ZMIZENO: Moderní trendy v autoopravárenství šetří peněženku i přírodu

18
Zmizeno
Foto: www.zmizeno.cz

V oblasti oprav karoserií je na vzestupu způsob opravy, který motoristům přináší hned dvojí úsporu. Anglicky má tato metoda zkratku PDR [paintless dent repair]. Jde o opravy karoserií bez lakování nebo opravy karoserií bez poškození laku.

Důlky po krupobití a ťukance z parkoviště zmizí pod rukou karosáře pomocí speciálně vyvinutých nástrojů. To, co ale nejvíce rozhoduje o kvalitě výsledné opravy, jsou zkušenosti, zručnost, trpělivost a preciznost.

„Podezřele levné rychloopravy na počkání často nepřináší kýžený výsledek,“ říká v rozhovoru na FinTag Petr Pilát, zakladatel značky ZMIZENO [www.zmizeno.cz].

V čem spočívají výhody opravy karoserie bez lakování v porovnání s obvyklou metodou s lakováním?

Výhod opravy bez poškození laku je oproti obvyklé metodě mnoho. Zákazník těží zejména z kratší časové náročnosti opravy, zachování původního laku a ceny. Samozřejmě ale platí, že i oprava bez poškození laku má své technologické i ekonomické hranice. Obecně lze říci, že oprava bez poškození laku je nejčastěji vhodná pro opravy karoserií poškozených krupobitím. A pak samozřejmě pro opravy menších „ťukanců“, které typicky vznikají na těsných parkovištích nákupních center nebo střetem se zvěří a tak podobně.

Kdy je naopak vhodná obvyklá oprava?

Oprava s lakováním je zpravidla nutná u všech středních, a především větších dopravních nehod. Pokud je deformace dílu rozsáhlá, často již nelze metodu bez poškození laku s úspěchem použít.

Jakým způsobem objektivně posoudím, který způsob opravy zvolit, zda auto přelakovat či opravit právě metodou bez poškození laku?

U nás každému zájemci o opravu nejprve doporučíme osobní prohlídku poškození, abychom co nejpřesněji určili nejvhodnější způsob opravy. U tohoto typu oprav totiž vždy platí, že výsledek opravy bez poškození laku by měl obvyklou opravu s lakováním vždy předčít. A to jak kvalitou, tak i cenou. Rád bych upozornil, že oprava bez poškození laku, která je na první pohled viditelná, tedy je provedena spíše ledabyle, není z mého pohledu pro klienta účelná.

Praskliny v laku? Neznám jediný případ

Říká se, že při opravě metodou bez poškození laku dochází k mikroskopickým prasklinkám v laku a následné korozi v místě opravy.

Tento názor znám. V srpnu 2010 se z důvodu velkého krupobití, které postihlo Prahu, stal velmi diskutovaným v mnoha autoservisech. Pracoval jsem tehdy v pojišťovnictví, proto se prohlídky vozidel poškozených kroupami staly na několik měsíců naším denním chlebem. Přiznám se, že tou dobou jsem byl sám na pochybách, zda se u vozidel opravených metodou bez poškození laku nezačne bodová koroze po čase objevovat. Za dalších 15 let v oboru jsem se s žádným takovým vozidlem nesetkal.

Finanční úspora

Kolik lze opravou karoserie bez poškození laku reálně ušetřit oproti tomu, když se mění celý díl na autě, jak se to dělá?

Výše úspory se pochopitelně liší případ od případu. Zpravidla vychází oprava zhruba o 30 až 50 procent levněji. Nicméně vždy záleží na několika okolnostech. Ty výslednou cenu souběžně určují. Jsou jimi hloubka, tvar, umístění a ostrost deformace. Většinou se náročněji opravují často ostré prohlubně vzniklé na parkovištích nákupních center než škody nastalé například nesprávným zavíráním přední kapoty. Rada pro vaše čtenáře: Přední kapota by se nikdy neměla zavírat tlakem dlaně, má se pustit z výšky.

Na začátku jste mluvil o dvojí úspoře. Proč?

Další podstatná úspora při tomto způsobu opravy může nastat při prodeji vozidla. Jak asi každý motorista ví, vozidlo nepoškozené a zejména tedy nehavarované a nelakované, má jednak vyšší prodejní cenu, za druhé se vždy prodá rychleji než vozidlo přelakované nebo lidově řečeno oťukané.

Jste s to opravit auto v místě bydliště klienta? Jste mobilní? 

Samozřejmě, ale nejčastěji a nejraději pracujeme tam, kde můžeme klientovi nabídnout nejkvalitnější možný výsledek opravy. Pokud bych si měl pomoci sportovní terminologií, tak na domácím hřišti se cítíme nejpohodlněji. To znamená v naší dílně, kde máme k dispozici kompletní sady nástrojů potřebných k opravě. A také klid, který je potřebný pro zajištění kvalitního výsledku opravy. Pokud si nás objedná autorizovaný servis, i v těchto případech platí, že raději fungujeme jako takzvané detašované, neboli odloučené pracoviště.

Spolupráce s pojišťovnami

Spolupracujete s tuzemskými pojišťovnami?

V současnosti máme uzavřenou smlouvu o spolupráci s pojišťovnou Direct. Co se týká ostatních pojistitelů, za klíčové považuji, že jsme našim klientům vždy schopni poskytnout odborné zastoupení při likvidaci pojistných událostí. Z hlediska kvality provedené opravy není naprosto rozhodné, zda je oprávce smluvní s pojišťovnou či nikoliv. O kvalitě opravy rozhodují vždy jen ruce, oči a řada dalších kompetencí jednoho daného řemeslníka, který opravu provádí, nic víc.

Jak vypadá vaše spolupráce s dalšími pojišťovnami?

Jak jsem už řekl, jsme smluvním servisem pojišťovny Direct. Nicméně v loňském a předloňském roce jsme nejvíce škod vyřizovali s pojišťovnou Allianz. A to ať už napřímo, nebo prostřednictvím sítě autorizovaných servisů, se kterými spolupracujeme. Musím říct, že ve všech případech byly nároky našich klientů vyřízeny rychle a korektně. Allianz také nabízí jednu podstatnou výhodu. Škody, které vznikly úmyslným jednáním třetí osoby neboli vandalizmem, a škody vzniklé živelnou událostí hradí bez vlivu na bonus. Pokud tedy opravíme vaše vozidlo poškozené například krupobitím a fakturu bude proplácet pojišťovna Allianz, nezdražuje se vám následně pojistné z důvodu čerpání pojistného plnění. Podobně dobré podmínky poskytuje i pojišťovna Kooperativa.

 Jak se vyhnout ťukancům, drobným poškozením karosérie?

To je velmi dobrá otázka, opravdu. Doporučuji neparkovat v blízkosti vchodů nákupních center. Na dopravně přetížených místech pochopitelně vzniká nejvíce drobných, ale často ostrých a nevzhledných deformací karoserie.

–Adman´s Choice–

Petr Pilát – živnostník a zakladatel rodinné značky ZMIZENO [www.zmizeno.cz]. Vyučený karosář, který snil o kariéře v oblasti renovací veteránů. Nejvíce zkušeností sbíral v Praze, v autorizovaném servisu Škoda, kde vedl tým karosářů a autolakýrníků. Nakonec na dlouhých patnáct let zakotvil v pojišťovnictví, jako člen skupiny likvidátorů v pojištění motorových vozidel. Zde se jeho koníčkem stala komunikace, proto při zaměstnání vystudoval na Metropolitní univerzitě v Praze bakalářský obor Mediální komunikace. Celý svůj profesní život se věnuje opravám karoserií a likvidaci pojistných událostí. Jak sám říká, svoji nejhorší vlastnost, kterou je perfekcionismus, se snaží při opravách karoserií bez poškození laku denně měnit na přednost.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here