Koncem srpna byla největší britská automobilka Jaguar Land Rover terčem kybernetického útoku. Ani po třech týdnech se nepodařilo obnovit výrobu, a to nejen v závodech ve Velké Británii, ale také na Slovensku, v Brazílii a Indii.
Vzniklá škoda dosahuje stovek milionů liber. Kyberútok zasáhl i 700 subdodavatelů automobilky, kteří jí dodávají 30 000 komponentů. Odbory a vedení firmy požadují od britské vlády finanční pomoc. Na to reaguje níže uvedený komentář listu The Spectator.
Nekopírujeme nikoho, hlásá reklama automobilky Jaguar propagující její novinku, model Jaguar Type 00. První nula znamená nulové emise, druhá nula pak to, že jde o koncept.
Automobilka, jak se zdá, nekopíruje ostatní velké nadnárodní společnosti ani v tom, že by se pojistila proti kybernetickým útokům. Jaguar Land Rover [JLR] toto pojištění zřejmě nemá. Teď po kyberútoku, jak zjišťuje, má vážné problémy. Zavřela továrny, dělníky poslala domů a napravuje škody. Britská vláda již oznámila, že uvažuje o pomoci automobilce, aby ji a její dodavatele ochránila před krachem. Kauzu rozebírá komentátor listu The Spectator Ross Clarc v článku Let jaguar crash. Don´t waste my money saving it.
Prosím ne, píše Ross Clarc, a ptá se: Proč by měly být moje daně použity na záchranu aktivistické a arogantní firmy, která nám sděluje, že nemá zájem vyrábět automobily levnější než 100 000 liber [cca 2,5 mil. Kč]? I si odpovídá: Toto přece není veřejná služba.
Jaguar nejspíš vsadil na špatného koně
Clark dále uvádí, že firma pohrdá svými věrnými zákazníky, kterým říká, že už o ně nestojí. Obvinila je z „odporné nenávisti a netolerance.“ A to tak, že odsoudila lidi, kteří kritizovali její reklamu nového modelu. Reklamu, která pracovala s genderovými motivy, kritizoval i americký prezident Donald Trump. Ten ji označil za zvrácenou. Podle Clarka jsou vozy automobilky směšná a nadměrně veliká monstra znečišťující ovzduší, která se vejdou sotva na ulici. A končí špatně zaparkovaná na chodnících.
Společnost nemusí mít vůbec žádnou budoucnost, ať už by byla napadena kyberútoky, nebo nikoliv. Jaguar ukončil v Británii prodej svých vozů do doby, než na trh uvede svůj nový elektromobil. Tu svou uměleckou představu automobilu Lady Penelope [fiktivní komiksová postava z filmu Thunderbirds] s klimatizační jednotkou přilepenou na příď vozu.
Pokud se firma domnívá, že si vydělá na živobytí tak vypráskaným autem, jako je tohle, tak hodně štěstí. Je to její svobodná volba. Ale já opravdu odmítám, aby mi peníze z kapsy tahala Rachel Reevesová, britská ministryně financí, a aby je dala JLR. Kromě toho, že by ještě víc zatížila veřejné financování, vyslala by nebezpečnou zprávu dalším společnostem: Nedělejte si starosti s pojištěním proti kyberútokům, protože účet zaplatí přeci vláda.
Zachování výroby oceli je národní zájem, zdůrazňuje britská vláda
Britská vláda za několik desetiletí zachraňovala mnohé automobilky. Automobilky jsou zkrátka elitou průmyslu požívající výhody jako žádné jiné průmyslové odvětví. Ale co se ještě může objevit? British Leyland a většina jeho dodavatelů zmizela. Jako oběti arogance a sebeuspokojení a jako důsledek sebevražedného chování odborů. JLR je poslední zbytek toho, co kdysi býval British Leyland. Už není totiž v britských rukou, vlastní ho indická společnost Tata Motors. A Británie by se bez ní obešla. Inspektor Morse – postava televizního seriálu, která jezdí jaguarem – by si určitě našel jinou značku.
Britský průmysl potřebuje polít živou vodou
Britský průmysl jistě potřebuje polít živou vodou. Ale toho nedosáhne finanční podporou některých společností. Cesta k oživení vede přes nízké daně, efektivní regulaci a nízké ceny energií. Zvláště cena energií, kterou zvýšila politika nulových emisí, je skutečný nepřítel britského průmyslu. Britské vládě, jak se zdá, to ale nevadí. Hrdě veřejnosti sděluje, že zachrání JLR. To je pravý klientský kapitalismus – zachraňovat zvlášť prestižní firmy.
USA posilují svou pozici v Británii. Investují do cloudu, IT i obrany
Zdá se, že vláda se o kyberzločiny moc nezajímá a starší lidé kvůli nim přicházejí o své úspory. Zkuste policii nahlásit třeba online podvod. Budete odkázáni na něco, co nese zavádějící název Action Fraud. Je to poloveřejná administrativní instituce financovaná vládou. Ta, jak se zdá, se zajímá jenom o zaznamenání zločinu, ale nijak proti němu nezasahuje, než že lidem radí, aby byli příště opatrnější. A to se musí změnit, kyberzločiny se musí brát vážně. Neměli bychom jenom klopit peníze na záchranu další automobilky. A neměli bychom penzistům jenom radit, aby byli příště více opatrní.
Komentář Rosse Clarca pro FinTag přeložil Michal Achremenko