Jedním z témat letošního ročníku konference Hypotéka 2020 bylo spotřebitelské chování klientů finančních institucí. Na konferenci vystoupil obchodní ředitel skupiny Partners Jan Brejl. Ve svém příspěvku uvedl, že dnes přestává platit afinita vůči kterékoli finanční značce.

Do popředí naopak vstupuje tlak na zlepšení kvality již stávajících poskytovaných služeb. Jako příklad Jan Brejl uvedl taxi služby, kde je více taxislužeb objednáváno klienty prostřednictvím jedné aplikace v mobilu.

„Lidé nebudou chtít řešit jednotlivé nabídky, ale naopak budou chtít jednu aplikaci, která jim tyto služby srovná, vyhodnotí a nabídne jim pro ně to nejlepší. Kdo toto pochopí, tak ten vyhraje,“ uvedl.

Tomáš Valta, který má v Komerční bance na starosti distribuci finančních produktů, ho doplnil: „Já mám dost různě starých dětí, tak si myslím, že mohu posoudit spotřebitelské chování nastupujících generací. To, co jim funguje v mobilu, a funguje to, je dobré.“

Konkrétně u hypotečních úvěrů upřesnil, že banky často hledají všemožné způsoby, aby značnou část hypoték mohly schválit. Plná digitalizace prostřednictvím aplikací v mobilu proto prozatím nepřichází do úvahy.

Co říká Jan Brejl pro FinTag.cz

Jan Brejl v podcastovém rozhovoru pro FinTag.cz rozděluje klienty finančních institucí do tří skupin. Jsou to ti, kteří mají a rádi by měli ještě více. Pak jsou ti, kteří nemají a potřebují. A třetí skupina je mix předchozích dvou skupin.

„To jsou ti, kteří mají, ale potřebují, klasicky lidé s hypotékou,“ upřesňuje v rozhovoru, v němž se vyjadřuje i ke kvalitě online služeb při sjednávání a správě kteréhokoliv finančního produktu.

„Je to o integritě konkrétního finančního zprostředkovatele, jestli mu jde o krátkodobý profit, to znamená, že pokud se staráte o klienta dlouhodobě, tak mu nemůžete na první dobrou nabídnout službu, která by nebyla dobrá nebo lepší než ostatní,“ tvrdí.  

Jako technický problém pak uvádí skutečnost, že většina online řešení primárně cílí na akvizici klienta, uzavření smlouvy. V momentě, kdy to získá, ale klient potřebuje cokoli v souvislosti se sjednaným produktem podniknout, musí někam volat, často i chodit.

„Tam si myslím, že se velké společnosti klientovi odcizily a dívají se na něj jen jako na zboží. Všechno, co poskytuje globální finanční trh, v Česku máme. Otázka ale je forma toho všeho,“ říká.

Vymýšlet zbrusu nové finanční produkty podle něj nyní smysl nedává. Budoucnost je ve zkvalitnění stávajících produktů. A to s pomocí moderních technologií.

Digitalizace hypotéky: Ano, ale ne teď?

Tradičním tématem konference Hypotéka 2020 bylo téma digitalizace hypoték. Přítomní odborníci vyjádřili přesvědčení, že online služby dnes v tomto případě přicházejí do úvahy zejména u refinancování hypoték. Avšak potvrzují, že s klientem se lze i při sjednávání hypotéky spojit telefonicky, videopřenosem nebo online. To znamená, že schůzka nemusí být vždy nutná a sjednávání hypoték online je jistá budoucnost. Tedy až poté, kdy se digitálními stanou i úřady. Například katastr nemovitostí…

Hypoteční trh v srpnu trhl rekord. Avšak kvůli ceně nemovitostí

O tom, že pro digitalizaci finančních služeb nehovoří pouze požadavky klientů, ale i snaha o úspory na straně finančních institucí, na konferenci Hypotéka 2020 promluvil partner a Head of Consulting and Strategy and Transactions in Central Europe EY Pavel Riegger. Ten si položil řečnickou otázku: „Je hypotéka stále profitabilní byznys?“

Předčasné splátky hypoték jsou největší problém hypotečního trhu

A také si odpověděl. Náklady banky na pořízení hypotéky odhadl na dvě procenta. Jsou to náklady na likviditu 0,8 procenta, na riziko 0,2 procenta, regulatorní kapitál 0,5 procenta. Pak provozní náklady a náklady na distribuci ve výši 0,5 procenta.

„Dobrá zpráva je, že můžete všechny tyto proměnné náklady optimalizovat. Špatná, že v praxi můžete optimalizovat jen provozní náklady a náklady na distribuci,“ dodal.

Quicken Loans jako příklad

Dále upozornil, že digitalizaci finančních služeb nelze zaměňovat pouze s online sjednáním úvěru či hypotéky. Digitalizace nabízí jednoduchou formou složité finanční služby. Jako příklad uvedl americkou banku Quicken Loans, která je pro svou jednoduchou aplikaci nyní největší poskytovatel hypoték v USA. Drží deset procent hypotečního trhu.

„Oni jsou online, nemají jedinou pobočku, mají call centrum, v hypotékách jsou větší než největší americké banky. Banka byla založila v roce 1985, a začala být na špici už v roce 2016, kdy se rozhodla, že přejdou na online řešení hypoték. Je to dobrý příklad, jak udělat úspěšné online prostředí v bankovnictví,“ upřesnil.

Za jiný příklad dobré praxe uvedl automobilku Tesla, která využila pro online prodej svých vozů aplikaci, kterou si může zaplatit každý za 25 dolarů měsíčně. Aplikaci charakterizoval takto: „Již při třetím kliku po vás chtějí platební údaje a funguje jim to.“

Daniel Tácha

1 komentář

  1. Děkuji za super rozhovor. Partner začínám vnímát jako lídra digitalizace finančních produktů a dle všeho mají jasnou a přehlednou strategii.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here