. Neakceptovatelné ale je, aby domácí podnikatelé byli zatížení řadou povinností a pravidel a ti ze třetích zemí nemuseli skoro nic,“ vysvětluje.
Jen od 9.12. do 16.12. utratili Češi přes e-shopy sedm miliard korun
K problému se vyjadřuje i z pohledu spotřebitelů: „Rozumím, že spotřebitelé chtějí nakupovat ono neuvěřitelně levné zboží. Je však třeba si uvědomit, že za to platíme všichni. Také je nutné vnímat, že i když nějaký výrobek vypadá na pohled stejně jako ten z evropských obchodů, nemusí tomu tak být.“
I proto oceňuje, že EU se konečně rozhoupala k nějaké akci. To je pro něj důležité jak z hlediska příjmů evropského online obchodu, tak z hlediska férových a rovných podmínek pro všechny obchodníky.
–RED–











































