Toyota překonala GM na trhu v USA. Čínský trh to ale není

0
362
Toyota
Foto: Pixabay.com

Toyota Motor oslaví loňský rok jako vůbec první rok, v němž na americkém trhu v prodejích překonala americkou společnost General Motors [GM]. Toyota prodala v USA 2,3 milionu vozů, GM 2,2 milionu vozů.

„Tím Toyota sesadila GM z jedničky v prodejích. A to vůbec poprvé od roku 1931. Jde o historické vítězství,“ komentuje výsledky japonské automobilky americký ekonomický server Fortune.

Podle údajů průmyslové publikace Automotive News je GM největší prodejce vozidel ve Spojených státech od roku 1931, kdy v prodejích překonal Ford. Koncern přitom zahrnuje vozy značek Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC a dále čínské značky Wuling, Baojun. Toyota si pak v USA vystačí se svými vozy a značkou Lexus.

Fortune zároveň cituje zástupce Toyoty: „Nikdy jsme neusilovali o to ´jen´ se stát jedničkou v prodejích. Vždy jsme se soustředili, a i nadále se budeme soustředit, abychom byli nejlepší automobilkou z hlediska bezpečnosti a kvality pro naše zákazníky.

Jakkoli těsné, tak stále vítězství

Japonská automobilka Toyota Motor Corp loni prodala přesně 2,332 milionu vozů. General Motors Co prodal 2,218 milionu vozů. Na vině je covid-19, respektive problémy v dodavatelských řetězcích. Toyota totiž patří k automobilkám, které se s nedostatkem čipů spolu s jihokorejskými automobilkami potýkají podstatně méně než ostatní výrobci.

A tak zatímco GM U.S. loni klesly tržby o 13 procent a ve čtvrtém kvartále dokonce o 43 procent, roční tržby Toyoty vzrostly o 10 procent. GM eviduje nižší tržby už jen v roce 2010 [2,2 mld. USD]. Přitom ještě v roce 2020 měl americký koncern významně navrch. Jeho celoroční tržby dosáhly 2,55 mld. USD. Tržby Toyoty tehdy dosahovaly 2,11 mld. USD. Pro úplnost dodejme, že tržby Fordu byly 2,04 mld. USD.

Viceprezident Toyoty Jack Hollis pro agenturu Reuters uvedl, že vítězství je skvělé, ale asi ne dlouhodobě udržitelné. Upřesnil, že automobilka své prvenství nevyužije ani v žádné ze svých reklam. Potvrdil i názory analytiků, že Toyota zvládá čipovou krizi lépe než ostatní.

Toyota v prodejích loni předstihla německý Volkswagen

O poznání agresivněji pak promluvil mluvčí GM Jim Cain. Řekl, že detroitská automobilka měla ve Spojených státech velmi silný rok v prodejích SUV a pickupů. A tak měla i slušné zisky. Čímž potvrdil fakt, že právě nedostatek čipů nutil automobilky k výrobě a prodeji svých nejziskovějších modelů. Což znamená těch nejdražších, to je s alternativními pohony.

„A jakmile se zlepší dodávky čipů, zlepší se i naše prodeje,“ uvedl Cain s tím, že Toyota se v USA na pozici prodejní jedničky neudrží příliš dlouho. A opět zdůraznil, že GM měl loňský rok skvělý z hlediska zisku, jakkoli nebyl jednička v oblasti prodejů. Jako úspěch označil opuštění trhů, které dle jeho slov ztrácejí peníze. Na mysli měl Rusko a Evropu.

V problémech jsou všichni. GM, Toyota, Ford a další…

Podle analytické společnosti Wards Intelligence se loni v USA prodalo necelých 15 milionů vozů. Celoroční číslo tak bylo hluboko pod pětiletým průměrem 17,3 milionu z let 2015 až 2019. Situace by se podle analytiků měla zlepšit ještě letos. IHS Markit očekává, že tržby za nová auta dosáhnou téměř 15,5 miliardy USD. Toyota předpokládá, že tržby v tomto odvětví letos poskočí na 16,5 miliardy USD. Přičemž poptávka bude ještě vyšší, pokud průmysl dokáže zvýšit výrobu. Toyota chce přitom prodat ještě více aut než loni. Odhaduje, že prodá 2,4 milionu vozidel.

A optimističtí jsou i jihokorejci, kteří díky Samsungu a dalším firmám mají docela dobrý přístup k čipům. Ostatně Hyundai Motor America loni v USA zvýšil prodeje o 19 procent na 738 tisíc aut.

„A optimistický jsem i letos. Na druhou stranu, pokud byste se mě ptali, na začátku loňska, jaký bude loňský rok, docela jistě bych byl také optimista, ale ne zdaleka takový, jakým jsem byl v průběhu roku. To kvůli nedostatku čipů a narušení dalších dodávek, které způsobily obrovské zmatky,“ řekl šéf amerického Hyundaie Randy Parker.

Tchajwanská TSMC dál zdraží čipy. Od příštího roku až o 20 %

Podle analytiků platí, že jakkoli je americký automobilový trh důležitý, oči jsou stále upřeny k Číně. A to proto, že se na jejím trhu nejvíce aut nejen vyrobí, ale i prodá. Tak například: V roce 2018 se v USA vyrobilo 11 milionů motorových vozidel, ale Čína v témže roce vyrobila téměř 28 milionů vozidel. Třetí největší výrobce vozidel, Japonsko, pak vyrobilo skoro 10 milionů vozidel, Indie přes pět milionů vozů. Čína tedy vyrobila více než Japonsko, Indie a USA dohromady. Německo, největší výrobce vozidel v Evropě, vyrobilo více než pět milionů vozidel.

Nová doba mění trendy

Zdaleka přitom nejde pouze o produkci, ale také o nové technologie pohonů a takzvaná autonomní vozidla. Nejen v Číně jim říkají nová elektronická vozidla [NEV]. A právě na ně se v Číně soustředí. Čína navíc otevřela část svého automobilového průmyslu s alternativními pohony zahraničním investicím. Další trend je nová čínská politika, kdy státní firmy přebírají strategické, avšak menšinové podíly v zahraničních společnostech, které mohou přinést potřebné odborné znalosti.

Číňané bojují s nedostatkem uhlí i auty bez karaoke

Očekává se, že čínský trh NEV dosáhne do roku 2030 hodnoty 2,25 bilionu jüanů [352 mld. USD], neboli složené roční míry růstu 20 až 28 procent.

„Existuje široký záběr v oblastech nově otevřených zahraničním investicím. Platí to pro vývoj a výrobu hardwaru, výzkum a vývoj technologií autonomního řízení, výzkum a vývoj bezpečnostních technologií a testovacích a vyhodnocovacích mechanismů a mnoho dalšího,“ uvádí studie firmy Dezan Shira & Associates, která působí i v Číně.

Covid-19 v Číně znovu hrozí omezením produkce čipů

Podle ní vlna investic do NEV podpoří, stejně jako předchozí vlna investic do klasických automobilů, nové investice do Číny. Společnosti, jako jsou BMW, VW, BASF nebo Mazda, budou brzy vyžadovat vlastní nové dodavatele automobilové techniky, aby je podpořily. A k tomu jim pomůžou právě investice z Číny.

„Zdejší spotřebitelská základna střední třídy je dnes přibližně 700 milionů a do roku 2030 vzroste na 1,3 miliardy,“ konstatuje studie firmy.

A dodává: „To představuje modernizaci a změny životního stylu, což je sektor, do kterého zahraniční společnosti investují stovky milionů dolarů.“

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here