Škodě Auto loni klesl zisk o více než polovinu na 15,2 mld. Kč

223
Skode_Auto
Foto: Škoda Auto

Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný čistý zisk o 52 procent na 15,2 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 7,6 procenta na 424,3 miliardy korun. Důvod poklesu byla nižší výroba a propad prodejů kvůli dopadům pandemie covid. Roli však sehrál i vývoj směnných kurzů.

Škoda loni kvůli omezením spojených s bojem proti koronaviru 39 dní nevyráběla v tuzemských závodech a k omezenému provozu přistoupila i její prodejní síť. Dodávky zákazníkům Škodě Auto tak loni klesly o 19,1 procenta na 1,005 milionu vozů.

„Předpokládáme, že letos se výsledek Škody Auto zlepší proti předchozímu roku,“ uvedl člen představenstva pro finance Klaus-Dieter Schürmann.

Škoda Auto je počtvrté v řadě největším plátcem daně z příjmů

[Pozn. red.: Problémy s výrobou měla automobilka ještě loni v listopadu. Zkraje letošního roku se potýkala s nedostatkem komponent, například polovodičů. Překážky zasahovaly do výroby Octavií. K dokončení vozů Fabie Škodovce chyběly zase radary.]

Loni se odbyt vozů na celkových tržbách firmy podílel 81 procenty. Dodávky komponentů a sad rozložených vozů do koncernu VW představovaly 10,6 procenta celkových tržeb. Obchod s originálními díly a příslušenstvím se na celkových tržbách podílel pěti procenty.

Celosvětový konsolidovaný provozní zisk skupiny Škoda Auto loni klesl o 54,5 procenta na 756 milionů eur. To je podle aktuálního kurzu zhruba 19,8 miliardy korun. Tržby se Škodě Auto snížily o 13,8 procenta na 17,1 miliardy eur, což je asi 448 miliard korun.

Prodej Octavií klesl o bezmála 30 procent

Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům o 11,6 procenta na 83 200 aut. V Číně, na svém největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 procenta na 173 tisíc dodaných aut.

Nejprodávanějším modelem automobilky byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což je meziroční pokles o 29,2 procenta. Druhé a třetí místo obsadila SUV Karoq a Kodiaq.

Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131 600, meziročně o 23,4 procenta méně. Menšího SUV Karoq dodala 137 200 zákazníkům. To představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 procenta.

Česká výroba motorových vozidel loni propadla o 19,2 procenta

Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky kvůli končícímu výrobnímu cyklu klesly o 39 procent na 105 500 vozů. Naopak vzrostly dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 procenta na 63 200 vozů [Scala], respektive o 99 procent na 128 500 vozů [Kamiq].

V západní Evropě prodala Škoda Auto v součtu 434 500 aut, meziročně o 16,5 procenta méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, dodala loni svým zákazníkům 161 800 vozů, což je v meziročním srovnání o 15,4 procenta méně.

Investice a plány ve Škodě Auto

Investice bez vývojových nákladů klesly Škodě Auto z 32,1 miliardy předloni na loňských 17,8 miliardy korun. Jejich největší část směřovala do produktových investic v souvislosti s náběhem nových modelů, agregátů a baterií. Na výzkum a vývoj nových produktů Škoda loni vydala 18,5 miliardy, tedy o 7,7 miliardy korun méně.

Automobilka letos uvede čtvrtou generaci Fabie, představí elektrický model Enyaq ve verzi kupé a chystá modernizované modely Kodiaq a Karoq. Do Číny přijde nová Octavia Pro, v Indii již firma představila lokální model Kushaq.

„S odpovědností za regiony Ruska a Severní Afriky jsme vedle Indie od koncernu Volkswagen převzali další úkoly. Příští generaci modelu Superb budeme vyvíjet společně s modelem VW Passat v Mladé Boleslavi, vyrábět se budou od roku 2023 v koncernovém závodě Bratislava,“ uvedl předseda představenstva Thomas Schäfer.

Toyota v prodejích loni předstihla německý Volkswagen

Dodal, že díky tomu se Škodě Auto v závodě v Kvasinách uvolní kapacity pro více než 150 tisíc vozů značky Škoda. Tyto kapacity automobilka využije na zvýšení výroby modelů SUV a následníka modelu Fabia Combi. Výrobní kapacita modelu Enyaq má letos dosáhnout 350 vozů denně. Firma zároveň chystá další menší elektromobil na koncernové platformě MEB.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody. Expanduje ale i v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Dále také na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here