Ruský hrubý domácí produkt v druhém čtvrtletí meziročně stoupl o 1,1 procenta. To je méně než loni, kdy přidal 4 procenta. Naplňují se tak informace o aktuálním poklesu tempa růstu ruské ekonomiky, jíž akcelerovala válka na Ukrajině.
Data o vývoji ruského HDP s odkazem na zprávu ruských statistiků uvedla agentura Reuters. Podle ní na ruskou ekonomiku působí mezinárodní sankce a současně přichází o výhodu, kterou jí poskytl přechod na válečnou ekonomiku v minulých letech. Problémy připouštějí i samotní vrcholní ruští představitelé.
Například ruský ministr hospodářství Maxim Rešetnikov v červnu prohlásil, že ruská ekonomika se nachází na pokraji recese. Dodal, že recese není nevyhnutelná, záviset podle něj bude na vývoji měnové politiky, zejména úrokových sazeb.
Potíže připouští i ruský prezident Vladimir Putin. Ten dlouhodobě ale odmítá, že by mezinárodní sankce měly výrazný dopad na ruskou ekonomiku. Anebo, že by jí až příliš zatěžovala válka na Ukrajině. Naopak zdůrazňuje pokračující hospodářský růst, nízké zadlužení a sílící diverzifikaci ekonomiky.
Ruské banky dohánějí přístupné úvěry zkraje války na Ukrajině
Mezinárodní měnový fond [MMF] koncem července snížil odhad letošního růstu ruské ekonomiky na 0,9 procenta, do té doby počítal s růstem o 1,5 procenta. Tempo hospodářského růstu by tak mělo prudce zpomalit z loňských 4,3 procenta. Ruská centrální banka je o něco optimističtější, když letošní růst odhaduje na jedno až dvě procenta.
Přehřátá ekonomika a ruský problém v podobě inflace
Ruská ekonomika v posledních letech podle ekonomů vykazovala známky přehřátí. To z toho důvodu, že ruská vláda intenzivně investovala do přechodu na válečnou výrobu a z politických důvodů podpořila i spotřebu domácností. Výsledek se dostavil v podobě inflace a vysokých úrokových sazeb ruské centrální banky.
Ruské ekonomice, která těží z války na Ukrajině, hrozí přehřátí
Ruská centrální banka přitom okamžitě po zahájení invaze ruských vojsk na Ukrajinu koncem února 2022 zvýšila základní sazbu na 20 procent, aby podpořila kurz rublu, omezila inflační tlaky a brzdila rychlý odliv kapitálu ze země. Později základní úrok postupně snížila až na 7,5 procenta. Od srpna 2024 ale opět začala s jeho postupným zvyšováním. V říjnu 2024 se dostala základní sazba na 21 procent.
Na palubě tankeru Destan. Převáží ruskou ropu v britských vodách
S útlumem ekonomiky inflační tlaky odeznívají a ruská centrální banka tak po dlouhé době znovu snižuje úroky. Naposledy tak učinila letos v červenci, kdy snížila základní úrokovou sazbu z 20 na 18 procent. Sazby snížila podruhé za sebou. Centrální bankéři přesto uvedli, že budou udržovat měnové podmínky přísné tak dlouho, jak to bude nutné k dosažení čtyřprocentní inflace v roce 2026.
V druhém čtvrtletí letošního roku zpomalilo tempo růstu spotřebitelských cen v Rusku po sezonním přepočtu na 4,8 procenta. Ještě v prvním čtvrtletí inflace činila 8,2 procenta. I přes tento posun zůstávají inflační očekávání podle centrální banky zvýšená a nerovnoměrný vývoj cen přetrvává.
Války jsou inflační, protože jsou velmi nákladné, říká John O’Toole
Co se týče ekonomiky, centrální banka uvedla, že se ruská ekonomika po rychlém růstu dostává do stabilnější úrovně. Podle ní zpomaluje tempo růstu domácí poptávky a uvolňuje se napětí na trhu práce. To znamená, že podniky hlásí snižování nedostatku pracovní síly. Růst mezd zpomaluje, i když stále převyšuje růst produktivity.
Ekonomika a reálná ekonomika v Rusku
Banka upozornila, že reálné úrokové sazby zůstávají vysoké i přes nedávné snížení nominálních sazeb. Spotřebitelé nadále vykazují vysokou míru spořivosti, přičemž objem nezajištěných úvěrů klesá, zatímco hypotéky a firemní úvěry se zvyšují jen mírně. Úvěrová aktivita zůstává celkově utlumená.
Přesto ne vše jde podle plánu. Například ruská automobilka AvtoVAZ, která je ve vlastnictví státu, v červenci oficiálně zahájila prodej nového modelu Lada Iskra. Úspěch je už to, že automobilka přišla s novým modelem, který si ostatně prohlédl i prezident Putin. Na druhé straně prodejci vůz stále nemají a jeho sériová výroba zřejmě nezačne dříve než na jaře příštího roku. Vůz Lada Iskra je ale možné si objednat – a rovnou za něj zaplatit. Za základní model výrobce požaduje 1,29 milionu rublů [cca 340 000 Kč].
Rusové tvrdí, že americké firmy se do Ruska vrátí už během pár měsíců
S odvoláním na motoristický tisk a vyjádření dodavatelů to napsal server The Moscow Times. Podle něj prodejci na dotazy potenciálních zákazníků odpovídají vágními ujištěními, že auta dorazí „už brzy“ a že je potřeba „chvilku počkat“.
Motoristický server 5koleso.ru uvedl, že za zpoždění výroby je pravděpodobně nedostatek dílů, přerušení dodávek elektronických součástek a logistické problémy. Tento neúspěch podle něj zdůrazňuje problémy, kterým čelí ruská automobilka od odchodu francouzské automobilky Renault. Ta dříve AvtoVAZ ovládala. Nyní se díly dovážejí z Číny a Turecka.
Zahájení invaze na Ukrajinu vedlo mimo jiné k odchodu mnoha západních automobilek z Ruska. Mezera vzniklá tímto odchodem uvolnila prostor čínským výrobcům, kteří tak ovládli velkou část ruského automobilového trhu. Čínské automobilky teď mají pod kontrolou více než polovinu ruského automobilového trhu, zatímco před invazí na Ukrajinu to bylo ani ne deset procent.
–ČTK/DNA–
Hlavně klid… Toto jako poplašnou zprávu používají libtardi typu pánů manipulátorů Cemper, Šafr a také Sorosovy Novinky cz. V roce 2014 když Spojené státy vsadily na sankce vůči Rusku, měla ruská ekonomika velmi těžké chvíle, vše se zdražovalo. A kdo pomohl ? Ruský vnitřní prediktor – Ruský židovský kongres. Kdyby nepomohl, sám by nemohl predikovat. Rusko má také dost zlata a může se i zadlužovat, podle vzoru Spojených států zaatlantických. Jistě, že by to neudělalo tak hrozně. Tam v tom podivném státě to také nemají růžové: Roste nezaměstnanost, stát nemůže uživit sám sebe, s akciemi a jejich centrální bankou to také není zrovna růžové (myslím že ředitele nejvyššího vyměnili), zadlužení 36 biliónů ničím nekrytých dolarů a to se do tohoto zadlužení nepočítá zadlužení jednotlivých států a firem. Když se podíváme na ekonomiky Británie, Francie, Germánie, tak o také ekonomiky bych si ani neopřel kolo.