V nejistém tržním prostředí, v němž se prolínají geopolitika, technologické změny a ekonomická rizika, je stále možné najít zajímavé příležitosti, akcie. Analytik XTB a spolupracovník FinTag Tomáš Vranka rozebral dvě z nich – Ferrari a Amazon.
Po počáteční vlně optimismu, která následovala po zvolení prezidenta Donalda Trumpa, se nálada rychle změnila. Tvrdý přístup americké administrativy k celní politice způsobil výrazné korekce a americký index S&P 500 od začátku roku ztratil až 15 procent, od svých maxim dokonce téměř 20 procent. A aby toho nebylo málo, oslaboval i americký dolar. Což výrazněji zasáhlo investory z Evropy.
Kde někteří ale vidí problém, jiní hledají příležitost. Jedním z nejzajímavějších titulů, který se díky těmto výkyvům dostal pod drobnohled investorů, je Amazon. Slavná firma Jeffa Bezose prošla výrazným poklesem – její akcie spadly více než o 30 % [v přepočtu na eura téměř o 40 procent, pozn. red.]. A je to důvod k obavám? Anebo šance pro ty, kdo hledají dlouhodobý potenciál?
Proč Amazon ztrácí. A proč to není nutně špatně
Amazon doplatil zejména na obchodní válku mezi USA a Čínou. Vysoká cla na čínské zboží ohrožují jeho cenovou politiku, což by mohlo vést k poklesu poptávky a ziskovosti. Navíc hrozba recese vyvolává obavy o výkon jeho rychle rostoucí reklamní divize.
Vývoj ceny akcií společnosti Amazon / měsíční svíčky
[Zdroj: xStation]
Na druhé straně má Amazon v rukávu několik silných karet. Firma nestojí jen na e-shopu. Její síla je v propojení čtyř hlavních pilířů:
- Online prodej, kde stále dominuje.
- Cloudové služby [AWS], které generují největší zisky.
- Předplatné [Amazon Prime] zajišťující loajalitu zákazníků.
- Digitální reklama, která roste raketovým tempem.
Tato vzájemná propojenost vytváří robustní a odolný obchodní model, který firmě umožňuje adaptovat se i v těžších časech.
Akcie Ferrari: Luxus s maržemi technologické firmy
Při hledání kvalitních firem není třeba zůstávat jen v technologickém sektoru. Italská automobilka Ferrari je krásným příkladem firmy, která překračuje hranice svého odvětví.
Zatímco většina automobilek se potýká s nízkými maržemi, Ferrari operuje s provozní marží přes 20 procent. To je úroveň typická spíše pro technologické společnosti než výrobce aut.
Vývoj ceny akcií RACE.IT [Ferrari], měsíční svíčky
[Zdroj: xStation]
Jak je to možné? Klíč je v exkluzivitě. Ferrari vyrábí zhruba 13 000 vozů ročně. To je záměrně méně, než kolik činí poptávka.
„Ferrari vždy vyrobí o jedno auto méně, než kolik je zájemců,“ shrnul zjednodušeně strategii firmy kdysi Enzo Ferrari.
Tento přístup jednoznačně zvyšuje prestiž značky a umožňuje jí udržet vysoké ceny – a tedy i marže.
Co mají společného Amazon a Ferrari
V nejistém tržním prostředí, kde se prolínají geopolitika, technologické změny a ekonomická rizika, je stále možné najít zajímavé investiční příležitosti. Amazon čelí krátkodobým výzvám. Avšak díky široce diverzifikovanému byznys modelu a výrazné korekci ceny zůstává silným kandidátem pro dlouhodobé investory. Naopak Ferrari dokazuje, že i v tradičním průmyslu lze najít firmy s mimořádnou marží, prémiovým postavením a odolností vůči cyklickým výkyvům.
Tomáš Vranka, analytik XTB a spolupracovník redakce