Vláda schválila další úvěr. Tentokrát na dopravu

3272
uver
Ministr financí Zbyněk Stanjura si pochvaluje, že úvěr od EIB vychází levněji, než kdyby si Česko půjčilo peníze na finančních trzích. / Foto: Úřad vlády ČR

Vláda včera [12.7.] schválila úvěr od Evropské investiční banky [EIB] na rozvoj dopravní infrastruktury ve výši 24 miliard korun. Navýší jím letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na necelých 151 miliard korun.

O úvěru informovalo po jednání vlády Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR]. Podle resortu úvěr od EIB zajistí pro letošní rok 24 miliard korun na spolufinancování železničních staveb. Ministerstvo díky němu doplní sice rekordní, ale jinak stagnující a vládou Petra Fialy [ODS] už i ponížený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury [SFPI] ve výši 150,9 miliardy korun. Rozhodnutí o čerpání úvěru nepřišlo znenadání.

„Hledáme způsoby, aby investiční činnost běžela i v příštím roce v nezměněném tempu,“ uvedl již 1.7. 2022 v podcastu FinTag.cz ministr dopravy Martin Kupka [ODS].

„Bavíme se o úvěru Evropské investiční banky a dalších úvěrových nástrojích pro zajištění investičních prostředků,“ dodal.

Dnes k tomu říká: „Nutnost investic na dostavbu a modernizaci železniční a dálniční infrastruktury přesahuje možnosti státního rozpočtu. Proto jsme přistoupili k zapojení úvěru od EIB, se kterou budeme spolupracovat dlouhodobě i při přípravě staveb české sítě vysokorychlostních tratí.“

Vláda vedle schválené půjčky od EIB souhlasila také s následným poskytnutím úvěru SFDI Ministerstvem financí ČR [MF ČR] z peněžních prostředků získaných úvěrem nebo jiným způsobem v celkové výši až 30,7 miliardy korun.

Ministerstva dopravy a financí tak podle Kupky splnily úkol vlády z loňského roku, když doplnily do letošního rozpočtu na dopravní stavby finance z alternativních zdrojů.

Úvěr vychází levněji než financování přes dluhopisy

Podle ministerstva dopravy úvěr od EIB vychází významně levněji, než kdyby si šlo Česko pro peníze na finanční trhy. Oproti obvyklému druhu financování přes státní dluhopisy jsou roční úspory na nákladech za úvěr přes 100 miliónů korun, vysvětlil po jednání vlády Martin Kupka. Jedním z důvodů jsou i vysoké úrokové sazby centrální banky, které prodražují náklady na dluhopisy.

„Dojednané podmínky schváleného úvěru jsou ve srovnání se standardními dluhovými nástroji státu výhodnější. Umožní nám efektivně získat dostatek finančních prostředků na digitalizaci a automatizaci železniční dopravy nebo na elektrizaci železničních tratí,“ vysvětlil důvody čerpání úvěru od EIB rovněž ministr financí Zbyněk Stanjura.

Národní plán obnovy s žádostí o půjčku zamířil do Bruselu

Úvěr od EIB není jediným úvěrem, který si Česko od evropských orgánů bere. Ministerstvo průmyslu a obchodu v těchto dnech poslalo Evropské komisi revidovaný Národní plán obnovy. Jeho realizaci podmiňuje sjednání půjčky ve výši necelých 140 miliard korun. Vláda Petra Fialy se tak rozhodla i pro využití mimořádné půjčky ve výši 137,4 miliardy korun od Evropské komise.

„Tyto peníze nám umožní investovat do oblastí, které jsou nezbytné pro transformaci společnosti a ekonomiky. Mluvíme v tomto případě o energetice, bydlení či školství. Jsou to investice, které bychom tak jako tak museli učinit,“ vysvětlil ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák [STAN].

Peníze do železnice a dálnic

Letošní rozpočet na dopravní stavby dosahuje i díky půjčce rekordní výše 150,9 miliardy korun. Využití finančních prostředků od EIB upravuje memorandum uzavřené loni v listopadu. Na železnici jde konkrétně o financování projektů jako jsou:

  • Modernizace železničního uzlu Pardubice, včetně opravy nádražní budovy
  • Zmodernizování trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
  • Optimalizace traťových úseků Čelákovice – Mstětice – Praha-Vysočany
  • Optimalizace trati Karlštejn – Beroun

Dále jde o rekonstrukci stanice Praha-Smíchov, opravu budovy a podchodů na pražském hlavním nádraží nebo zdvoukolejnění trati na úseku Branický most – Praha-Krč – Spořilov.

Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Kupka

Podle MD ČR má stát dostatek peněz i na dostavbu dálniční sítě. Aktuálně je ve výstavbě 282,4 kilometru dálnic a silnic I. třídy, konkrétně 181,6 kilometru nových dálnic a 100,8 kilometru státních silnic.

V letošním roce začne stavba dalšího úseku D11 k polským hranicím v délce 21,2 km. Práce pokračují na dalších úsecích dálnice D35 jako alternativní spojnice Čech a Moravy. Postupně se upravuje i karlovarská D6.

–DNA–

Aktualizace: Ministerstvo financí dnes podle plánu prodalo ve dvou aukcích státní dluhopisy za 13,9 miliardy korun. Poptávka investorů převýšila objem dluhopisů nabídnutých do aukcí, chtěli je nakoupit v hodnotě 20,4 miliardy korun. Vyplývá to z údajů České národní banky , která aukce zajišťovala.

Dluhopisy se splatností v roce 2031 ministerstvo nabídlo do aukce v objemu 9,1 miliardy korun. Zájem investorů byl zhruba o 50 procent vyšší, chtěli nakoupit cenné papíry za 13,6 miliardy korun. Průměrný výnos prodaných dluhopisů byl 4,36 procenta. Ve druhé aukci ministerstvo prodalo dluhopisy se splatností v roce 2034 v objemu 4,8 miliardy korun při poptávce 6,8 miliardy korun. Průměrný výnos byl 4,34 procenta.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here